Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*dele*

Alternatively, you can also enter the activation code directly on www.mindmeister.com: 8d07e0fe9d91cdc8f08d449fe2fe258d

7988360[/snapback]

Sendte vi begge en invite til Judofyr nå?

7988371[/snapback]

Jeg gir den til den som tar den (om noen allerede har, er det ikke vits å ta den, selv på pur f).

Lenke til kommentar
Hash er med andre ord det samme som et assosiativt array, mens et Array er et vanlig array (kun numeriske indekser)? Hvorfor ikke gjøre det enklere, å ha alt som assosiative array, slik *host* enkelte andre språk gjør.

7981344[/snapback]

Fordi det er to forskjellige ting. Det er mest smak og behag, og jeg (som har prøvd begge) liker Rubys måte bedre :)

glob står for?

Veit da pokker, men det heter det samme i PHP :p Kan du ikke språket ditt :nei:

IRC hvor? og poignantguide skjønte jeg lite av. :/

#webkafeen på EFnet er en fin kanal :) Og The Poignant Guide er morsom (humor, haha) :) Chunky Bacon :love:

Hva er forresten poenget med å tvinge stor forbokstav på konstanter? Spesielt når det fint går an å redeklarere en konstant uten å få en advarsel... :s

Hvordan ellers skal du skille mellom de? Og jeg får "warning" i irb:

>> HEI = "hello"
=> "hello"
>> HEI = "halla"
(irb):2: warning: already initialized constant HEI
=> "halla"

Endret av Judofyr
Lenke til kommentar

http://www.timestretch.com/FractalBenchmark.html

Jeg får helt andre testresultater enn han der.

Ruby 1.8.5: 25sec

Python 2.4.3: 7sec

PHP 5.1.6: 4sec

Jeg skrev en i Perl, for moro skyld, den fikk jeg ned på 4sec, men tror ikke koden min er helt topp. Får se om jeg gidder å gjøre noe med en gang jeg har tid happy.gif

EDIT: La til versonsnr. på språkene. Alt er kompilert fra source, med gcc-4.1.1

EDIT2: AMD Athlon XP 1800+

Tåpelig tilnærming å skrive alt "likt" i alle språk, da det fører til at språk artikkelforfatter ikke er så god i (ikke er vant med) får ting skrevet på en mer ineffektiv måte enn andre språk. Om alle skrives på C-måten, vil mer absurde språk som lisp få trøbbel, f.eks.

Men ang. resultatene er det vel bare å forvente at du får høyere hastighet med over dobbelt så kraftig CPU? smile.gif PHP-eksempelet klokker inn på 41 sekunder på en 500MHz PIII her, og 6 sekunder på en 2.4GHz P4.

Lenke til kommentar
Hash er med andre ord det samme som et assosiativt array, mens et Array er et vanlig array (kun numeriske indekser)? Hvorfor ikke gjøre det enklere, å ha alt som assosiative array, slik *host* enkelte andre språk gjør.

7981344[/snapback]

Fordi det er to forskjellige ting. Det er mest smak og behag, og jeg (som har prøvd begge) liker Rubys måte bedre :)

Nei, det er ikke to forskjellige ting, det er to navn på samme ting.

Hva er forresten poenget med å tvinge stor forbokstav på konstanter? Spesielt når det fint går an å redeklarere en konstant uten å få en advarsel... :s

Hvordan ellers skal du skille mellom de? Og jeg får "warning" i irb:

>> HEI = "hello"
=> "hello"
>> HEI = "halla"
(irb):2: warning: already initialized constant HEI
=> "halla"

7988386[/snapback]

Hvordan du skal skille mellom de? Ved at de er konstanter, og ikke variabler vel. Dessuten liker enkelte av oss å bruke variabler (og objekter) med store bokstaver, og java-folket liker CamelCase. En bør få kalle variablene hva en selv vil, selv om en kanskje må ha en sigil foran.

$var, $VAR, $VaR, CONST, const, Const, cOnSt, $_var, $var__, $__varvar, $$var osv.

Og jo, det gikk fint å redeklarere konstanten i den tryruby-saken, som jeg trodde var identisk til irb/ruby-parseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...