Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er den enkleste/beste måten å skrive noe vertikalt på? Jeg tenker på å leke litt med h2 i et "web 2.0" design (Magnus; pun intended :p)

7362031[/snapback]

image med image-replacement

Hvordan får man URIer med & i XML filer til å bli valid?

Dette funker ikke:

Noen som har noen gode råd?

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Hva er den enkleste/beste måten å skrive noe vertikalt på? Jeg tenker på å leke litt med h2 i et "web 2.0" design (Magnus; pun intended :p)

7362031[/snapback]

Jeg kjenner ikke til noen CSS-egenskaper som roterer tekst, så du må nok rotere et bilde i photoshop eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Et bilde er ikke den mest sematiske løsningen, men man kan seff trikse det til med visibility på teksten og et bilde ved siden av. Kan noen lære meg image-replacement (type gi meg en link?). Kan ikke lage bildet manuelt da headeren hentes ut fra wp...

JonT: pakk inn URL-en som en tekststreng? "url"

Endret av enden
Lenke til kommentar
Et bilde er ikke den mest sematiske løsningen, men man kan seff trikse det til med visibility på teksten og et bilde ved siden av. Kan noen lære meg image-replacement (type gi meg en link?). Kan ikke lage bildet manuelt da headeren hentes ut fra wp...

7362132[/snapback]

ok, da sliter du. Uansett bør du unngå å bruke image-replacement på alt annet enn logoen/tittelen på siden sånn at vis noen skulle bruke ett oversettelsesprogram som f.eks. Google Translatior blir ikke overskriftene oversatt vis man bruker image-replacement.

Lenke til kommentar

7362132[/snapback]

ok, da sliter du. Uansett bør du unngå å bruke image-replacement på alt annet enn logoen/tittelen på siden sånn at vis noen skulle bruke ett oversettelsesprogram som f.eks. Google Translatior blir ikke overskriftene oversatt vis man bruker image-replacement.

7362154[/snapback]

Det er ikke aktuelt å erstatte h2 med et bilde i koden, men heller sette selve teksten skjult og vise fram bildet i stedet. Det vil se litt teit ut med CSS av, men det kan jeg egentlig leve med.

Lenke til kommentar
JonT: pakk inn URL-en som en tekststreng? "url"

7362132[/snapback]

Hvordan da?

Jeg er ny i xml. Tenkte bare jeg skulle leke meg litt med å lage en ønskeliste i xml, xsl og css.

7362167[/snapback]

Sett gåseøyne rundt URL-en bare. Det var det jeg mente med "url" :) Det bør fungere sånn rent teoretisk, men ikke drep meg hvis det ikke gjør det :)

Lenke til kommentar
Det er ikke aktuelt å erstatte h2 med et bilde i koden, men heller sette selve teksten skjult og vise fram bildet i stedet. Det vil se litt teit ut med CSS av, men det kan jeg egentlig leve med.

7362173[/snapback]

Selfølgelig vil noe av problemet være løst med å bruke image-replacement teknikken og skjule teksten og erstatte den med ett bilde i CSS. F.eks. løser man problemet med at høytopplesningsprogrammer ikke kan lese teksten.

Derimot vil det fortsatt være noen problemer igjen. F.eks. folk som vil bruke Google Language Tools til å oversette websider. Bare se på denne CSS Zen Garden siden når den ble oversatt til japansk. Overskriftene blir ikke oversatt.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Det ser ut som om noe stygt sprer seg over MSN... Hvis noen får denne meldingen

is that u? :p *stygglink*
ikke klikk på linken. Det er ikke et bilde, men en "windows executable" (bin fil). Hvis du kjører firefox 2 så advarer den deg. Vet ikke hva den gjør (pga at jeg kjører linux), men er sikkert ikke noe snilt.

Enten det eller så tuller noen av venne mine med meg...

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Derimot vil det fortsatt være noen problemer igjen. F.eks. folk som vil bruke Google Language Tools til å oversette websider. Bare se på denne CSS Zen Garden siden når den ble oversatt til japansk. Overskriftene blir ikke oversatt.

7362261[/snapback]

Siden min skal ikke kunne oversettes til andre språk og beholde perfekt design. utlendinger er ikke min målgruppe og jeg ser derfor ikke et behov for å tilrettelegg for de. Første bud når man lager noe er å kjenne sin målgruppe og først og fremst tilrettelegge for den. Å bruke tid og ressurser på å tilrettelegge for alle andre er bare tullete. Jeg er faktisk så kynisk at jeg ikke bryr meg filla om japanerne kan se siden min eller ikke.

Jeg vet at du spisset inn et problem for å belyse en mer generell problemstilling, men jeg mener helt ærlig at jeg er fullt berettiget til å drite i alle andre enn min snevre målgruppe :)

*starte slosskamp* :p

Endret av enden
Lenke til kommentar

Enden: Alle jeg kjenner har bredbånd, ingen av de er døve, eller har noen form for funsjonshemninger. Sidene jeg lager er ikke av interesse for folk som bruker en søkemotor. Og ingen som besøker siden min ville noen gang skikket på html/css koden.

Hvorfor ikke lage en side full av valiatorsfeil, masse flash, tung bilder som ikke er forminsket eller komprimert, bruke noe annet enn tables og en WYSIWYG-editor og lage masse fansy hover og lyd effekter?

Jo, fordi jeg vil ha brukervennlige sider som ikke bare gjør det enkelt for mennesker å få tak i informasjon enkelt, men også datamaskiner. Vis jeg vil ha skriften større, har jeg lyst til å gjøre det. Vis jeg trives med å lese siden på fransk, har jeg lyst til å i hvert fall ha muligheten til å oversette den. Vis jeg vil kopiere en overskrift har jeg ikke lyst til å måtte skrive inn hele overskriften på nytt bare fordi det er bilde. Vis jeg har lyst til å bruke en mobiltelefon til å se en webside har jeg lyst til å kunne gjøre det, enkelt og smertefritt. Og vis jeg noen gang skulle bli blind eller få veldig problemer med synet har jeg ikke bare lyst til å lese amobil.no, hw.no og vg.no (denne vil jeg vel helt sikkert få problemer med). Men også mindre sider som blogger og folk som tror flash eller piczo sider er kult. Derfor syns jeg verden bør bli et bedre sted og begynne å bruke standarder. Og da må også DU være med på å bruke dem!

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...