Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg ny mobil, og selv om jeg i utgangspunktet er ganske off topic nå, stiller jeg en del av spørsmålet her i webkafeen også — vi som henger her i høgget av forumet er sannsynligvis ekstra kresne når det gjelder internett på en telefon, så:

Jeg har i grunn sett meg ut Nokia N80, HTC P4350 og HTC TyTn som mulige kandidater. Alle disse har WIFI, noe jeg ser på som et must. Kan noen her uttale seg om hvordan disse er i daglig bruk? Tenker spesielt på nettbruk (funker den bra sammen med opera mini, hvordan er surfeopplevelsen etc.) Hvis noen har vært borti flere av modellene (eller kan anbefale andre til nettbruk) og kan sammenligne hadde det vært supert. =)

7654307[/snapback]

Jeg bruker til daglig Nokia N80, Nokia 8800 (don't ask) og HP iPAQ hw6915.

Dette er tre helt forskjellige telefoner, men dersom jeg skulle ha valgt én basert på dine kriterier (WiFi og nettbruk) så må det bli N80. Denne har Symbian series60 og hele 352 x 416 i oppløsning (:love:!) hvilket gjør surfing til en utrolig fantastisk opplevelse. Den har Nokias nye browser som er basert på mye av det samme som Apple Safari (som igjen er basert på arbeidet til våre Linux-venner), hvilket viser HTML (og CSS) ca. like bra som Safari. Se hvordan nettleseren fungerer hos

!

HP iPAQ hw6915 er derimot en meget god e-postmaskin. Denne har - som HTC TyTN - Windows Mobile 5 og QWERTY-tastatur, men har dessverre kun 240 x 240 i oppløsning. WTF liksom, min gamle Palm fra 1874 hadde høyere oppløsning. Jeg har noen andre kollegaer som bruker TyTN til daglig (når den ikke er på reparasjon), men jeg må innrømme at telefonen ikke har noen andre positive sider bortsett fra Outlook (og Excel) og tasturet. iPAQen min har heldigivis GPS (lenge leve TomTom), så min har hele tre positive sider.

Husk også at Windows Mobile er Windows. Dette betyr at du bør tåle meldinger som "Programmet X har sluttet å svare... Avslutt Nå | Avbryt". En annen ting som irriterer meg grensesløst er at du faktisk ikke lukker programmer når du klikker på "lukk". Neida, de blir lagt i "skjul". Skal du lukke dem må du innom Task Manager (igjen, disse gode gamle uttrykkene) og stoppe applikasjonen direkte her. Dette er sikkert en "feature" som gjør at programmet starter raskere neste gang (siden det kjører hele tiden), men jeg synes det er helt mongo. Jeg klikker jo lukk for svarte!

Multi-tasking på Symbian (N80) er derimot en helt annen verden. Lukker du et program, ja så blir det lukket. Ønsker du bare å "minimere" det, så er dette også mulig. I tillegg har Nokia en bedre musikkspiller, den er bittelitt raskere (men både Symbian og Windows Mobile er tregt ifht. f.eks. Nokia 8800 og andre "enklere" telefoner), den har (minst) et dobbelt så bra kamera, litt bedre batterikapasitet, gode taster og et WiFi som fungerer. Gud vet hvor mange jeg ikke har klart å komme meg på WiFi med iPAQen (mine TyTN-kollegaer har samme problem).

Med andre ord, kjøp Nokia N80 Internet Edition og fryd deg. Hilsen en med tvilling-SIM som vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ryktene spekulerer i en et fremtidig kone-emne for Jon, men ingen vet helt eksakt. Sjekk IRC for prosjektet, jeg legger meg. Og Sebba; den hover-teknikken funker bare på rene text-linker med grafikkbakgrunn, så.. lykke til med å finne workaround. Jeg må nok rette på deg imorra, din tøs.

7654774[/snapback]

Jeje, finnes det noe annet?

Hvorfor må du ha SÅ mange forskjellige link formateringer? :(

Lenke til kommentar

Bør følge generelle link regler da.

Alle linkene i hver seksjon bør være like, og uten tvil om at er en link.

Navnet på skribenten bryter med alle. Ikke understreking, ikke hover, og kun bold.

Synes også vi trenger noe mer hover på menyen, og klart vise hvilken seksjon man er i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...