Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Hvor er egentlig den store sikkerhetsgreia *nix skryter av..?

Jeg har brukt PC aktivt i mange herrens år, og kan aldri huske noen større problemer..? Er man oppegående, har litt fornuft, bruker en skikkelig nettleser, og evt har et antivirusprogram (noe jeg ikke har), så utgjør man vel ikke den store sikkerhetsrisikoen..?

7622588[/snapback]

Det faktum at alt er open-source, men allikevel så greier ingen å lage et "ordentlig" virus?

7622606[/snapback]

Så det er virusbeskyttelsen det henvises til når man snakker sikkerhet i denne sammenhengen..?

Er man oppegående, vil jeg ikke mene virus er noe stort problem. De som får problemer, er de som aldri har hørt om *nix, og sannsynligheten for at de kommer til å bytte OS er under 0. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og å si at "/" er for undermappeaktig er da tåpelig, Windows bruker nøyaktig det samme
"Nøyaktig" det samme ville vært bare vært skråstrek feil vei, windows har partisjonsbokstaver også :)

Fælt så pirkete en skulle være, da. En har ikke partisjonsbokstaver i linux, fordi en ikke trenger det. Enkelhet > Estetikk, rett og slett fordi enkelhet medfører estetikk. :)

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig, du er egentlig bare uvillig til å lære deg det.
Ja, det vet du vel alt om. Grunnen til at jeg ikke vil lære det, er fordi det ikke ser noe pent ut - og da avstøter det meg, dessverre. Ser du ikke min side av saken?

7622518[/snapback]

Det enkle er ofte det beste, spesielt når det er kraftigere, sikrere og mer fleksibelt. Beauty lies in simplicity. Hvordan det ser ut er mindre viktig.

Dessuten er windows betre å ha med å gjere når det kjem til ... drivarar o.l.

7622558[/snapback]

Forklar!

Maskinvaredrivarar må du gjerne finne "modifiserte" versjonar av for at dei skal kunne brukast på Linux, til diverse hardware finn du dei ikkje i det heile tatt.

Stemmer ikke. :) Out-of-the-box har linux langt flere drivere enn hvilket som helst annet OS på planeten. En standard WinXP-install er ikke brukbart til noenting, en standard linux-install kan kjøre på hva som helst av hardware, som f.eks. en mobil, en telefonkiosk eller en supercomputer med custom-designede prosessorer.

Mykje stor og kjent programvare blir laga for å fungere til Mac og Windows, men Linux må gjerne finne erstatningar eller tredjepartsprogram som får dei til å fungere.

Det er utelukkende på grunn av linux-plattformens lave utbredelse, og vil garantert bedre seg i fremtiden. Ellers har en jo Wine, som kan kjøre mye windows-programvare nå, helt uten noe modifisering, ofte med høyere ytelse enn i Windows. Jeg fikk høyere score i SUPER_PI i Wine enn i windows, og alt av Steam-baserte spill kjører fint i Wine uten trøbbel. Dette til tross for at programvareleverandørene ikke vil løfte en finger for å hjelpe.

Mykje av det du må etterinstallere i form av tredjeparts programvare på Linux har du som standard integrert funksjonalitet i Windows/Mac.

Så feil som det kan bli. :) Standard, integrert funksjonalitet i Windows er notepad, noen småspill og IE. Standard, integrert funksjonalitet i f.eks. Ubuntu er hele openoffice-pakken, firefox, mediespiller, videospiller (som faktisk spiller DVD, noe WMP ikke gjør uten tredjepartsprogramvare), ti-femten småspill, bilderedigerings-suite og mailklient. :)

Det er alltid Windows og Mac som har prioritet ved nye driverslepp eller ny programvare.

Ikke alltid, men ofte. Hvilket OS støttet SATA først? Hvilket OS var først med blåtann-støtte? Ikke windows, og heller ikke Mac OS . :)

Det er ein grunn til at Windows og Mac er dei einaste operativsystema folk flest kjenner til. Dei er enkle å ha med å gjere uansett kvar du ser det frå. Linux er, og vil trulig bli, operativsystemet for dei som engasjerer seg litt i det. Dei som vil ha ein PC for å bruke til sitt har ikkje behov for, og vil få langt meir arbeid med, Linux.

7622648[/snapback]

Du har muligens rett her, Linux kan sies å være mer for power-users enn windows. Men poenget er at linux' grunnstruktur er så utrolig mye bedre enn windows (OS X er i praksis bare et skall oppå BSD, som er et *nix-derivativ), og at brukerverktøyene ikke er gode nok er ikke en grunn til å late som om Windows er bedre.

Men jeg er likevel uenig i at windows er enkel å ha med å gjøre. Har du et problem i linux, kan det ordnes på en eller annen måte. Et superheftig diskkrasj går helt fint å overleve, bare du kan med det, mens i windows har du et problem, og beskjeden du får fra brukerstøtte (som ikke kan mer om saken enn deg) er bare "reinstall". Eller du får en tilfeldig feilmelding, som gir deg en feilkode uten sjanse til å finne en løsning på problemet. I linux får du beskjed om nøyaktig hva som har gått gale, og gjerne også hvordan du fikser det.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Enkelhet > Estetikk, rett og slett fordi enkelhet medfører estetikk.Beauty lies in simplicity. Hvordan det ser ut er mindre viktig.
Ok, men om du baserer estetikken på hvordan ting funker, og ikke ser ut - så er vi på helt forskjellige plan. Jeg mener at estetikken er utseendet.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at folk kan ha litt problemer med å omstille seg til nye måter å strukturere på.. Hadde litt problemer til å begynne med i OS X og Linux selv, men nå har jeg ingen problemer i det hele tatt :)

Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan være så trangsynte at de nekter å bytte OS bare på grunn av måten man strukturerer filene på.. Det er kanskje den dårligste grunnen til å bytte, imo.

Lenke til kommentar
To grunner til at jeg ba om litt utdyping:

1) Flertallet av gangene noen ber meg om hjelp med windows-pcen sin er problemet driverrelatert.

2) Du utelot Mac OS X i innlegget jeg siterte:P

7622760[/snapback]

1) Nevnte eg utbredelsen av Windows kontra Linux, samt forholdet av kompetente kontra inkompetente brukarar? Brukarfeil vil der alltid vere plenty av, både i Windows og i Linux :)

Dessuten er windows betre å ha med å gjere når det kjem til ... drivarar o.l.

7622558[/snapback]

Forklar!

Maskinvaredrivarar må du gjerne finne "modifiserte" versjonar av for at dei skal kunne brukast på Linux, til diverse hardware finn du dei ikkje i det heile tatt.

Stemmer ikke. :) Out-of-the-box har linux langt flere drivere enn hvilket som helst annet OS på planeten. En standard WinXP-install er ikke brukbart til noenting, en standard linux-install kan kjøre på hva som helst av hardware, som f.eks. en mobil, en telefonkiosk eller en supercomputer med custom-designede prosessorer.

Greit. Men eg har iallefall "mitt inntrykk" basert på om lag ein million-postar og støttesider rundtomkring på internett der folk slit med "omg newest driver for GeForce megasuper for linux :("

:)

Mykje stor og kjent programvare blir laga for å fungere til Mac og Windows, men Linux må gjerne finne erstatningar eller tredjepartsprogram som får dei til å fungere.

Det er utelukkende på grunn av linux-plattformens lave utbredelse, og vil garantert bedre seg i fremtiden.

Ein skal ha nokre fordelar ved å vere stor, evt. velge størst. Per no, så er dette eit faktum, og derfor eit gyldig argument :)

Mykje av det du må etterinstallere i form av tredjeparts programvare på Linux har du som standard integrert funksjonalitet i Windows/Mac.

Så feil som det kan bli. :) Standard, integrert funksjonalitet i Windows er notepad, noen småspill og IE. Standard, integrert funksjonalitet i f.eks. Ubuntu er hele openoffice-pakken, firefox, mediespiller, videospiller (som faktisk spiller DVD, noe WMP ikke gjør uten tredjepartsprogramvare), ti-femten småspill, bilderedigerings-suite og mailklient. :)

...så tenkte eg i tillegg på ein del standarddrivarar, hjelpefunksjonar, kontrollpanel av ymse slag som er lett å ha med å gjere, og litt andre ting.

Kor mykje eg, vi, oss, whatever, brukar av dette er ei anna sak, men... :p

Det er alltid Windows og Mac som har prioritet ved nye driverslepp eller ny programvare.

Ikke alltid, men ofte. Hvilket OS støttet SATA først? Hvilket OS var først med blåtann-støtte? Ikke windows, og heller ikke Mac OS . :)

Ingen regel uten unntak.

Du har muligens rett her, Linux kan sies å være mer for power-users enn windows. Men poenget er at linux' grunnstruktur er så utrolig mye bedre enn windows (OS X er i praksis bare et skall oppå BSD, som er et *nix-derivativ), og at brukerverktøyene ikke er gode nok er ikke en grunn til å late som om Windows er bedre.

Vel, som ein ikkje-poweruser når det kjem til valg av operativsystem så vil jo Windows vere betre for min del per no. Og at brukarverktøya ikkje er gode nok no er jo absolutt eit gyldig argument for at Windows > Linux for vanlige folk (aka non-"powerusers").

Men jeg er likevel uenig i at windows er enkel å ha med å gjøre. Har du et problem i linux, kan det ordnes på en eller annen måte. Et superheftig diskkrasj går helt fint å overleve, bare du kan med det, mens i windows har du et problem, og beskjeden du får fra brukerstøtte (som ikke kan mer om saken enn deg) er bare "reinstall". Eller du får en tilfeldig feilmelding, som gir deg en feilkode uten sjanse til å finne en løsning på problemet. I linux får du beskjed om nøyaktig hva som har gått gale, og gjerne også hvordan du fikser det.

7622889[/snapback]

Tyder på, som enden sa, at du kan like lite om Windows som vi andre kan om Linux. Har fiksa så mangt ved hjelp av litt fiksing og triksing med både tredjeparts programvare og det som er forhåndsinstallert i Windows.

Å drive å dra inn brukerstøtten blir jo usaklig, for alle veit at brukarstøtte - uansett i kva slags forbindelse - ikkje kan utrette noko :p

Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan være så trangsynte at de nekter å bytte OS bare på grunn av måten man strukturerer filene på.. Det er kanskje den dårligste grunnen til å bytte, imo.

Sjølv synest eg strengt tatt at filstrukturen er ein såpass vesentlig del av eit operativsystem at eg ikkje vil skifte om all organisering eg har lagt opp til frå før plutselig blir meiningslaus.

På tide å flytte seg over til et annet forum folkens?

Ro ned, ro ned. Du veit korleis Webkafèen er. Det går over snart, i nettlesarkrangel e.l. :p

Åh, det var quoteposten sin, det. :)

Lenke til kommentar

Greit. Men eg har iallefall "mitt inntrykk" basert på om lag ein million-postar og støttesider rundtomkring på internett der folk slit med "omg newest driver for GeForce megasuper for linux :("

:)

Flott. Du klarer å nevne mer eller mindre den eneste driveren i linux som ikke er open-source. Derfor er den ikke med rett fra install, og derfor er den skikkelig dårlig. Likevel sier ryktene at Ubuntu 7.04 skal inkludere ATI og nVidias drivere, selv om de er lukket kildekode. :)

...så tenkte eg i tillegg på ein del standarddrivarar, hjelpefunksjonar, kontrollpanel av ymse slag som er lett å ha med å gjere, og litt andre ting.

Standarddrivere er selvfølgelig med i en standard installasjon av linux. En ny installasjon av Ubuntu krever bare at jeg installerer én driver, og det er ATIs skjermdriver. Uten den får jeg ikke god nok 3d-akselerasjon, men uten den går det helt greit i 2d. At mitt semiproffe lydkort ble oppdaget og funker fint, i motsetning til masse driverinstallasjon i windows tyder vel mer på at linux er bedre på dette?

Nødvendige tredjepartsdrivere i windows: 2 (skjermkort, lydkort)

Nødvendige tredjepartsdrivere i linux: 1 (skjermkort)

Hjelpefunksjoner er selvfølgelig inkludert, sjekk System -> Help om du kjører GNOME. I tillegg har en jo offisielle wikier.

Kontrollpanel? Sjekk System -> Preferences om du er en vanlig bruker, System -> Administration om du ønsker å gjøre litt mer hard-core stuff. :)

Ingen regel uten unntak.

Mitt poeng er at dette var hovedregelen før, men er nå på vei til å snu seg. Intel-folkene tester sine brikkesett på hvilken plattform? Ikke windows. :)

Og ny software kommer i stadig større grad til linux samtidig eller før, som f.eks. Google Earth eller Picasa. Når det gjelder spill: Quake-serien og de fleste derivativer støtter linux.

Lenke til kommentar
Og Jorgis; det siste avsnittet ditt var virkelig på tynn is :) Du kan tydeligvis Windows like dårlig som du påstår at andre kan Linux.

7623641[/snapback]

Vel, etter ti års bruk av Windows og to års bruk av linux er det dette jeg kan. I løpet av disse ti årene har jeg hatt problemer med maskinen som jeg aldri har funnet løsninger på, selv etter intensiv googling og spørring på diverse fora. I disse to årene i Ubuntu har jeg aldri hatt et problem som ikke kan løses uten reinstall (gjerne også uten reboot), med unntak av den gangen jeg korrupterte filsystemet totalt, men det var min egen skyld. Noe så enkelt som en korrupt driver i Windows er i stand til å hindre deg i boote maskinen, og reinstall er nødvendig. Et virus kan ødelegge master boot sector like enkelt, og da er du enten nødt til å finne frem en WinXP-CD for å kjøre recovery, men idet du booter maskinen, vil viruset overskrive MBR igjen, og du er tilbake til startpunktet. :)

Lenke til kommentar

*finne fram dato på kjøpskvittering på PCen*

Jess, satte sammen PCen min og fikk opp Windows den 15. september 2003. Har sida den datoen ikkje formatert, reinstallert Windows eller hatt problem store nok til at eg ikkje fekk fiksa dei uten enkle grep. Og PCen er sjølvsagt dønn stabil og yter bra fortsatt. Moralen er: Om ting blir gjort skikkelig i utgangspunktet, så treng du ikkje styre med den jævla CDen heile tida :)

Edit: Jo, ein gong har eg hatt behov for CDen :whistle: Men, formatering var ikkje nødvendig. Det skal eg ha sagt.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Og Jorgis; det siste avsnittet ditt var virkelig på tynn is :) Du kan tydeligvis Windows like dårlig som du påstår at andre kan Linux.

7623641[/snapback]

Vel, etter ti års bruk av Windows og to års bruk av linux er det dette jeg kan. I løpet av disse ti årene har jeg hatt problemer med maskinen som jeg aldri har funnet løsninger på, selv etter intensiv googling og spørring på diverse fora. I disse to årene i Ubuntu har jeg aldri hatt et problem som ikke kan løses uten reinstall (gjerne også uten reboot), med unntak av den gangen jeg korrupterte filsystemet totalt, men det var min egen skyld. Noe så enkelt som en korrupt driver i Windows er i stand til å hindre deg i boote maskinen, og reinstall er nødvendig. Et virus kan ødelegge master boot sector like enkelt, og da er du enten nødt til å finne frem en WinXP-CD for å kjøre recovery, men idet du booter maskinen, vil viruset overskrive MBR igjen, og du er tilbake til startpunktet. :)

7625734[/snapback]

Som sagt, du kan ikke nok om Windows. Håper du sammenligner jevne versjoner okke sitter og snakker dritt om win 9x opp mot dagens Ubuntu. Ingen av problemene du nevner er noe problem bare du vet hva du driver med i Windows. Verden er ikke svart hvitt. Begge deler har fordeler og ulemper, og forskjellig metodikk som gjør at man må løse tilsvarende problemer på ulik måte. Ingen liker noe som er nytt og ukjent.

Og Arve, ting blåser gjerne over, men dette har alt holdt på en god stund. Digresjoner bør ikke ta så og si all fokus over mange sider :) Det kan hende det er folk som vil diskutere web her, og det kan hende folk har utbytte av det som diskuteres nå, men som aldri finner det pga plasseringen.

*lære seg å splitte tråder* :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...