Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Det er et mye lettere system. Kjempe enkel installasjon, men man må installere X, Gnome/KDE/Xfce, nettverksdrivere og skjermkortdrivere helt selv. Så man får virkelig full kontroll over systemet :)

Dessuten så er det veldig enkelt å sette opp alt. For nettverksdrivern og skjermkortdriveren trengte jeg bare: pacman -S ipw2200-fw xf86-video-i810 (pacman er pakkebehandleren)

8193333[/snapback]

Hihi, hvordan kan det være kjempeenkelt når en må installere X og WM/DE, samt masse drivere selv?

Skjermkortdriver for i810 vil bli satt opp ved install i Ubuntu, ditto for nettverksdriver. Hvis de ikke installeres ved install, er det bare å bytte ut "pacman -S" med "apt-get install" i den kommandoen du kjører. :)

For nettverksdrivern og skjermkortdriveren trengte jeg bare: pacman -S ipw2200-fw xf86-video-i810 (pacman er pakkebehandleren)

8193333[/snapback]

Det var jo bare fantastisk enkelt :dribble:

8193355[/snapback]

Akkurat derfor jeg elsker Linux, de utallige lange kryptiske tallkodene man trenger for å installere en jævla driver :thumbdown:

8194471[/snapback]

Hihi, du har aldri prøvd linux, du? :)

Selv liker jeg det at samtlige drivere settes opp ved install, så jeg slipper å installere annet enn skjermkortdriver (for 3d) etter installasjonen, i motsetning til et visst annet OS, som krever at jeg installerer drivere for lydkort, hovedkort og skjermkort. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hihi, hvordan kan det være kjempeenkelt når en må installere X og WM/DE, samt masse drivere selv?

8199070[/snapback]

Hihi, det er kjempe enkelt å installere X og WM/DE, samt masse drivere selv :)

8199093[/snapback]

Enklere enn å få det ferdig installert? :)

Lenke til kommentar
Det er et mye lettere system. Kjempe enkel installasjon, men man må installere X, Gnome/KDE/Xfce, nettverksdrivere og skjermkortdrivere helt selv. Så man får virkelig full kontroll over systemet :)

Dessuten så er det veldig enkelt å sette opp alt. For nettverksdrivern og skjermkortdriveren trengte jeg bare: pacman -S ipw2200-fw xf86-video-i810 (pacman er pakkebehandleren)

8193333[/snapback]

Skjermkortdriver for i810 vil bli satt opp ved install i Ubuntu, ditto for nettverksdriver. Hvis de ikke installeres ved install, er det bare å bytte ut "pacman -S" med "apt-get install" i den kommandoen du kjører. :)

For nettverksdrivern og skjermkortdriveren trengte jeg bare: pacman -S ipw2200-fw xf86-video-i810 (pacman er pakkebehandleren)

8193333[/snapback]

Det var jo bare fantastisk enkelt :dribble:

8193355[/snapback]

Akkurat derfor jeg elsker Linux, de utallige lange kryptiske tallkodene man trenger for å installere en jævla driver :thumbdown:

8194471[/snapback]

Hihi, du har aldri prøvd linux, du? :)

Selv liker jeg det at samtlige drivere settes opp ved install, så jeg slipper å installere annet enn skjermkortdriver (for 3d) etter installasjonen, i motsetning til et visst annet OS, som krever at jeg installerer drivere for lydkort, hovedkort og skjermkort. :)

8199070[/snapback]

Åjoda, MINST 10 forskjellige distroer - om og om igjen.

Lenke til kommentar

Skumleste de litt over 90 sidene før idag og for folk som kan litt om (x)xtml er det ikke noe nyttig nytt man får vite.

Kvaliteten på stoffet kan jeg ikke skjønne er noe serlig bra. Mannen påstår at man skal bruke mediatype application/xhtml+xml, men i XHTML MP 1.2-dokumentasjonen står det da vittelig at mediatypen er application/vnd.wap.xhtml+xml.

At han mener folk skal bruke .mobi gjør saken bare enda værre.

Hurra for et ubrukelig top-level-domain. Skal vel ikke lage .fridge, .console, . .handheld når vi først er i gang?

8198445[/snapback]

Hvor ble det av den gode gamle wap.domene.no (og evt. m.domene.no)

Greie med .mobi er vel at alle skal måtte registrere .mobi domene for å hindre at domenehaier kaprer domenene sine (akkurat som .xxx). Men sånn går det vel når domenebransjen er sugne på mer cash.

Lenke til kommentar

Lurer litt på en ting, her. Når der mekker en side, koder dere publiseringssytemet helt selv eller bruker dere en ferdigløsning?

Har en side for en kunde som jeg gjerne vil få online så snart som mulig, men jeg finner liksom ingen CMS som er slik jeg vil ha det - LETT å bruke, skal ha FULL KONTROLL over hva som kommer ut av det osv.

Jeg kan jo kode et selv, men;

1) Tar lang tid

2) Prisen må økes drastisk

:)

Vurderer å kode et CMS som jeg liksom har -- så er det bare å implementere dette i framtidige kunders løsninger osv. Noen som har tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Lurer litt på en ting, her. Når der mekker en side, koder dere publiseringssytemet helt selv eller bruker dere en ferdigløsning?

Har en side for en kunde som jeg gjerne vil få online så snart som mulig, men jeg finner liksom ingen CMS som er slik jeg vil ha det - LETT å bruke, skal ha FULL KONTROLL over hva som kommer ut av det osv.

1) Tar lang tid

Vurderer å kode et CMS som jeg liksom har -- så er det bare å implementere dette i framtidige kunders løsninger osv. Noen som har tanker rundt dette?

8200015[/snapback]

Med django kan du lage en csm til eget bruk veldig raskt.

Nesten så kjappt som du ville brukt på å sette opp wordpress til ditt bruk å lage en egen template til den.

---

Henrik:

Etter å ha lest xhtml2 vs WA1 synes jeg faktisk xhtml2 virker bedre.

Liker ikke at det kan sendes som html OG xhtml da...

Lenke til kommentar

1) Tar lang tid

8200015[/snapback]

Problemet med å kode CMS-et selv, er at da sitter du med alt ansvar for sikkerhetsfeil, videreutvikling etc videre. Som kunde ville jeg aldri kjøpt en egenutviklet løsning.

Ellers peker du på et problem, CMS som er lette å bruke gir ofte ikke full kontroll på layout etc, mens de som gir dette krever i alle fall relativt mye opplæring i startfasen (ikke nødvendigvis for brukere).

Hvorfor ikke sjekke ut TYPO3. En oppstartsmanual . Det er også en svært stor "community", og over 2000 tilleggsmoduler. TYPO3 kan ikke regnes som det enkleste for utviklere, men det er ekstremt fleksibelt. Og har man først lært det, håndterer man alt fra små løsninger til store portaler.

Det samme gjelder på mange måter eZ Publish, men også her er det lærekurve.

Ellers er Django, Ruby on Rails og enkelte andre verktøy svært bra, men problemet med enpersonsutviklede CMS-er er der fremdeles.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Har nylig sett GRUNDIG på textpattern, og det .. er for rotete, i mine øyne. Dessuten - hvordan i helvete endrer man på spesielle ting som f. eks former? Og jeg HATER at jeg ikke kan fjerne formateringen. Jeg vil IKKE ha paragraf-tagger rundt outputet mitt med mindre JEG SELV velger det. :)

Jeg leter etter noe som ligner Cutenews; Der har man 100% full kontroll over visning av innhold, kommentarer osv. vha. et genialt templatesystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...