Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

UTF-8, definitivt.

7768783[/snapback]

Er det da en spesiell grunn til at webkafeen.no bruker ISO-8859-1, eller har dere ikke tenkt noe på det siden den tydeligvis ikke er ferdig enda?

Og et nytt spørsmål: Noen som har forslag/anbefalinger til noe lignende Webalizer som logger skjermoppløsninger også? Helst noe jeg installerer selv, ikke som Google Analytics.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
UTF-8, definitivt.

7768783[/snapback]

Er det da en spesiell grunn til at webkafeen.no bruker ISO-8859-1, eller har dere ikke tenkt noe på det siden den tydeligvis ikke er ferdig enda?

Og et nytt spørsmål: Noen som har forslag/anbefalinger til noe lignende Webalizer som logger skjermoppløsninger også? Helst noe jeg installerer selv, ikke som Google Analytics.

7768808[/snapback]

AWstats kan anbefales varmt over Webalizer, men den logger ikke skjermoppløsninger. For å få en statistikkmotor som rapporterer skjermoppløsninger også, må du satse på en som inkluderes i sidene dine, for alle de vanlige baserer seg bare på parsing av apache sine logger. :)

Lenke til kommentar
UTF-8, definitivt.

7768783[/snapback]

7768808[/snapback]

AWstats kan anbefales varmt over Webalizer, men den logger ikke skjermoppløsninger. For å få en statistikkmotor som rapporterer skjermoppløsninger også, må du satse på en som inkluderes i sidene dine, for alle de vanlige baserer seg bare på parsing av apache sine logger. :)

7768879[/snapback]

Okey, kanskje jeg går for Google Analytics da. Bruker for øvrig både Webalizer, Modlogan og AWstats :) Men alle viser forskjellige resultater. Er det en spesiell grunn til dette?

Lenke til kommentar

7768879[/snapback]

Kven har oversatt AWStats?

Lenkjer frå njusgrupper
Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne et script for å legge inn en scrollbar på siden min.

Legger ved en link til siden så dere kan se:

Link

Siden er ikke ferdig men jeg trenger et script så jeg kan legge inn en scrollbar i vinduet til høyre for siste nytt vinduet, slik at jeg kan legge inn mer info uten å utvide siden nedover...

7767893[/snapback]

Hvis størrelsen av innholdet i høyre rute bestemmes av css, så er det overflow-egenskapen du leter etter. Sett overflow: scroll på aktuell div.

Hvis du ikke har lagd siden vha div's og css, er det med ett mer avansert. Men du skal ikke trenge et script for å få til dette... De aller færreste sider trenger javascript for å fungere, du kommer langt med html+css.

Har du brukt en wysiwyg-editor til å lage siden (ikke skrevet kode selv), og heller ikke kjenner så godt til html/css-koder, er det ikke så lett å hjelpe desverre. Men heldigvis finnes det mange gode guider og tutorialer på nettet. F.eks http://www.htmldog.com og http://www.w3schools.com/default.asp

Lenke til kommentar
UTF-8, definitivt.

7768783[/snapback]

7768808[/snapback]

Tja, er ikke Tor som er Ruchie, men heller subsys sine servere som sender filer i ISO uansett encoding. Jeg har lagt inn en .htaccess som fikser det, og min Firefox leser at encoding er UTF-8 nå..

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne et script for å legge inn en scrollbar på siden min.

Legger ved en link til siden så dere kan se:

Link

Siden er ikke ferdig men jeg trenger et script så jeg kan legge inn en scrollbar i vinduet til høyre for siste nytt vinduet, slik at jeg kan legge inn mer info uten å utvide siden nedover...

7767893[/snapback]

Hvis størrelsen av innholdet i høyre rute bestemmes av css, så er det overflow-egenskapen du leter etter. Sett overflow: scroll på aktuell div.

Hvis du ikke har lagd siden vha div's og css, er det med ett mer avansert. Men du skal ikke trenge et script for å få til dette... De aller færreste sider trenger javascript for å fungere, du kommer langt med html+css.

Har du brukt en wysiwyg-editor til å lage siden (ikke skrevet kode selv), og heller ikke kjenner så godt til html/css-koder, er det ikke så lett å hjelpe desverre. Men heldigvis finnes det mange gode guider og tutorialer på nettet. F.eks http://www.htmldog.com og http://www.w3schools.com/default.asp

7769115[/snapback]

Har bygd opp siden fra bunnen av med koder. Kan en del om det så tror det ikke blir noe problem.

Men tabellen er ikke linket til noen css fil, den er bare bestemt med height="" og width="".

Blir det det samme da, eller må jeg endre på dette?

Lenke til kommentar

Startet en liten diskusjon da jeg ba om tilbakemeldinger på nettsiden min fra folkene på #mac1 @ efnet, om hvorvidt man skal ha dynamisk bredde eller ikke. Denne ene personen mente jeg skal ha dynamisk bredde på hovedfeltet mitt (se http://new.tibia.no), så den ser bedre ut i større oppløsninger.

"Stemmer" dette? Eller er det greit nok at den er statisk/fast/hva man nå kaller det.

Lenke til kommentar

Han har ikke peiling. Det vil bli enormt lange linjer med tekst i høyere oppløsninger, noe som senker lesbarheten betraktelig. Med mindre du kompenserer med et eller annet som dukker opp i høyere oppløsninger ellerno, vil jeg stemme for statisk bredde. Så får du vurdere hvor lave oppløsninger du vil støtte.

mac1-folka går meg litt på nervene. Har alltid den der "dette har jeg fullgod peiling på, ikke hør på noen andre". :nei:

Lenke til kommentar
mac1-folka går meg litt på nervene. Har alltid den der "dette har jeg fullgod peiling på, ikke hør på noen andre". :nei:

7769919[/snapback]

Noen gang hørt om å kaste stein i glasshus? Nå refererer jeg ikke til deg personlig, men til de som holder wds i gang. Det er mange utenfor som sier ganske like ting om dere ;)
Lenke til kommentar

7769919[/snapback]

Noen gang hørt om å kaste stein i glasshus? Nå refererer jeg ikke til deg personlig, men til de som holder wds i gang. Det er mange utenfor som sier ganske like ting om dere ;)

7769971[/snapback]

True. :)

Lenke til kommentar
Han har ikke peiling. Det vil bli enormt lange linjer med tekst i høyere oppløsninger, noe som senker lesbarheten betraktelig. Med mindre du kompenserer med et eller annet som dukker opp i høyere oppløsninger ellerno, vil jeg stemme for statisk bredde. Så får du vurdere hvor lave oppløsninger du vil støtte.

7769919[/snapback]

Var det jeg tenkte :)

Angående lave oppløsninger bestemte jeg meg for å "ikke støtte" 800x600 og lage siden min 960 totalt i bredden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...