Magnus Holm Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Så C: > /C? Er veldig kjekt å ha /home på egen partisjon (dog har ikke jeg det Må rydde opp litt på PC'en snart ). Da kan du ha flere OS som bruker samme hjemmemappe, og som lagrer alle innstillingene på samme sted Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Så Windows eller OS X kan bruke hjemmemappen? Har windows på egen partisjon, tilfelle jeg må formatere eller noe. C: er bedre enn /C ja, men trodde det ble /home/c jeg? evt /media/c? Endret 1. januar 2007 av Løvskogen Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Nå kjører jo Windows sin egen sti, så det er ikke mye å få gjort der. Vet ikke hvordan det virker med OS X, da jeg egentlig mente distroer Partisjonene dine kan du ha hvor du vil Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Så Windows eller OS X kan bruke hjemmemappen? Har windows på egen partisjon, tilfelle jeg må formatere eller noe. C: er bedre enn /C ja, men trodde det ble /home/c jeg? evt /media/c? 7622294[/snapback] Windows klarer selvfølgelig ikke dette, men er i stand til å lese den om du installerer tredjepartsdrivere i windows for å håndtere et typisk linux-filsystem (ext3 eller reiserFS, f.eks). OS X burde klare det, men jeg er redd de har endret for mye på det til at det går an lenger. Det er ikke det samme som å ha windows på egen partisjon, for en reinstall vil fjerne alle instillinger og all konfigurasjon, det skjer ikke i linux, hvor brukerspesifikk konfig ligger i /home. Og nei, det er fleksibelt nok til å kalle det for /C eller /kall/det/hva/du/vil. Og å si at "/" er for undermappeaktig er da tåpelig, Windows bruker nøyaktig det samme, bare med skråstreken andre vei. C:\ er root i windows, med C som stasjonsbokstav. I linux trenger du ikke stasjonsbokstav, så da blir det bare /. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig, du er egentlig bare uvillig til å lære deg det. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) OS X burde klare det, men jeg er redd de har endret for mye på det til at det går an lenger.Ok. Da har det jo ingen nytte, om jeg ikke vil ha flere distroer da - men jeg hadde egentlig en trippleboot med XP OS X og en distro i tankene, ikke mange linux distroer.Og å si at "/" er for undermappeaktig er da tåpelig, Windows bruker nøyaktig det samme"Nøyaktig" det samme ville vært bare vært skråstrek feil vei, windows har partisjonsbokstaver også Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig, du er egentlig bare uvillig til å lære deg det.Ja, det vet du vel alt om. Grunnen til at jeg ikke vil lære det, er fordi det ikke ser noe pent ut - og da avstøter det meg, dessverre. Ser du ikke min side av saken? Endret 2. januar 2007 av Løvskogen Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Ser du ikke min side av saken? 7622518[/snapback] NEI. «Å gid a meg! Det ser så stygt ut med den skråstreken, ass. Windows kan det vettu Det ser såå mye bedre ut med en kolon på slutten enn en / på starten» Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 «Å gid a meg! Det ser så stygt ut med den skråstreken, ass. 7622533[/snapback] Kall meg homo, men ja, det er det jeg mener. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 "Don't fix what aint broken". Tenk om Tor (og meg for den del) faktisk likar Windows som operativsystem Dessuten er windows betre å ha med å gjere når det kjem til ein god del programvare og drivarar o.l. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) «Å gid a meg! Det ser så stygt ut med den skråstreken, ass. 7622533[/snapback] Kall meg homo, men ja, det er det jeg mener. 7622551[/snapback] Tankeleser EDIT: Quote må man ha Endret 2. januar 2007 av Judofyr Lenke til kommentar
Leon Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Dessuten er windows betre å ha med å gjere når det kjem til ... drivarar o.l.7622558[/snapback] Forklar! Ellers er jeg ganske enig med Tor, jeg — selv om jeg klarte å legge det fra meg (etter en stund) med OS X. Endret 2. januar 2007 av Leon Johannessen Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hvor er egentlig den store sikkerhetsgreia *nix skryter av..? Jeg har brukt PC aktivt i mange herrens år, og kan aldri huske noen større problemer..? Er man oppegående, har litt fornuft, bruker en skikkelig nettleser, og evt har et antivirusprogram (noe jeg ikke har), så utgjør man vel ikke den store sikkerhetsrisikoen..? Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Dessuten er windows betre å ha med å gjere når det kjem til ein god del programvare og drivarar o.l. 7622558[/snapback] Hvilket OS tror du hardware-produsentene lager drivere til? Tror nok at Linux-folk har jobbet mer med drivere enn Windows-programmererne, for de får jo alt servert på fat Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hvor er egentlig den store sikkerhetsgreia *nix skryter av..?Jeg har brukt PC aktivt i mange herrens år, og kan aldri huske noen større problemer..? Er man oppegående, har litt fornuft, bruker en skikkelig nettleser, og evt har et antivirusprogram (noe jeg ikke har), så utgjør man vel ikke den store sikkerhetsrisikoen..? 7622588[/snapback] Det faktum at alt er open-source, men allikevel så greier ingen å lage et "ordentlig" virus? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Marvil: Trenger ikke fornuft for å kjøre *nix ^^ Leon: Derfor jeg ikke har lyst til å bruke OS X, redd for at den ødlegger for meg Judo: Kaller du folk som driver med open source for inkompetente? Endret 2. januar 2007 av Løvskogen Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Så de som har laget Linux er inkompetente fordi det ikke finnes virus til Linux? Hvis du misforsto setningen min: Hvorfor klarer ingen hackere å finne sikkerthetshull i Linux, selv når de har kildekoden tilgjengelig? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Dessuten er windows betre å ha med å gjere når det kjem til ... drivarar o.l.7622558[/snapback] Forklar! Maskinvaredrivarar må du gjerne finne "modifiserte" versjonar av for at dei skal kunne brukast på Linux, til diverse hardware finn du dei ikkje i det heile tatt. Mykje stor og kjent programvare blir laga for å fungere til Mac og Windows, men Linux må gjerne finne erstatningar eller tredjepartsprogram som får dei til å fungere. Det er alltid Windows og Mac som har prioritet ved nye driverslepp eller ny programvare. Mykje av det du må etterinstallere i form av tredjeparts programvare på Linux har du som standard integrert funksjonalitet i Windows/Mac. Det er ein grunn til at Windows og Mac er dei einaste operativsystema folk flest kjenner til. Dei er enkle å ha med å gjere uansett kvar du ser det frå. Linux er, og vil trulig bli, operativsystemet for dei som engasjerer seg litt i det. Dei som vil ha ein PC for å bruke til sitt har ikkje behov for, og vil få langt meir arbeid med, Linux. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Og når hadde Mac hardware-problemer når det bare finnes et sett med hardware å støtte? BTW: Jeg går å legger meg Dere får krangle i vei; I be back tomorrow Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Og når hadde Mac hardware-problemer når det bare finnes et sett med hardware å støtte? Du berre må diskutere ting som eigentleg var beyond the point? Poenget mitt er vel berre at Linux er eit motstykke til Windows og Mac, der Windows og Mac har sine fordelar pga. at dei er større. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Det er ein grunn til at Windows og Mac er dei einaste operativsystema folk flest kjenner til. 7622648[/snapback] Mac er ikkje eit operativsystem! Mac OS, derimot Og når hadde Mac hardware-problemer når det bare finnes et sett med hardware å støtte? 7622656[/snapback] Tenker du no på eigenprodusert maskinvare? Du veit at du kan koble til akkurat det same i ei Mac som i ein "vanleg" PC, sant? Lenke til kommentar
Leon Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Maskinvaredrivarar må du gjerne finne "modifiserte" versjonar av for at dei skal kunne brukast på Linux, til diverse hardware finn du dei ikkje i det heile tatt. Mykje stor og kjent programvare blir laga for å fungere til Mac og Windows, men Linux må gjerne finne erstatningar eller tredjepartsprogram som får dei til å fungere. Det er alltid Windows og Mac som har prioritet ved nye driverslepp eller ny programvare. Mykje av det du må etterinstallere i form av tredjeparts programvare på Linux har du som standard integrert funksjonalitet i Windows/Mac. Det er ein grunn til at Windows og Mac er dei einaste operativsystema folk flest kjenner til. Dei er enkle å ha med å gjere uansett kvar du ser det frå. Linux er, og vil trulig bli, operativsystemet for dei som engasjerer seg litt i det. Dei som vil ha ein PC for å bruke til sitt har ikkje behov for, og vil få langt meir arbeid med, Linux. 7622648[/snapback] To grunner til at jeg ba om litt utdyping: 1) Flertallet av gangene noen ber meg om hjelp med windows-pcen sin er problemet driverrelatert. 2) Du utelot Mac OS X i innlegget jeg siterte:P =) Endret 2. januar 2007 av Leon Johannessen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå