Magnus Holm Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hm.. Jeg ville da si at Ruby/Python (RoR/Django) er nydelige serversidespråk! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Dere kan jo ta en liten konkurranse, Jørgen. Den som blir ferdig med å programmere et eller annet med de samme kravene, i hvert sitt språk, først, vinner. Slik jeg har forstått det er Django ganske tidsbesparende. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg syns det er er veldig tidsbesparende, og jeg slipper å hacke wordpress, drupal ellerno for å få ut det jeg vil ha. For jeg kunne aldri i livet laget et eget CMS i php selv, men det klarer jeg med hjelp av admin i django Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Det er bare Jorgis som er misunnelig på oss som kan bruke Python/Ruby osv.. siden vi kan bruke det, mens han er stuck i PHP verden. Og ja, det er en grunn til at slagordet til django er "The webfamework for perfectionists with deadlines." Espen Endret 24. januar 2007 av Slettet-8fx0y6VV Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg syns det er er veldig tidsbesparende, og jeg slipper å hacke wordpress, drupal ellerno for å få ut det jeg vil ha. For jeg kunne aldri i livet laget et eget CMS i php selv, men det klarer jeg med hjelp av admin i django Programming for n00bs med andre ord (misforstå meg rett; sier ikke at du er noob). I likhet med ASP.Net/Visual Studio. Lenke til kommentar
PT Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg syns det er er veldig tidsbesparende, og jeg slipper å hacke wordpress, drupal ellerno for å få ut det jeg vil ha. For jeg kunne aldri i livet laget et eget CMS i php selv, men det klarer jeg med hjelp av admin i django Programming for n00bs med andre ord (misforstå meg rett; sier ikke at du er noob). I likhet med ASP.Net/Visual Studio. 7789198[/snapback] Misforstå meg feil, men «Misforstå meg rett» er på listen over tidenes teiteste bortforklaringer for å ikke fornærme noen Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hm.. Jeg ville da si at Ruby/Python (RoR/Django) er nydelige serversidespråk! 7788945[/snapback] Python er et språk, django er møl. Viktig å skille mellom dem. Dere kan jo ta en liten konkurranse, Jørgen. Den som blir ferdig med å programmere et eller annet med de samme kravene, i hvert sitt språk, først, vinner. Slik jeg har forstått det er Django ganske tidsbesparende. 7788973[/snapback] Kan være med på den konkurransen på én betingelse: at jeg får benytte meg av hele PEAR og egenskrevne klasser. Da tror jeg vi ligger omtrent på samme utviklingstid. Om vi derimot slenger på en test på slutten, som tester ytelse og sikkerhet, vil nok django få trøbbel. Jeg syns det er er veldig tidsbesparende, og jeg slipper å hacke wordpress, drupal ellerno for å få ut det jeg vil ha. For jeg kunne aldri i livet laget et eget CMS i php selv, men det klarer jeg med hjelp av admin i django 7789031[/snapback] At django er lettere enn PHP skal jeg ikke nekte for, du har tross alt et fullt framework i ryggen, men ease-of-use er jo ikke noe som gjør det bedre. Det er kjempeenkelt å programmere i Visual Basic, men det gjør det ikke til et godt programmeringsspråk. (Kunne trukket linjer mot MS Frontpage her, men holder meg for god til det ) Det er bare Jorgis som er misunnelig på oss som kan bruke Python/Ruby osv.. siden vi kan bruke det, mens han er stuck i PHP verden. Og ja, det er en grunn til at slagordet til django er "The webfamework for perfectionists with deadlines." 7789104[/snapback] Jeg kan bruke hva jeg vil, så lenge det er hensiktsmessig. Trenger jeg ytelse, bruker jeg C++/C, trenger jeg raskere utviklingstid og bedre portabilitet, bruker jeg PHP. Problemet med aktiv framework-bruk er at folk ikke lærer språket bak, men bare hvordan en gjør ting i frameworket. Å dykke ned i litt hardere ting blir også trixy å få til uten å bryte programmeringsparadigmet rammeverket krever at du håndhever. Derfor er det like greit å skippe frameworks om du trenger bunnsolide applikasjoner hvor du trenger å kunne gå god for absolutt alt av koden, og bruke så mange frameworks som du vil for små totimers CMS-løsninger på lokal server. