Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Forelesarar med kun teoretisk erfaring er null verdt. :)

7928638[/snapback]

En av de store fordelene med privatskoler som NITH. Det er få forelesere jeg har vært borti som ikke har jobbet med sitt felt i praksis - gjerne fryktelig lenge :)

7928742[/snapback]

Hvis jeg får en foreleser i datasikkerhet uten praktisk erfaring, hopper jeg ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forelesarar med kun teoretisk erfaring er null verdt. :)

7928638[/snapback]

En av de store fordelene med privatskoler som NITH. Det er få forelesere jeg har vært borti som ikke har jobbet med sitt felt i praksis - gjerne fryktelig lenge :)

7928742[/snapback]

Hvis jeg får en foreleser i datasikkerhet uten praktisk erfaring, hopper jeg ut av vinduet.

7929004[/snapback]

Du skulle ikke NITH-e vel? For hvis du velger datasikkerhet som valgfag der så er det høyt fra vinduet og ned på gata...

Lenke til kommentar

7929004[/snapback]

Hihi.

"XSS? Det er sikkert ingenting å tenke over."

Dobbelpost, gitt.

7929027[/snapback]

"XSS? Hvorfor plager du meg med XML-problemer når vi har andre, viktigere problemer å håndtere, som Y2K?! Husk, alle sammen, at dere må bruke fire (4, viser med fingrene høyt og tydelig) sifre for å angi årstall!"

enden: Bra jeg ikke gidder å betale 150k for å flytte til Oslo, da. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Webdesigner lager det grafiske, webutvikler og programmerer utvikler selve forretningslogikken som driver et nettsted. På WDS-måten kan man si at designeren lager HTML-en mens utvikleren lager CMS-et bak, eller i det minste tilpasser det til kundens behov. Dette er gjerne flytende roller i SMB-markedet, mens i store saker, som nettbanker gjerne sitter folk på logikksiden som ikke har tegnet en rett strek i sitt liv, mens de som lager GUI-et har en utdannelse og erfaring som gjør at de lager et riktig design, ikke et pent design basert på hva siden skal brukes til.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Webdesigner brukes vel ikke mer, iallefall ikke blant de som vet hva å lage en nettside innebærer. En webprogrammer driver med språk som har med web å gjøre, HTML/CSS/PHP/Django-slike ting. En webutvikler ble vel noe mer á la en webprogrammerer. En "webdesigner" lager gjerne grafikk og kan kanskje (X)HTML/CSS.

Lenke til kommentar
http://www.regjeringen.no/ var MEGET fin og oversiktelig.

7926067[/snapback]

Fint design, og validerer gjør den óg!

7927933[/snapback]

Validering er ikke alt!

Fortsatt er divmania og classmania populært, tabeller greier de ikke å holde seg unna og hva skal man med all den metainformasjonen og javascriptene. Bør ikke en slik side i hvert fall greie å bruke en serverside istedenfor en javascriptløsning for tracking av de besøkende?

Designet kunne absolutt vært bedre, selv om det er langt bedre enn det forrige. Bl.a. syns jeg hover effekten kunne vært litt penere og ikke bare en helt vanlig understrek, og overskrifter som er linker kunne fått understrek-hover sånn at man lettere skjønte at det var linker. Søkeboksen burde ha blitt plassert på et helt annet sted og siden føles fortsatt ganske rotete ut.

Men siden er egentlig ikke så værst. Langt bedre enn de fleste andre webområder. Og hva mer kan man vel forfente av en offentlig institusjon. :p

Når det gjelder stor/liten skrift og tekstopplesningsfunsjon syns jeg det er helt feil å ha en slik funsjon på siden. Det er jo en jobb for nettleserne og ikke webområdene. De fleste som har behov for sånt har jo også allerede skaffet seg verktøy (f.eks. JAWS) som gjør en mye bedre jobb enn tekstoppleseren som finnes på den siden. Og så lenge siden er bygd opp riktig er det både enklere og bedre (mindre filstørrelse (html konstra mp3), mulighet for å hoppe i innholdet, få lest opp overskrifter og linker, alltid en hurtigtast (og alltid den samme) for å endre tekststørrelsen osv.).

Lenke til kommentar
classmania
Ser ikke noe problem med det, er ganske kjekt å ha klasser på plass så man enkelt kan gjøre justeringer, og kanskje en dag realigne.

Når det gjelder stor/liten skrift og tekstopplesningsfunsjon syns jeg det er helt feil å ha en slik funsjon på siden. Det er jo en jobb for nettleserne og ikke webområdene.
Uenig med deg. Det er ingenting galt med å legge til funksjonalitet som øker brukervennligheten, og du skal aldri anta at brukere har installert ditt og datt som kanskje trengs. Alltid tenk worst case scenario.
Lenke til kommentar

Enklaste eksempel på det er tekstjusteringsfunksjonen i IE. Kor mange veit igrunn om den? Eg veit at mange veit du kan justere tekststørrelsen med CTRL+rullehjul, men få hugsar på den til vanlig, og endå færre veit faktisk kva funksjonen er til for. Ja, sjølv om det er skremmande logisk å sjå kva som skjer når du gjer det.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Enklaste eksempel på det er tekstjusteringsfunksjonen i IE. Kor mange veit igrunn om den? Eg veit at mange veit du kan justere tekststørrelsen med CTRL+rullehjul, men få hugsar på den til vanlig, og endå færre veit faktisk kva funksjonen er til for. Ja, sjølv om det er skremmande logisk å sjå kva som skjer når du gjer det.

7929596[/snapback]

Hvis (rettet fra vis) folk ikke vet om den, har de antageligvis ikke bruk for den. Uansett er det ikke webutvikleres oppgave å rette opp i at Microsoft lager elendige brukergrensesnitt så folk ikke finner funsjoner. En webutviklers oppgave er bare å gjøre innholdet på webområdet tilgjengelig sånn at programvareleverandører kan bruke informasjonen til å skape brukervennlige og inuative tjenester/programvare.

classmania
Ser ikke noe problem med det, er ganske kjekt å ha klasser på plass så man enkelt kan gjøre justeringer, og kanskje en dag realigne.

7929539[/snapback]

Ikke når class blir benyttet istedenfor å legge id på ett element og angi css etter type element inni det angitte elementet. (Typisk meny med class på alle li elementene).

...du skal aldri anta at brukere har installert ditt og datt som kanskje trengs. Alltid tenk worst case scenario.

7929539[/snapback]

Om brukeren ikke har innstallert den slaks ting har han/hun antageligvis ikke bruk for funsjonen, med mindre du har helt sykt liten tekstskrift.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Vis folk ikke vet om den, har de antageligvis ikke bruk for den. Uansett er det ikke webutvikleres oppgave å rette opp i at Microsoft lager elendige brukergrensesnitt så folk ikke finner funsjoner. En webutviklers oppgave er bare å gjøre innholdet på webområdet tilgjengelig sånn at programvareleverandører kan bruke informasjonen til å skape brukervennlige og inuative tjenester/programvare.

7929770[/snapback]

Hvis :)

Leke norsklærer :D

Lenke til kommentar
Hvis :)

Leke norsklærer :D

7929837[/snapback]

TAKK!

Jeg var halvveis inne i et innlegg av samme karakter før jeg kom på at det ikke sømmer seg for en moderator å påpeke skrivefeil.

Men JonT er stor gutt, så han tåler det vel :) Du skriver jo bra ellers, så jeg tviler på at du har dysleksi. Kjipt å la en fillefeil "ødelegge" for ellers velformulert tekst. Du er en vis mann hvis du lærer deg forskjellen på ordene ;)

Greit, jeg er over middels glad i språket vårt og liker å flisespikke på det

edit; noen som blir med på kurs i mars?

edit 2; gah feil URL...

Endret av enden
Lenke til kommentar
Vis folk ikke vet om den, har de antageligvis ikke bruk for den. Uansett er det ikke webutvikleres oppgave å rette opp i at Microsoft lager elendige brukergrensesnitt så folk ikke finner funsjoner. En webutviklers oppgave er bare å gjøre innholdet på webområdet tilgjengelig sånn at programvareleverandører kan bruke informasjonen til å skape brukervennlige og inuative tjenester/programvare.

Hvis en skal lage en webside som skal ha best mulig tilgjengelighet, kan en ikke leke arrogant og skylde på Microsoft eller Telenor eller BI. Om oppgaven bare er å gjøre innholdet tilgjengelig for programvareleverandører, hvorfor bruker en da IE-hacks? Eller HTML i det hele tatt? Skal ting være mest mulig tilgjengelig for programvareleverandører, kan en jo like godt kode hele siden i XML uten stilark. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...