Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

jorgis: Om du ønsker å bli (sivil)ingeniør innen for eksempel datateknikk, har du i hovedsak to muligheter:

1. Starte på en bachelorgrad.

2. Starte på en mastergrad.

Om du starter på en bachelorgrad, har du den fordelen at du har en komplett utdannelse etter bare tre år. Om du starter på en mastergrad, har du ikke noe som helst etter tre år, bare en del studiepoeng.

Etter å ha skaffet en bachelor, har du muligheten til å bygge på med en master, som tar to år. Men, det sies at det er en del hardere for bachelorstudentene å starte på 4. året, enn for masterstudentene. At du har tatt alle fag som trengs, er heller ikke sikkert.

Om du vet hva du vil bli, tror jeg det beste er å starte rett på mastergraden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Informatikkstudiet deles i en treårig bachelor og en toårig master, og er lagt opp for at du ikke skal ta en femårig master i ett kjør, men tar dem etter hverandre. Håpet er at det er mulig å ta en bachelor i informatikk eller informasjonsvitenskap her på UiB (sparer masse penger i leveomkostninger) og fortsette to år til med en master på NTNU. Er dette mulig?

Arve: La oss ta status om fem år;

- Du er (forutsatt at ikke forsvaret lokker deg ned i militærmaskinen sin) akkurat ferdig med en bachelor, og har litt penger på konto som forsvinner fort til å dekke studielånet ditt.

- Jeg er ferdig med min master, har en god jobb med stødig, høy inntekt. Ikke så rent lite penger på konto heller, da jeg har supplert studiene med jobb og spart dugelig med penger på å ta de tre første årene her i bergen (gratis hybel i kjelleren).

:)

Lenke til kommentar
Bare sånn apropos militæret: Burde ikke jeg ha blitt innkalt til sesjon sånn rundt nå? Blir 19 i år, har ikke hørt noe fra dem enda. =/ Ikke at jeg vil...

...og er siving teknisk kybernetikk noe å satse på?

Hm!

7764495[/snapback]

Hm, sesjon skal du vel normalt bli kalla inn til det året du fyller 18, trur eg. Trur eg. Om ikkje kan det jo hende du får den fine grønne lappen i posten snart :)

Søk deg til infanteriet/2bn, eller til Ingeniørbataljonen :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Mikael: Jeg mener jeg ble innkalt til sesjon om høsten mens jeg gikk i 3. klasse, så jeg vil anta at du også får vite noe snart.

Alle siv.ing-utdanningene er solide, og absolutt noe å satse på. Norges framtid avhenger av å få utdannet dyktige folk med realfagsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Informatikkstudiet deles i en treårig bachelor og en toårig master, og er lagt opp for at du ikke skal ta en femårig master i ett kjør, men tar dem etter hverandre. Håpet er at det er mulig å ta en bachelor i informatikk eller informasjonsvitenskap her på UiB (sparer masse penger i leveomkostninger) og fortsette to år til med en master på NTNU. Er dette mulig?

7764507[/snapback]

Var på omvisning på Gløshaugen/NTNU på torsdag, og fikk epostadressa til en fyr som kunne svare på slikt: eirik.fyhn [på] ntnu.no. :)

Regner med jeg har noen år på NTNU foran meg..

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar
Evt. drite i mastergrad i det heile tatt? Det er ikkje akkurat som om du ha mastergrad for å få ein grei jobb etter endt utdanning :)

7764498[/snapback]

Hvorfor gå videregående i det hele tatt? Du får deg alltids jobb bak kassa på Rema. :)

7764507[/snapback]

Det mener jeg skal være mulig ja, men sjekk NTNU sine nettsider for sikkerhets skyld.

Arve: Det er ellers tåpelig å sammenligne seg med noen som er yngre enn deg selv. Det skulle bare mangle at du stiller bedre enn jorgis, han avslutter tross alt VGS noen år etter deg.

Jeg går i klasse med en som er født i '76, og som har jobbet i en del år -- blant annet i forsvaret. Han vil naturligvis stille sterkere enn meg når vi er ferdigutdannet, men det skjuler likevel ikke det faktum at jeg er ferdigutdannet som 23-åring, mens han har rukket å bli 33/34.

Lenke til kommentar
Arve: La oss ta status om fem år;

- Du er (forutsatt at ikke forsvaret lokker deg ned i militærmaskinen sin) akkurat ferdig med en bachelor, og har litt penger på konto som forsvinner fort til å dekke studielånet ditt.

- Jeg er ferdig med min master, har en god jobb med stødig, høy inntekt. Ikke så rent lite penger på konto heller, da jeg har supplert studiene med jobb og spart dugelig med penger på å ta de tre første årene her i bergen (gratis hybel i kjelleren).

:)

7764507[/snapback]

Sjølv vil eg jo òg supplere studiane med jobb. Dessutan har eg eit halvår pluss sommarferie å bruke på jobbing mellom IntOps og studiestart. Etter endt utdanning har eg og ei stødig, relativt høg lønn (kanskje ikkje like mykje som deg (endå), but still). Nedbetaling av studielån merkar eg ikkje SÅ mykje til, sida det skjer gradvis etter utdanninga no når eg faktisk har ei stabil og grei lønn. Likevel sit eg gjerne att med oppunder 200k på konto kun frå IntOps.

Men her er strengt tatt mange faktorar som spelar inn;

- Privatskule eller offentlege apparat: for min del blir det privat, så det går ein del pengar der òg.

- Det at du bur heime under tre av dine studieår gir jo sjølvsagt deg ein stor fordel økonomisk medan du studerar.

- Kva slags jobb(ar) du har medan du studerar

Uansett, eg har fortsatt LYST å reise på IntOps pga erfaringa og alt det der, sjølv om det vil utsette meg eit lite år ekstra i tillegg til det eine året verneplikta gjer. So what liksom - har plenty av tid, eg :)

Om du, og andre for den del, tener meir enn meg til sjuande og sist så er det noko eg strengt tatt ikkje kan bry meg mindre om med mindre eg sjølv har luselønn :p

Og kvifor skal alle kritisere mit ønske om utanlandsteneste så vanvittig? Eg ser ikkje på det som bortkasta tid slik som mange her tydeligvis gjer. Sjølv hadde eg ei veldig nektande innstilling om førstegangstjeneste i utgangspunktet. Per no har det heile snudd ganske bra, eg har det bra her, og vi gjer sinnsjukt mykje moro (som eg aldri kunne fått gjort ellers). Kanskje det å ha blitt påvirka av ting og det å ha budd her eit halvår har påvirka meg, men eg ser faktisk fram til å kunne reise på utanlandstjeneste sjølv om eg veit med sikkerhet at der òg er mykje drittarbeid og mykje dødtid. Det blir i ettertid uansett ei fin erfaring, gode historiar og ein ting eg vil hugse.

Eg skal vedde stort på at fleire hadde skifta meining om ein del i militæret om dei først havna i "sin" avdeling. At ting er dårlig organisert og verkar veldig "jalla" frå utsida får berre vere (mykje er det :p) - eg har det bra her og har lyst på IntOps uansett kva alle måtte meine om det.

*phew* :woot:

Lenke til kommentar
Evt. drite i mastergrad i det heile tatt? Det er ikkje akkurat som om du ha mastergrad for å få ein grei jobb etter endt utdanning :)

7764498[/snapback]

Hvorfor gå videregående i det hele tatt? Du får deg alltids jobb bak kassa på Rema. :)

Alt er relativt; det er større forskjell på fullført VGS eller ikkje kontra Bachelor- vs Masterutdanning :)

Arve: Det er ellers tåpelig å sammenligne seg med noen som er yngre enn deg selv. Det skulle bare mangle at du stiller bedre enn jorgis, han avslutter tross alt VGS noen år etter deg.

Joda, sjølvsagt, men sett at vi heile tida har prata om ting i forhold til alder. Altså eg taper to år i forhold til "dei" som ikkje gjer som eg.

Lenke til kommentar
...og er siving teknisk kybernetikk noe å satse på? 7764495[/snapback]
Vurderer det selv, men føler jeg vet for lite om hva som skjer der egentlig.

Var på omvisning på Gløshaugen/NTNU på torsdag, og fikk epostadressa til en fyr som kunne svare på slikt: eirik.fyhn [på] ntnu.no. :)7764547[/snapback]
Najs, får sende et spørsmål eller to.

Regner med jeg har noen år på NTNU foran meg.. 7764547[/snapback]
Gode saker, da treffes vi sikkert :)
Lenke til kommentar

Det har eg ja.

Sett litt på Noroff, UiB og UiO òg. Noroff har kun eittårsstudier eller masterstudier i utlandet, og er langt dyrare, så det var ikkje aktuelt. Ellers så fristar det generelt lite å studere på offentlege universitet eller høgskular, både på grunn av størrelsen og på grunn av at eg fann ingen studiar som eg likte godt nok.

Lenke til kommentar
Var på omvisning på Gløshaugen/NTNU på torsdag, og fikk epostadressa til en fyr som kunne svare på slikt: eirik.fyhn [på] ntnu.no. :)7764547[/snapback]
Najs, får sende et spørsmål eller to.

7764698[/snapback]

Gidder du å slenge på mitt spørsmål i samme slengen? Altså om det er mulig å fortsette en master i informatikk/informasjonsvitenskap på NTNU etter tre år på UiB. Fant ingen info om dette på ntnu.no..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Noen her som vet om et godt host? Helst ett med litt lagringsplass og båndbredde, og gjerne ikke 1000 i ping :p Uansett, noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar

USA-basert server er nok lite aktuelt, dessverre. Om ting blir for ille hos STW, får vi beholde domenet og benytte SF.net til selve hostingen, selv om det er i meste laget upraktisk. Vet ikke hvor SF.net hadde hosting-serverne sine, men mener å huske at ting ble mirroret på mirrors på begge sider av atlanteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...