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg syns det er er veldig tidsbesparende, og jeg slipper å hacke wordpress, drupal ellerno for å få ut det jeg vil ha. For jeg kunne aldri i livet laget et eget CMS i php selv, men det klarer jeg med hjelp av admin i django Programming for n00bs med andre ord (misforstå meg rett; sier ikke at du er noob). I likhet med ASP.Net/Visual Studio. 7789198[/snapback] Jeg har aldri helt sett på meg selv som en programmerer, så ja jeg er en noob på sånne ting. Det som er så greit med django er at du trenger minimalt med programmerings kunnskaper for å lage noe i systemet. Selvfølgelig er det en fordel å kunne python, men ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Men er det så lurt å begynne å lage webapplikasjoner når man har minimalt med programmeringskunnskaper da? Hva hvis det ble oppdaget et sikkerhetshull? Eller ytelsen plutselig gikk fullstendig åt skogen? Hva kunne du gjort? Det er det som er problemet med alle slike programming-for-noobs-språk, rammerverk o.l - møter du på uventede problemer står du plutselig der uten å vite verken hvorfor det er problemer og hvordan de løses. Endret 24. januar 2007 av Loomy Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Men er det så lurt å begynne å lage webapplikasjoner når man har minimalt med programmeringskunnskaper da? Hva hvis det ble oppdaget et sikkerhetshull? Eller ytelsen plutselig gikk fullstendig åt skogen? Hva kunne du gjort? Det er det som er problemet med alle slike programming-for-noobs-språk, rammerverk o.l - møter du på uventede problemer står du plutselig der uten å vite verken hvorfor det er problemer og hvordan de løses. 7789414[/snapback] Ja, jeg er forsåvidt enig med det, men alternativet er å hacke/omgjøre et annet CMS system, slik at det passer deg og dine formål, og da vil jeg tro det like lett kan oppstå sikkerhetshull. Å lage sitt eget system i php tror jeg heller også ikke vil være så lurt når man ikke kan php. Hvis du måtte lage et CMS, enten i django/RoR eller i PHP uten noe som helst kunnskaper om programmering, så vil jeg tror at det vil være ganske mye enklere å skreddersy systemet i et webrammeverk. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Men er det så lurt å begynne å lage webapplikasjoner når man har minimalt med programmeringskunnskaper da? Hva hvis det ble oppdaget et sikkerhetshull? Eller ytelsen plutselig gikk fullstendig åt skogen? Hva kunne du gjort? Det er det som er problemet med alle slike programming-for-noobs-språk, rammerverk o.l - møter du på uventede problemer står du plutselig der uten å vite verken hvorfor det er problemer og hvordan de løses. 7789414[/snapback] For dei av oss som faktisk har orka å setje seg litt inn i det, og eventuelt kjenner andre som har god peil på dei underliggande språka er dette det minste av problem. For å vri litt på det: Det er mykje bedre for ein person med minimalt med programmeringskunnskaper å hoppe på eit rammeverk enn eit underliggande programmeringspråk som PHP. Ta for eksempel SQL Injections. Dette er du automatisk sikra for i e.g. Django. Om ein newbie som har vore avhengig av eit par tutorials for å få opp ei gjestebok plutselig bestemmer seg for å kode noko på eigen hand, er eg ganske sikker på at den personen ikkje tenkjer på mysql_real_escape_string og lignande funksjonar. Eg har jo, som den eldre garde her veit, vore ein sterk tilhengar av PHP over lengre tid. Greitt nok, eg har aldri gått like langt som Jørgen og gjengen, men eg vil påstå at eg har hatt ei viss peiling. Det som dreiv meg bort i frå PHP var eigentleg det at eg var lei av å utføre repetitive oppgåver. Skjemavalidering, brukargodkjenning, IRI-strukturering og ikkje minst mangelen på MVC(MTV)-prinsippet. Så eg sjekka ut "nykommarane", og eg likte deg eg såg. Eg prøvde ut både RoR og Django, og valet fall på Django til slutt. Eg veit at visse personar her elsker PHP, og for all del - det er eit flott språk. Men eg synes det er litt dumt av dykk å snakke så nedlatande om noko dykk aldri eingong har lest noko spesielt om (?), og enda mindre prøvd ut i praksis. Endret 24. januar 2007 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Må bare berømme Gabi Heinze/Michael med dette innlegget i RPP; makan til likhet mellom bilde og smiley, da. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Kom over en post her i Python-forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=700301 De kodene der er ganske stygge, eller hva? Skjønner ikke hvorfor det skal være så vansklig, jeg ARGV.map{|x|x.to_f} # eller mer leselig kode: ARGV.map do |each| each.to_f end EDIT@Gabi Heinze Endret 24. januar 2007 av Judofyr Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jorgis: Den forrige posten min var ment som en spøk, så ikke ta den så altfor seriøst. Uansett så kan jeg ikke gjøre annet enn å stille meg bak Henrik, for han har påpekt mer eller mindre det samme som jeg ville ha trukket frem. Espen Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Må bare berømme Gabi Heinze/Michael med dette innlegget i RPP; makan til likhet mellom bilde og smiley, da. 7789696[/snapback] Hehe, synes jeg var litt heldig med bildet i den grad man kan kalle det heldig, ja Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Poenget med Django er at det ikke er pek-og-lek framework. Man koder jo all html selv, og bestemmer alt. Eneste som kommer ferdig er backend(som man mest sannsynlig ikke vil bruke), og håntering av ting. Ofte man sitter å skriver det samme i hvert prosjekt, og det forandrer seg ikke stort, da er det digg med generics! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 For å vri litt på det: Det er mykje bedre for ein person med minimalt med programmeringskunnskaper å hoppe på eit rammeverk enn eit underliggande programmeringspråk som PHP. Ta for eksempel SQL Injections. Dette er du automatisk sikra for i e.g. Django. Om ein newbie som har vore avhengig av eit par tutorials for å få opp ei gjestebok plutselig bestemmer seg for å kode noko på eigen hand, er eg ganske sikker på at den personen ikkje tenkjer på mysql_real_escape_string og lignande funksjonar. Enig og uenig. Er man på jakt etter å lage seg et CMS/galleri/whatever bare for å få jobben gjort, velg deg et rammeverk og hold deg til det. Men er man på jakt etter å tilegne seg ferdigheter i webutvikling, bør en begynne med språket og heller se på hva rammeverk kan gjøre for produktivitet etterpå. Å drive med rammeverk-koding uten grunnleggende forståelse for hverken språk eller rammeverket er farlig, og kan fort slenge deg ut i minst like mye trøbbel som å hoppe rett ut i et "farlig" språk som PHP. Det som dreiv meg bort i frå PHP var eigentleg det at eg var lei av å utføre repetitive oppgåver. Skjemavalidering, brukargodkjenning, IRI-strukturering og ikkje minst mangelen på MVC(MTV)-prinsippet.7789555[/snapback] Model View Controller-prinsippet er jo ganske lett å koble inn i PHP, om jeg har forstått MVC rett; Model = Kode, rett og slett. View = Templates, uhyre enkelt å implementere i PHP. Tror jeg mekket meg et template-system på rundt 40 linjer en gang. Alternativt er Smarty et veldig godt ferdig-system (selv om det er litt bloated). Controller = PHPs handlere for (bl.a.) HTTP/filer/nettverk/etc tar seg av denne biten. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) For å vri litt på det: Det er mykje bedre for ein person med minimalt med programmeringskunnskaper å hoppe på eit rammeverk enn eit underliggande programmeringspråk som PHP. Ta for eksempel SQL Injections. Dette er du automatisk sikra for i e.g. Django. Om ein newbie som har vore avhengig av eit par tutorials for å få opp ei gjestebok plutselig bestemmer seg for å kode noko på eigen hand, er eg ganske sikker på at den personen ikkje tenkjer på mysql_real_escape_string og lignande funksjonar. Enig og uenig. Er man på jakt etter å lage seg et CMS/galleri/whatever bare for å få jobben gjort, velg deg et rammeverk og hold deg til det. Men er man på jakt etter å tilegne seg ferdigheter i webutvikling, bør en begynne med språket og heller se på hva rammeverk kan gjøre for produktivitet etterpå. Å drive med rammeverk-koding uten grunnleggende forståelse for hverken språk eller rammeverket er farlig, og kan fort slenge deg ut i minst like mye trøbbel som å hoppe rett ut i et "farlig" språk som PHP. Her er eg faktisk heilt enig med deg. :-) Det som dreiv meg bort i frå PHP var eigentleg det at eg var lei av å utføre repetitive oppgåver. Skjemavalidering, brukargodkjenning, IRI-strukturering og ikkje minst mangelen på MVC(MTV)-prinsippet.7789555[/snapback] Model View Controller-prinsippet er jo ganske lett å koble inn i PHP, om jeg har forstått MVC rett; Model = Kode, rett og slett. View = Templates, uhyre enkelt å implementere i PHP. Tror jeg mekket meg et template-system på rundt 40 linjer en gang. Alternativt er Smarty et veldig godt ferdig-system (selv om det er litt bloated). Controller = PHPs handlere for (bl.a.) HTTP/filer/nettverk/etc tar seg av denne biten. 