Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JonT: Drar du den ikke for langt nå? At brukere av google sitt oversettingsverktøy ikke er glad i bildeerstatningsteknikker, er jo tross alt bare en bagatell. Ordet er uansett oversatt i kildekoden, og alt innhold kommer frem om CSS deaktiveres.

7362466[/snapback]

Veldig vet hva CSS er og skjønner at man bare kan deaktivere den for å kunne se innholdet.

Poenget mitt er uansett at hacks alltid vil skape problemer og derfor bør unngås.

Lenke til kommentar
MC2: Så hvorfor i svarteste legger du da ut den linken her / siterer den her?

(dvs: ikke gjør det ;) )

7362527[/snapback]

Jeg tenkt på det etter copy 'n paste-ingen, men jeg kom jeg på at ingen ville være dum nok til å trykke på den, ikke når jeg skriver i fet skrift "ikke klikk på linken". Men på et annet forum var det visst noen som klarte det... hehe, sier litt om brukerne.. :cool:

Lenke til kommentar
Jeg tenkt på det etter copy 'n paste-ingen, men jeg kom jeg på at ingen ville være dum nok til å trykke på den, ikke når jeg skriver i fet skrift "ikke klikk på linken". Men på et annet forum var det visst noen som klarte det... hehe, sier litt om brukerne..  :cool:

Det ligger jo i menneskets natur å trykke på den store røde knappen man egentlig ikke skal trykke på, så jeg tror du overvurderer oss litt (jeg trykket på linken) :wee:

Lenke til kommentar

Jeg trykket også på Linken. MC2: Vis det skal ha noen effekt bør du i hvert fall skrive "ikke trykk på denne linken" før du legger til linken. Jeg trykket på linken før jeg så at jeg ikke skulle trykke på den. Men jeg vet selfølgelig at .pif filer kan være farlige så jeg trykket bare avbryt.

designsiden.com er hakket

EDIT: Hvorfor funker ikke dette?

XSL: http://home.online.no/~gtivold/listestyle.xml

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Ord og uttrykk som Systad kunne ha funnet på og faktisk brukt:

Vevsprotokoll, vebbjournal, heimeside med tidsskriftar

7362241[/snapback]

...Tidsskrifter i så fall. Eg skal iallefall køyre det på orntli' nynorsk, og ikkje sånn bokmålsfolk-nynorsk. Uansett trur eg Tor fant på ordet "vevsdagbok" før meg. Fint ord nonetheless.

Hva er den enkleste/beste måten å skrive noe vertikalt på? Jeg tenker på å leke litt med h2 i et "web 2.0" design (Magnus; pun intended :p)

7362031[/snapback]

Pakke hver bokstav i teksten inn i en span, og sette float:left og clear:both på alle? :)

7362540[/snapback]

Ja, vi er alle glade i fin markup :)

Lenke til kommentar
Ord og uttrykk som Systad kunne ha funnet på og faktisk brukt:

Vevsprotokoll, vebbjournal, heimeside med tidsskriftar

7362241[/snapback]

Eller så kan man bruke ordene som står i norskboken min:

blogg = web-logg (med bindestrek)

linker = hypertekst

webside = node

7363046[/snapback]

Nettlogg ftw

Lenke til kommentar
linker = hypertekst

7363046[/snapback]

Hypertekst er jo all tekst/info som blir sendt på internett, så det blir litt feil IMO. "Link" er ikkje noko dårlig ord det, eventuelt kan du bruke "Hyperlink" (Hyperlenke for min del :) )

7363207[/snapback]

Det er jo det som er så morsomt. Det virker som forfatterne omtrent ikke har peiling på det de skriver om. Og node (som en annen norsk bok har brukt) er jo egenlig hver datamaskin/server/ruter i et nettverk (se Wikipedia) og ikke én nettside på et webområde (jeg husker ikke hva de har kalt webområde/website, men det er sikkert enten ukorrekt eller ett ekstremt lite brukt ord).

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Enden: Alle jeg kjenner har bredbånd, ingen av de er døve, eller har noen form for funsjonshemninger. Sidene jeg lager er ikke av interesse for folk som bruker en søkemotor. Og ingen som besøker siden min ville noen gang skikket på html/css koden.

Hvorfor ikke lage en side full av valiatorsfeil, masse flash, tung bilder som ikke er forminsket eller komprimert, bruke noe annet enn tables og en WYSIWYG-editor og lage masse fansy hover og lyd effekter?

Jo, fordi jeg vil ha brukervennlige sider som ikke bare gjør det enkelt for mennesker å få tak i informasjon enkelt, men også datamaskiner. Vis jeg vil ha skriften større, har jeg lyst til å gjøre det. Vis jeg trives med å lese siden på fransk, har jeg lyst til å i hvert fall ha muligheten til å oversette den. Vis jeg vil kopiere en overskrift har jeg ikke lyst til å måtte skrive inn hele overskriften på nytt bare fordi det er bilde. Vis jeg har lyst til å bruke en mobiltelefon til å se en webside har jeg lyst til å kunne gjøre det, enkelt og smertefritt. Og vis jeg noen gang skulle bli blind eller få veldig problemer med synet har jeg ikke bare lyst til å lese amobil.no, hw.no og vg.no (denne vil jeg vel helt sikkert få problemer med). Men også mindre sider som blogger og folk som tror flash eller piczo sider er kult. Derfor syns jeg verden bør bli et bedre sted og begynne å bruke standarder. Og da må også DU være med på å bruke dem!

7362418[/snapback]

Jeg er helt enig i teorien din. Problemet er at teorien ikke nødvendigvis lar seg gjennomføre i praksis. Jeg har en liten side med en klart avgrenset brukergruppe hvor tilgjengelighet ut over normal redring i nettleser ikke er nødvendig. Dermed trenger jeg faktisk ikke ta hensyn til den svært så omfattende definisjon av brukervennlighet (ta det som et hint til at du ikke er i målgruppen min :p).

Jeg vil gjerne gjøre siden min så tilgjengelig som mulig og bruker så semantisk riktig kode som mulig, men dersom jeg møter på et problem så vil jeg faktisk prioritere designet på denne siden - jeg redesigner jo for å få til et design, skulle jeg hatt en perfekt tilgjengelig side ville jeg kjørt hele dritten ut med kun et fåtall tagger og svært lite design. Dersom jeg møter på et kodemessig problem og kjenner målgruppen så godt som jeg gjør så har jeg ingen problemer med å legge inn et lite hack for å få det til. Å påstå at jeg ødelegger utviklingen mot et mer semantisk korrekt og tilgjengelig internett, som du faktisk insinuerer, er å dra det litt langt i denne sammenhengen :)

Hva er den enkleste/beste måten å skrive noe vertikalt på? Jeg tenker på å leke litt med h2 i et "web 2.0" design (Magnus; pun intended :p)

7362031[/snapback]

Pakke hver bokstav i teksten inn i en span, og sette float:left og clear:both på alle? :)

7362540[/snapback]

Å fysjom :) Dessuten skrev jeg vet at headeren kommer fra WordPress. Selv om jeg ikke er redd for å hacke litt så har jeg lite lyst til å begi meg ut på å modifisere wp :)

Nei, jeg får bare legge designet på hylla, da jeg ikke finner noen tilfredstillende måte å gjøre dette på :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...