Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Nei, koden kan ikke forkortes, siden 8 og 4 ikke er det samme tallet. Enkelt og greit. :)

Du kan tenke på det slik:

Rød, rød, grønn, grønn, blå, blå.

Forkorta kode:

Rød, grønn, blå.

Du er altså avhengig av at rød1 = rød2, grønn1 = grønn2 og blå1 = blå2 når du skal forkorte HEX-koder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vi da snakker om at alle tallene må være like? altså slik;

#88.44.00 som kan forkortes til #840, men har jeg dette; #66.89.99, da kan jeg ikke gjøre noen forkorting på koden siden dette tallet; #66.89.99, eller #66.89.99, ikke er likt det andre og motsatt?

Lenke til kommentar
er det ikke slik at man benytter 16-tall-systemet for å oppgi farger?

altså sifferene fra 0-9 hvorpå man følger opp med a-f?

med 6 sekstentall-siffer blir vel det 16^6 (over 16mill) kombinasjoner?

ææhh.. egentlig ble jeg litt usikker - jeg ser jo som regel kun bokstavene F og C i tillegg til tallene.. tror nesten noen andre må svare på ditt spørsmål :p

7273092[/snapback]

Nå er jeg trøtt, bakfull og jævlig, men 6stk tall som han ha 16 verdier, skulle ikke det bli 6^16, og ikke 16^6, eller har mattekunnskapene mine forsvunnet like fort som dem kom..?

Lenke til kommentar

Aalton: tror ikke forkorting av hexkode som du bør fokusere mest på.

Kunne html er simpelt, for er ikke så mange "ord"(elementer), du må forstå alle, og bruke de riktig.

en overskrift er en <h*> uansett hvor stor eller stygg du skal ha den. en paragraf er en <p>, uansett. en liste er en <ul> selv om den ikke blir seendes ut som en liste til slutt.

Tabeller er kun for tabulære data(la oss ta den forklaringen igjen alle sammen)

Lenke til kommentar
hmm..:

4 siffer som kan gå fra 0 til 9 (altså ti-tallsystemet) burde bli 10^4 = 10000. Hadde det vært 4^10 istedenfor kunne man ha skrevet over en million ulike tall med fire siffer fra 0 til 9. ;)

Derav sluttet jeg at 16^6 blir riktig for seksten-tallsystemet...

7273315[/snapback]

Godt poeng. :)

Bra jeg ikke har matte lenger.. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Aalton: tror ikke forkorting av hexkode som du bør fokusere mest på.

Kunne html er simpelt, for er ikke så mange "ord"(elementer), du må forstå alle, og bruke de riktig.

en overskrift er en <h*> uansett hvor stor eller stygg du skal ha den. en paragraf er en <p>, uansett. en liste er en <ul> selv om den ikke blir seendes ut som en liste til slutt.

Tabeller er kun for tabulære data(la oss ta den forklaringen igjen alle sammen)

7273327[/snapback]

Det er da er noe jeg har lært meg nå, fokuset mitt er ikke det :)

Jeg kan html, altså det jeg trenger å kunne får starte med grunnleggende CSS, så tar vi det vidre derfra tror jeg :)

Om det er noe må huske på så er det flott om jeg får tilbakemelding på det :)

Lenke til kommentar
red

Is the same as

rgb(255,0,0)

Which is the same as

rgb(100%,0%,0%)

Which is the same as

#ff0000

Which is the same as

#f00

Jeg bare lurer nå som jeg sitter og leser litt mer; når man bruker CSS så betyr dette at jeg f.eks kan bytte disse farge-kodene vi snakket tideligere med bare "yellow", "olive" eller en av de 17 aqndre fargene som blir nevnt her. Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer nå som jeg sitter og leser litt mer; når man bruker CSS så betyr dette at jeg f.eks kan bytte disse farge-kodene vi snakket tideligere med bare "yellow", "olive" eller en av de 17 aqndre fargene som blir nevnt her. Har jeg rett?

7273440[/snapback]

Lurer på om ikke noen nettlesere foretrekker farge-koden framfor navnet på fargen? men "noen nettlesere" tenker jeg her på Opera...

Men det er fort gjort å teste: bare lag en side med f.eks. rød bakgrunn, sjekk om det fungerer i alle oppdaterte browsere

Lenke til kommentar

7273440[/snapback]

Bingo. :)

(edit; med forbehold om at noen nettlesere kan være uenige)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

7273440[/snapback]

Lurer på om ikke noen nettlesere foretrekker farge-koden framfor navnet på fargen? men "noen nettlesere" tenker jeg her på Opera...

Men det er fort gjort å teste: bare lag en side med f.eks. rød bakgrunn, sjekk om det fungerer i alle oppdaterte browsere

7273491[/snapback]

Jeg gidder ikke å kode noe i kveld/natt, får vente til i morgen så får jeg se hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...