mikk- Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (Lagde et nytt innlegg for dette) Jeg tror det hadde vært bedre å holde et enda enklere språk. Jeg tror for eksempel at noen av jentene i klassen min hadde gitt opp når de kom til betegnelser som «visuell utforming» og «logisk struktur» allerede i andre avsnitt. Hvordan jeg ville ha skrevet de to første avsnittene: ## HTML-innføring ### Grunnleggende om HTML #### Hva er HTML? HTML står for *Hypertext Markup Language*, som kan oversettes til noe slikt som «språk for oppmarkering av dokumenter med linker». I dagligtale sier vi at HTML er et markeringsspråk, eller et oppmarkeringsspråk. Det brukes altså til å markere hva de ulike delene av et dokument (en nettside) virkelig *er* -- hva som er overskrift, hva som er tekst og hva som er et bilde. Du trenger ikke noe spesielt program for å skrive HTML; det holder med Notisblokk, som du finner på alle PC-er med Windows. På Mac kan du bruke [blupp] og dersom du har Linux kan du bruke [blapp]. Etter hvert kan det likevel være lurt å bruke et annet program, som er spesialberegnet til å skrive i språk som HTML. Disse kan for eksempel gi forskjellige deler av dokumentet spesielle farger, slik at det blir lettere å lese. Uansett hvilket program du bruker, må du huske å lagre filen med endelsen **.html**. Dette forteller andre programmer at det faktisk er en *nettside* du har laget. For å se hvordan nettsiden din ser ut, kan du åpne HTML-fila i en nettleser, slik som Firefox, Opera, Internet Explorer eller Safari. #### Hva er HTML *ikke*? Når vi sier at HTML er et *markeringsspråk*, er det altså ikke et *programmeringsspråk*. Det betyr at du ikke kan lage programmer i HTML. HTML kan ikke regne ut noe eller skape noe -- det er ikke *aktivt*. Det er nemlig nettleseren sin oppgave. Når du har markert opp en nettside med HTML, blir det nettleseren sin oppgave å *vise fram* det du har skrevet. Nettleseren *presenterer* altså innholdet av websiden. Det betyr at HTML i seg selv *ikke* kan brukes til å beskrive hvordan en nettside skal *se ut*. HTML-en skal, som nevnt, bare markere hva de ulike delene av websiden er for noe -- lage det vi kaller en «logisk struktur». Senere får du sikkert lyst til å bytte bakgrunnsfarger, skrifttyper, plassere innholdet annerledes, lage rammer på bildene og stilige effekter i menyene. Da får du bruk for et annet språk, nemlig CSS. Dette kan du lese mer om i vår [CSS-innføring](/cssguide/). Kort oppsummert: HTML markerer hva det er, CSS forteller hvordan det skal se ut. Ja, jeg vet det ble vesentlig lengre, men jeg tror det er verdt det. For øvrig veldig bra jobbet! Hold oppe det gode arbeidet! Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Som eg sa på MSN, delvis enig og delvis uenig i det du skriv. Ein del av det er absolutt mulig å bruke, men vil ikkje la det bli for barnevennlig heller, då vil det berre virke mindre forseggjort og mindre "profft". Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Der er jeg nok litt uenig. Om man skal omfatte alle kunnskapsnivå, burde man starte så lavt som mulig, og bygge gradvis oppover. For at alle skal kunne bli med, tror jeg ikke man kan forutsette at alle vet hva eksempelvis notepad og semantikk er. Slikt burde forklares. 2FY-bøkene starter for eksempel med underkapittel som «hva betyr det å forstå?», «kan vi stole på fysikken?» og «hva er tid/lengde?». Når man skal lære bort noe, er ikke primærmålet å framstå som profesjonell, men å se til at så mange som mulig skjønner hva du mener. Om noe, virker det mer forseggjort. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Kanskje vi burde dele guiden opp i flere deler, det tror jeg er lurt. Slik de ha gjort på HTMLdawwg. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Joa, men IMO finst det ein mellomting mellom min og din versjon. Er enig i at min til tider er litt for "avansert" skrive, men synest fortsatt at din blei litt _for_ barnevennlig her og der. For eksempel to avsnitt om kva HTML ikkje er, synest eg kan sløyfast og skrivast meir på min måte. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Fleire delar kan nok komme etter kvart, over element som vil trenge litt betre forklaring (form, god bruk av div/span etc). Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Tenker ikke på et oppslagsverk over elementer, men om vi lager html-guiden i 3 deler, så kan vi ta med alle nivåer - og sakte men sikkert opparbeide de mot ekspert-nivået. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Hva med å teste artiklene på aktuelle mennesker man tror kommer til å lese artikkelen? Det er meget fort gjort å skrive en for avansert artikkel hvor mange faller av lasset, uten at man selv skjønner hvor dem faller av. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Jeg tror også det er lurt å dele opp i flere deler. Jada, godt mulig at det finnes en gylden middelvei. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Tenker ikke på et oppslagsverk over elementer, men om vi lager html-guiden i 3 deler, så kan vi ta med alle nivåer - og sakte men sikkert opparbeide de mot ekspert-nivået. 8176954[/snapback] Du blir ikkje ekspert uten ein del erfaring, så å lære folk til å bli "eksperter" på HTML vil ikkje la seg gjere med enkle guider. Men ja, ser poenget. I så fall er det eg har skrive no ein fin start, nivå 1 om du vil. Hva med å teste artiklene på aktuelle mennesker man tror kommer til å lese artikkelen?Det er meget fort gjort å skrive en for avansert artikkel hvor mange faller av lasset, uten at man selv skjønner hvor dem faller av. 8176964[/snapback] Enig. *skrive om litt av starten* Lenke til kommentar
sparks Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Når jeg lager gradienter i PS, blir kvaliteten på gradienten utrolig dårlig. Virker som om den har et dårlig fargespekter eller noe, og må dele den opp i så få farger at det er veldig synlig. Dette gjelder og skygger osv.. Hva er galt her? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 At du har stilt skjermen din til 256 farger? Lenke til kommentar
aVertigo Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Sikker på at du ikke gjorde noe galt da du lagde dokumentet? Kan være at du har for få farger, men at disse grensene ble lagd av PS i det dokumentet du holder på med. Sjekk innstillingene dine i PS Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (Lagde et nytt innlegg for dette) Jeg tror det hadde vært bedre å holde et enda enklere språk. Jeg tror for eksempel at noen av jentene i klassen min hadde gitt opp når de kom til betegnelser som «visuell utforming» og «logisk struktur» allerede i andre avsnitt. ... 8176402[/snapback] Veldig bra Mikael. Selv om den er litt lenger tror jeg det er helt nødvendig for at folk flest skal skjønne noe av det som står der. Kanskje vi burde dele guiden opp i flere deler, det tror jeg er lurt. Slik de ha gjort på HTMLdawwg. 8176926[/snapback] Det er nok en veldig god idé. Først en en intro så man kommer inn i html. Så litt om css sånn at man kan få lekt seg litt og har nok kunnskaper til å lage enkle htmlsider. Og så litt mer om html igjen, osv. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Snutter.no - Fra VG, men er så liten branding at jeg kan bruke det, veldig god båndbredde òg. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 At du har stilt skjermen din til 256 farger? 8177206[/snapback] Har nok ikke gjort det, og instillingene i PS er samme som før! Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 At du har stilt skjermen din til 256 farger? 8177206[/snapback] Har nok ikke gjort det, og instillingene i PS er samme som før! 8178816[/snapback] Hvilket format lagrer du i? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Finnes det andre formater enn gif og bmp ? Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Vel, bandingen (som det heter) kommer før jeg allerede har lagret bilde, og dette har skjedd nylig.. Var overhodet ikke sånn før.. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Lurer på om jeg skal lage den beste (verste) Web 2.0-suppa til HTML-konkurransen til TG i år. Ser ut som man må det for å ha best sjans, om man titter på http://gathering.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå