Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Web 2.0 er blitt harry. Listekodene er jo i ferd med å bli verre enn de gamle tabellene.

7617559[/snapback]

lister = semantikk

semantikk = web2.0

Ikke noe mer enn det :)

7618448[/snapback]

Så vi kan trekke konklusjonen at semantikk er harry? :hmm:

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jess, takk! Pizzabaronen, haha. Ja, det var digg. Men dårlig feiring. Fest med 6 svenske jenter, som ikke levde opp til mitt bilde av "svenske jenter". Gleder meg til å komme tilbake til Bergen :)

7619562[/snapback]

Du skulle kommet med meg å jesper da vet du!

Kvelden ble ikke helt som ventet for meg heller for å si det sån... :hmm:

Lenke til kommentar
Kvelden ble ikke helt som ventet for meg heller for å si det sån...  :hmm:

7619767[/snapback]

No shit? Vi fikk jo i det minste snakket nok geektalk mens hun satt der ;)

Litt kjipt ble det jo likevel, men det var godt hun kom seg så mye utover morgenen at dere kom dere hjem :)

*Få nmuf.net over på wordpress*

Lenke til kommentar
Jeg bruker windows pga. filsystemet, fordi jeg er en systemfreak. Har lagt inn msstyle, fordi default-skinnet er ræva :p

7599682[/snapback]

Tror du har misforstått filsystem og filstruktur. Windows sine filsystemer (bare to, faktisk) er hysterisk dårlige. :) Skal du ha god filytelse og mest mulig ledig diskplass, bruk linux og enten XFS eller JFS som filsystem. :)

Nei, det jeg mente ved systemfreak, er at jeg liker mappestrukturen i windows. Jeg snakket med Henrik om dette på msn, og i linux ligger jo de fleste sakene under forskjellige /noe - i OS X baseres det jo mest på at Finder skal finne ting. Mens i windows liker jeg å strukturere opp ting selv. Jeg tror dette går i OS X, og kanskje linux - men ikke på samme måte som i windows. Når det gjelder linux, så er det jo masse mas med drivere og støtte.

7600574[/snapback]

Aha, du har med andre ord omstillingsproblemer. :) Om du ønsker å strukturere ting, kan du gjøre det like lett i linux som windows. Linux har default hjemmemappe i /home/brukernavn, så jeg kjører nå med /home/jorgis/Film, /home/jorgis/Musikk osv. Resten av mappesystemet (/usr/bin osv.) trenger du ikke å bry deg med, det eneste du trenger å vite er at alle programmer er nøye plassert der de skal være, og ikke bare klynget sammen i C:\Programfiler. ;)

Lenke til kommentar
Tja, kan vel begynne med en C:, D: og E:?

Jeg gremmes når jeg ser folk som har programmer og slikt i "Mine Dokumenter", huff.

7622227[/snapback]

Det er det som gjør hele forskjellen mellom linux og windows: Linux er mer fleksibel, du kan gjøre hva du enn vil. I windows vil partisjoner være på hver sine bokstaver, og alt er fastsatt. Her i Ubuntu har jeg montert filserveren (via windows-fildeling) på /media/lagring, og /home-mappen er en egen partisjon. En partisjon kan plasseres hvor du vil, du kan gjøre det kjipt og lage /home/brukernavn/partisjon1, partisjon2 osv, men genialiteten er at alt kan endres slik du vil. Lag deg /C, /D, /E om du vil, da. :)

Dessuten, sikkerheten ved å ha en stor, global mappe for det er helt på trynet. Noe som er lokalt for din bruker skal plasseres i /home/brukernavn, noe som er delt kan f.eks. plasseres i /usr/share. I windows er alt tilgjengelig for alle (unntatt mine dokumenter, hvis du ikke er admin (noe alle er uansett)) fordi windows ikke er designet for flere brukere. Linux er skikkelig oppbygget, og hjemmemappen din er din egen om du vil. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Er vel det, men for min del så blir det for klussete og irriterende. Jeg holder meg til 'stasjoner'. Vil ikke ha skråstrek-undermapper, jeg vil ha "root"-stasjoner.

7622256[/snapback]

Vel, så har du ikke prøvd linux lengre enn noen timer, så din motvilje mot å tilpasse deg et nytt system er kanskje forståelig. Men for å være helt ærlig oppdager du fort (et par ukers bruk) at fleksibiliteten og sikkerheten ved *nix' måte å gjøre det på er overlegen windows' "slik er det, deal with it"-holdning. :)

Lenke til kommentar
Kvelden ble ikke helt som ventet for meg heller for å si det sån...  :hmm:

7619767[/snapback]

No shit? Vi fikk jo i det minste snakket nok geektalk mens hun satt der ;)

Litt kjipt ble det jo likevel, men det var godt hun kom seg så mye utover morgenen at dere kom dere hjem :)

*Få nmuf.net over på wordpress*

7621333[/snapback]

Haha, fortalte henne at jeg aldri hadde sett deg eller Tor IRL før, hun ble helt satt ut over hvor nerd det var. Hun husker ingenting ifra når vi satt å snakka da heldigvis :ph34r:

Lenke til kommentar

Trenger ikke fleksibilitet eller sikkerhet (), så lenge ting ser pent og systematisk ut. Og det ser jeg ikke for meg med en skråstrek, det blir for "undermappe" for meg. Akkurat som at Domene.no er ser finere ut enn /domene.no, for å dra litt WDS inn så ikke enden setter champisen i halsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...