7790085[/snapback] Tja, Django brukar MTV (Model, Template, View)-prinsippet. Modell: Definer korleis applikasjonen din skal strukturerast (for å seie det veldig enkelt: korleis databaseoppsettet ditt skal sjå ut, og evt. egendefinerte funksjonskall og definisjonar) View: Definerer kva oppgåver som skal gjerast, kva som skal hentast fram og kva som skal validerast. Template: Go figure. Poenget mitt er at dette ikkje er ein metode som blir anbefalt av andre i PHP (eg har iallfall aldri fått anbefalingar om å strukturere prosjekta mine slik), og store prosjekt kan av den grunn bli vanskeleg å handtere/halde oversikta over. Endret 24. januar 2007 av Henrik Lied Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 For å vri litt på det: Det er mykje bedre for ein person med minimalt med programmeringskunnskaper å hoppe på eit rammeverk enn eit underliggande programmeringspråk som PHP. Ta for eksempel SQL Injections. Dette er du automatisk sikra for i e.g. Django. Om ein newbie som har vore avhengig av eit par tutorials for å få opp ei gjestebok plutselig bestemmer seg for å kode noko på eigen hand, er eg ganske sikker på at den personen ikkje tenkjer på mysql_real_escape_string og lignande funksjonar. Enig og uenig. Er man på jakt etter å lage seg et CMS/galleri/whatever bare for å få jobben gjort, velg deg et rammeverk og hold deg til det. Men er man på jakt etter å tilegne seg ferdigheter i webutvikling, bør en begynne med språket og heller se på hva rammeverk kan gjøre for produktivitet etterpå. Å drive med rammeverk-koding uten grunnleggende forståelse for hverken språk eller rammeverket er farlig, og kan fort slenge deg ut i minst like mye trøbbel som å hoppe rett ut i et "farlig" språk som PHP. Her er eg faktisk heilt enig med deg. :-) Endelig. Det som dreiv meg bort i frå PHP var eigentleg det at eg var lei av å utføre repetitive oppgåver. Skjemavalidering, brukargodkjenning, IRI-strukturering og ikkje minst mangelen på MVC(MTV)-prinsippet.7789555[/snapback] Model View Controller-prinsippet er jo ganske lett å koble inn i PHP, om jeg har forstått MVC rett; Model = Kode, rett og slett. View = Templates, uhyre enkelt å implementere i PHP. Tror jeg mekket meg et template-system på rundt 40 linjer en gang. Alternativt er Smarty et veldig godt ferdig-system (selv om det er litt bloated). Controller = PHPs handlere for (bl.a.) HTTP/filer/nettverk/etc tar seg av denne biten. 7790085[/snapback] Tja, Django brukar MTV (Model, Template, View)-prinsippet. Modell: Definer korleis applikasjonen din skal strukturerast (for å seie det veldig enkelt: korleis databaseoppsettet ditt skal sjå ut, og evt. egendefinerte funksjonskall og definisjonar) View: Definerer kva oppgåver som skal gjerast, kva som skal hentast fram og kva som skal validerast. Template: Go figure. Poenget mitt er at dette ikkje er ein metode som blir anbefalt av andre i PHP (eg har iallfall aldri fått anbefalingar om å strukturere prosjekta mine slik), og store prosjekt kan av den grunn bli vanskeleg å handtere/halde oversikta over. 7790144[/snapback] Hvis du aldri har blitt anbefalt å bruke god seperasjon av kode og presentasjon (separere modell og view/template), må jeg lure litt på hvem du har snakket med. Alle seriøse sider om PHP-basert programmering lister dette som en uhyre viktig sak når prosjektene begynne å bli store. Vikingboard er per min definisjon et rimelig stort prosjekt (i overkant av 20-25 000 linjer kode), og her benytter vi oss godt av MVT/MVC-patterns. Templates holdes godt separert fra koden, og mye brukt logikk og presentasjonsuavhengig logikk (klasser som User, Screen, Data eller Config) plasseres langt unna presentasjonsavhengig logikk. Alt for mange (*host*phpBB*hark*wordpress*kremt*) benytter seg ikke av denne seperasjonen, og du finner som regel HTML-kode og SQL-kode pakket tett inni PHP-løkker. For å oppsummere: Vil du bruke MVC/MVT-patterns, er det ikke vanskelig i PHP, og det anbefales sterkt. At ikke så mange gjør det, får være deres skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå