Vindstille Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Snakker vi om det samme nå? I følge min tolkning, er popup et HTML-dokument som åpnes i et nytt vindu. 7507552[/snapback] Da er vi enige på det punktet i hvert fall. Noen som har ett fint PHP-script til opploading av bilder? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Snakker vi om det samme nå? I følge min tolkning, er popup et HTML-dokument som åpnes i et nytt vindu. 7507552[/snapback] Da er vi enige på det punktet i hvert fall. Noen som har ett fint PHP-script til opploading av bilder? 7507616[/snapback] Men med koden som PT skrev for noen innlegg siden, vil jo ikke javascriptet ha noen innvirkning på tilgjengeligheten? Verken for søkemotorer eller for besøkende uten javascript. <a href="http://example.com/" class="popup">Example</a> Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Men med koden som PT skrev for noen innlegg siden, vil jo ikke javascriptet ha noen innvirkning på tilgjengeligheten? Verken for søkemotorer eller for besøkende uten javascript. <a href="http://example.com/" class="popup">Example</a> 7507635[/snapback] Ja, men er det bare snakk om 40-80 ord er det mye mer brukervennlig å åpne det i en pop-ups vindu eller i en sidebar (Lagt til: Altså vis brukeren ikke har skrudd på Javascript). Dessuten sier man jo ikke til søkemotorer ol. at dette bare er hjelp/små informasjon relatert til innholdet vis man bruker javascript. 7507359[/snapback] Poenget er html skal si at dette ikke er en vanlig link. Og da kan man like så godt bestemme at en slik type link skal åpnes på en type måten (og så kan nettleseren/personen selv bestemme hvordan han/hun vil åpne slike tyepr linker), istedenfor å tvinge folk til å måtte åpne de på en bestemt måte med Javascript som ikke funker hos alle. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Med denne koden kan jo de besøkende bestemme hvordan linken skal åpnes. Om javascript er deaktivert, kan brukerne fremdeles åpne den nye siden. Siden HTML ikke inneholder attributter som angir hvilken type link det er snakk om, er javascript den beste metoden å lage popups med. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 @haugsand: hva hvis jeg har js aktivert, og ønsker å åpne linken i samme nettleservindu? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Om ingen har bedre argumenter enn "brukeren skal velge selv hvordan linken skal åpnes" så ser jeg ingenting i veien for å bruke javascript popups for slike ting egentlig Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Høyreklikk -> Åpne 7508175[/snapback] Nemlig, alle dagens nettlesere har støtte for å opne i ny tab, nytt vindu eller eksisterende vindu Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Pekere bør gis en id for om det pekes mot ekstern eller intern side. Som default åpner da javascriptet eksterne pekere i nytt vindu. Brukeren bør få valget gjennom en setup-side, om brukeren ønsker at alle pekere skal åpnes i nytt vindu, i samme vindu, eller følge default. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Man kan legge til i title tagen hvordan siden opnes ? Ikke beste metoden da men Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Nettopp. Her diskuteres det mer legitime måter å gjøre det på. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Hei! Jeg har tenkt å lage min egen hjemmeside hvor jeg da kan designe selv. Er det slik at det finnes gratis scripts som jeg da kan bruke? Jeg er helt nybegynner, så vil lære meg. Finnes det en internettside som tar seg av nettopp dette (altså lage en hjemmeside fra bunnen av)? Med vennlig hilsen meg. Edit: En ting til: Hva er HTML, og hva er CSS? Endret 15. desember 2006 av Onyx Lenke til kommentar
PT Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Altså, å bruke JS eller hva det nå måtte være til å åpne f.eks. alle eksterne linker i et nytt vindu er jeg i mot, men å bruke popup-klassen til mindre godsaker, som f.eks. terms & conditions for en nettside elns kan funke fint. Enkelte ganger er det greit å kunne åpne en side i et nytt vindu, men brukeren skal fremdeles ha et valg. I tillegg kan vel popup-klassen styles f.eks. med et lite bilde som symboliseres at den åpnes i et nytt vindu. EDIT: @onyx: http://htmldog.com/ er vel den vi pleier å linke til når folk kommer med det spørsmålet. Ellers er det en fin tråd rett under denne her, som du tydligvis klarte å overse Endret 15. desember 2006 av PT Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Liker pop-upen til Sourceforge, om man vil bytte server fra en download-link Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Takk, jeg fant mine svar jeg. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Dette var jo nesten et nederlag for "kaffeklikken", som vi så fint har blitt omtalt som; vi snakket med noen utenfra! Slik kan vi ikke gjøre. Spesielt ikke midt inni en annen diskusjon. (for de som eventuelt ikke tok ironien; gå og dø på veggen...) Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Equerm:Grafisk designer hos oss hadde en slik, men bestilte Apple Cinema 24" her for en stund siden. Tok ikke mange ukene før han måtte ha tilbake 22" sin - så nå har han dualscreen. Er visst ekstremt bra fargegjengivelse på den skjermen 7507257[/snapback] Var akkurat det jeg også merket, nå har ikke jeg spesielt mye erfaringer med slike skjermer egentlig men jeg merket at denne syns jeg hadde like bra bilde som Apple skjermene jeg har brukt 7507374[/snapback] Det der er en av de beste grafiske skjermene på markedet. Du skal imye opp i pris for å finne noe som slår den når den er godt kalibrert! Lenke til kommentar
Leon Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Er det noen som gidder å holde skjermene sine skikkelig kalibrerte? Blir jo så sinnsykt traurig med riktig fargetemeratur på taklys etc.. Endret 15. desember 2006 av Leon Johannessen Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Nah, ikke noe særlig. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Det holder å justere vinkelen på laptopskjermen av og til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå