epsil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) nei, kommentarane dine er ikkje mislikt, men du er sett på som teh übermensch når det kommer til den slags kode, og eg antok du hadde tenkt å komme med ei lang liste over ting eg kunne/burde tatt med.. Som jeg har nevnt tidligere, kan jeg vanligvis legge ut i det vide og breie om hva jeg er uenig i dersom det er nødvendig (og jeg har tid). Men merk at det går et markant skille mellom hva som faktisk er riktig og hva jeg syns er best. Her følger en liste over ting som er direkte feil og litt småplukk jeg syns det er greit å ta med (ikke ta denne «slakt-liknende» formuleringen for bokstavelig – det som faktisk er bra blir jo ikke nevnt): Du skriver blant annet «CSS dokumentet», «CSS egenskapar» (heter det ikke «eigenskapar» på nynorsk?) og «HTML standardar». Det riktige er CSS-dokumentet, CSS-e(i)genskapar og HTML-standardar. Du skriver «IDer». Det riktige ifølge Språkrådet er enten ID-er eller ID’er (bruk ID-er). Definisjonen din av et stilark er ikke helt riktig: CSS er ikke et stilark, men språket stilarket er skrevet i (stilark kan også skrives i f.eks. DSSSL og XSL, som gir henholdsvis «DSSSL-stilark» og «XSL-stilark» (et stilark som med XSLT transformerer et XML-dokument til en XSL-FO-presentasjon)). Videre utgjør ikke en rekke stilregler nødvendigvis et stilark, men derimot alltid et stilsett. Det er hvis stilsettet er lagret som en egen fil at fila betegnes som et stilark (som inneholder et stilsett). Med style-elementet i HTML kan du sette inn et såkalt internt stilsett i dokumentet ditt, og med attributtet style angi en mengde stildeklarasjoner som ikke utgjør noe stilsett (eller noen stilregel) i det hele tatt. Dette er tre ulike måter å bruke CSS på, men det er bare for den første at begrepet «stilark» er relevant. Stilark lagres som regel med et filnavn som «navn.css», ikke «navn.CSS». (For øvrig heter det Notepad, ikke «notepad» – eller helst Notisblokk, hvis du vil være så norsk som mulig.) Her er en mer presis oppsummering av bestanddelene i CSS: stilregler, selektorer (ikke skriv «velgar»), deklarasjoner, egenskaper og verdier. Begrepsforklaring: En deklarasjon er rett og slett et egenskap–verdi-par (f.eks. padding: 5px), som skilles fra eventuelle etterfølgende deklarasjoner (ikke egenskaper!) med et semikolon. En stilregel omfatter både selektoren, krøllparentesene ({ og }) og alle deklarasjonene de omslutter. Videre er begreper som «klasser», «ID-er» og «elementer» noe som hører selve HTML-dokumentet til. Dette adresserer vi med forskjellige selektorer i stilsettet (en kan snakke om å «angi egenskapen padding for p-elementet» for en padding-deklarasjon innenfor en p-adresserende stilregel), eventuelt ved å bruke klasse-selektorer og ID-selektorer. Det er egentlig ikke nødvendig å bruke id-attributtet til CSS-formål så lenge man har class. id-attributtets primærfunksjon er å opprette såkalte målankre i dokumentet, altså steder du kan lenke direkte til. Dersom situasjonen krever det, kan du i stedet spesifisere flere klassenavn for samme element. «Firkant» er telefonterminologi; skriv heller «nummerteikn». (Du definerer ikke en klasse ved å bruke et nummertegn i selektoren; dette er noe du gjør i HTML-dokumentet med class-attributtet. En selektor som inneholder et nummertegn er (som tidligere hentydet) en ID-selektor.) For å utdype forrige punkt: Du definerer ingenting i et CSS-stilsett – verken klasser, ID-er eller elementer. Det stilsettet derimot gjør er å henvise til HTML-dokumentets ulike bestanddeler og bestemme hvordan disse skal presenteres (vanligvis visuelt, men CSS2 inneholder også audielle egenskaper). (Dersom du på forhånd har gjort rede for at det er visuell CSS det dreier seg om, skulle det være helt kurant å benytte ordet «formatere» – men vanligvis er det bare nødvendig å angi «CSS-typen» dersom du er veldig pirkete, naturligvis. Vanligvis kan imidlertid «adressere» brukes i stedet for, som i setningen «Elementer adresserer du ved å skrive navnet på HTML-elementet du vil forandre […]».) a:hover er ikke en pseudo-klasse, men en selektor som inneholder pseudo-klassen :hover (merk skrivemåten). Pseudo-klassen er altså en del av det du kaller «velger» (selektoren). At de dynamiske pseudo-klassene :hover og :active egentlig skal kunne brukes på alle elementer, men at IE bare støtter dem for lenker (elementet a), kan også være greit å nevne. Få med deg forskjellen mellom tagger og elementer (forhåpentligvis er ikke dette for krøkkete forklart). Så lenge man snakker om SGML og XML, er dette ikke det samme. Skriv «i staden for», ikke «istede for». Da var jeg ved veis ende, gitt. Og forresten: Supert arbeid, sånn ellers. Edit: Leif. Da var det natta. Endret 7. mars 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Skal få fiksa det meste i løpet av morra dagen, men no skal eg sove En ting eg vil seie meg litt uenig i; " Du definerer ingenting i et CSS-stilsett" seier du. Er vel nettopp det du gjør vel, du definerer korleis forskjellige ting ser ut. eller...??? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 @epsilon; Er du et vandrene leksikon ellerno..? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jaja men sann! Da har jeg lest gjennom noe CSS og HTML greier og laga min første side "from scratch".. Fra nå av blir det lite FrontPage og mye Notepad.. L I N K Siden er bare en testside, banner er bare noe jeg hadde liggende på maskina. Takk til arve87 for fin CSSn00bTutorial, den kom godt med.. Lånte litt CSS her og der og modifiserte litt. Etter en stund skjønte jeg faktisk hva som gjorde hva i css'en og kunne modifisere slik jeg ville ha det. Lenke til kommentar
[Jante] Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Enda en sjel reddet fra evig fortapelse i FrontPage-h*lvete. Endret 7. mars 2004 av [Jante] Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 ' date='07/03/2004 : 03:55'] Enda en sjel reddet fra evig fortapelse i FrontPage-h*lvete. Hehe. CSS er jo morro.. *glede seg til i morgen til å leke mer* Lenke til kommentar
nAD Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Kunne sjøl trengt hjelp!! Noken som har peiling på Invboard? Kordan eg fjerner den jevala Banneren heilt øverst? Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) ... og først nå var jeg hjemme, ja, klokka er nesten halv seks Men tenkte det var best å lese igjennom aktivitet på kaféen før jeg tok kvelden, for når jeg står opp klokka 2000 sånn cirka i morra, så er det vel brått 20 nye sider... God morgen alle sammen Natta... @HalTan, skaff deg en jobb på bakeri, jobb natta og tjen gode penger. Hadde 190 kroner timer på slutten. Er ikke så veldig vanskelig å få jobb her heller. I hvert fall ikke på det bakeriet jeg var på. Hadde i hvert fall drømmejobben. Passet fire linjer samtidig og leste avisen og koste meg igjennom de små nattetimer, kunne slå på samtlige fire eltemaskiner og komme tilbake et kvarter etterpå. *savner den tiden* --> Nei forresten, det gjør jeg ikke... EDIT; en feil i fylla må vel aksepteres? *brølp* *raaa aap* Endret 7. mars 2004 av Sigmoideus Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Da blir det visst jeg som åpner kafeen for i dag? *låse opp med nøkkel jeg har "lånt" fra PC* Ikke så mange folk her nå, nei... Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Det var da fælt! Ikke et eneste innlegg i hele Programmering-seksjonen av forumet på over 15 minutter! /me er visst helt alene her... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Det var da fælt! Ikke et eneste innlegg i hele Programmering-seksjonen av forumet på over 15 minutter! /me er visst helt alene her... *luske bak jørgen og skremme vannet av fyren* Edit; Spise.. Endret 7. mars 2004 av Marvil Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Det var ikke snilt gjort! *programmere admin CP i JTNews v0.4a* Lenke til kommentar
sparks Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 God morgen gutter en kamerat ringte meg for å snakke om fremførings greier på mandag.. Så da våkna jeg! Tihi Har 3 rundstykker i ovnen.. De skal jeg ha brunost og skinke på 3 minutter til de er varmet Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 @jørgen.. Mhihih @sparks; For en gangs skyld fekk jeg mor til å mekke frokost til meg.. *opp å hente* Lenke til kommentar
Eksos Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 De skal jeg ha brunost og skinke på Brunost og skinke? :o Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Opp og hoppe... lan er bra.. len med PILS er enda bedre! land med PILS og TACO er enda bedre enn det igjen.. men lan med PILS, TACO, TACO PIZZA om morran, COLA og masse French Fries er enda bedre..... *danseråkkesomværst* <lanmode> se A-team og så spille litt CS </lanmode> Lenke til kommentar
sparks Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 De skal jeg ha brunost og skinke på Brunost og skinke? :o hadde ikke mer brunost så det ble 3 stykker med skinke og en med leverpostei.. men er ikke mett *hente mere* MARVIL U SPOILED BASTAD Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) MARVIL U SPOILED BASTAD Mohaha.. Fikk Kellogs K med yogourt.. Det var faktisk litt godt, og tror mor er litt lei av at jeg alltid skal ha Smacks, Loops, Sjokobomber osv.. Endret 7. mars 2004 av Marvil Lenke til kommentar
sparks Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Det ble ett rundstykke til med skinke god skinke! må ha mer melk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå