Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

...Et stort kommersielt nettsted krever et stort utviklingsteam, kontra et lite firma som gjerne kan klare seg med en spesialist....

7271622[/snapback]

Det er vel heller sånn at et lite firma vil ha en alt mulig mann. Mens et større firma har behov for flere personer som har spesielisert seg på litt forskjellige ting. ;)

7271697[/snapback]

Tror heller du sa akkurat det samme som meg, jeg. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man har de riktige folkene med seg burde det vel være et marked for å oppere på denne måte. Jeg personelig kunne sikkert lært meg PS og blirr knall flink på webdesign, men hvis det ikke er noe marked for slike, og man må i tilleg å kompetanse på koding blir ting verre.

Lenke til kommentar
Om man har de riktige folkene med seg burde det vel være et marked for å oppere på denne måte.

7271949[/snapback]

Det tror jeg så absolutt. :)

Så lenge kvaliteten på arbeidet gjør at nye kunder finner det spennende, og man klarer å dekke behovene kunden sitter med, skulle ikke det være noe stort problem. :)

Lenke til kommentar
Da var jeg tilbake i web design verdnen igjenn, og mye har gått i glemmeboka ja! Jeg husker ikke hvordan jeg brukte eksterne stilark!

(help please)

Det meste kommer nok etterhvertt, når jeg har friska opp litt.

7272192[/snapback]

Lag et eksternt CSS-dokument og inkluder denne i HTML-dokumentet vha. (f.eks.) følgende:

<style type="text/css" media="all">
@import url(http://stilark.css);
</style>

Lenke til kommentar
Man trengel vel ikke å kunne alverdens? Om man har en dyp grafisk innsikt, og er god til å utvikle et design kan man jo ingå et samarbeid med noen som kan å flytte designet fra bilde til kode, til en ferdig hjemme side, eller tar jeg feil?

7271670[/snapback]

Er du flink nok, vil du nok klare å livnære deg på denne måten.

7271929[/snapback]

Jeg er litt uenig. Du er ikke effektiv hvis du ikke klarer å tenke design optimalisert for kode. Da vil det ta koderen lang tid å mikke til designet ditt og prosjektet blir dyrt. Jeg krisemaksimerer selvfølgelig litt her, men bare for å illustrere et poeng.

Dessuten så er det som regel samme fyr som tegner og koder grunnskissen til en side vel. Så tar de med logikken utgangspunkt i dette?

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt problemet, dere prater om utvilklings team, her er vel personer som utvilkler design, og noen som utvikler deign til kode, og noen som tar seg av en evnt. drfiting av dette og vedligehold, som faller under det samme.. Men tar jeg feil igjen?

7272458[/snapback]

Du har rett, på en arbeidsplass/firma bør det være et sånt skille. I nyere progspråk er også lagt opp sån. Så koderen kan kode, og designeren kan designe uten å komme i veien for hverandre.

Gutta tenker mer på privat bedrift, som ikke vil få deg langt.

Skader ikke å ha litt av alt da. Men må kunne noe helt.

Lenke til kommentar
Ok, da følger jeg med litt bedre på hva som menes.

Men, du nevner nyere kodespråk, og jeg tenker da på html 2.0 og xhtml, hva er egentlig den store forskjellen, og bruker PHP disse formene også?

7272536[/snapback]

Der datt du ut igjen da.

html er i versjon 4.01 og xhtml 1.1

php er backend og har ingenting med det å gjøre.

Php er dårlig til å separere design, content, og kode.

endel rammeverk som for java(selv om de suger i det), .net, django, RoR lager et klart skille.

Og muliggjør rapid development.

-

Du skriver ikke bedre sider med xhtml enn html. web2.0 føler jeg har gjort mere ondt for verden enn godt.

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg at du fikk meg til å komme på rett kjør, så om jeg har skjønt det rett så burde man ha følgenede kunnskap:

Html, muligens også xhtml

My SQL

Php

CSS

Så sett at man prøver seg ut med å lære seg det absoultt grunnleggende i alt dette? hva er det man da faktisk har kunnskap til?

Det jeg ønsker å lære meg, det er åkunne bruke kode til å designe hjemmesider o.l når det kommer til servere og slikt så antar jeg ting er klart, og man kan laste det opp slik.

Jeg kikket også litt på guidene til programmer, men her var det så mye server mas at jeg gav opp lesingen med et reultat av å ikke skjønne noe :)

Jeg leser koden Robbideluxe skriver lenger oppi her, dette virker som en ganske grunnleggende kode..

Lenke til kommentar
Man trengel vel ikke å kunne alverdens? Om man har en dyp grafisk innsikt, og er god til å utvikle et design kan man jo ingå et samarbeid med noen som kan å flytte designet fra bilde til kode, til en ferdig hjemme side, eller tar jeg feil?

7271670[/snapback]

Er du flink nok, vil du nok klare å livnære deg på denne måten.

7271929[/snapback]

Jeg er litt uenig. Du er ikke effektiv hvis du ikke klarer å tenke design optimalisert for kode. Da vil det ta koderen lang tid å mikke til designet ditt og prosjektet blir dyrt. Jeg krisemaksimerer selvfølgelig litt her, men bare for å illustrere et poeng.

Dessuten så er det som regel samme fyr som tegner og koder grunnskissen til en side vel. Så tar de med logikken utgangspunkt i dette?

7272382[/snapback]

Joda, selvsagt bør den som designer kunne litt basics om koding for å vite begrensninger, i tillegg til at det bør kommuniseres mellom designer og koder underveis, for å luke ut eventuelle problemer, før det blir for sent.

Selvsagt kan dette medføre at prosjektet kan bli dyrere enn først ventet, men nå gikk diskusjonen på hvorvidt det var mulig å drive en bedrift på denne måten (derav mine ord "klare å livnære seg", ikke "tjene mest penger").

Så jeg står fremdeles på mitt poeng, det er fullt mulig å drive en websjappe der en person står for design og en annen for kode, selv om det i noen tilfeller ikke vil gi den beste effektiviteten. :)

Lenke til kommentar
For å svare enkelt på spørsmålet ditt Aalton? Følg PHP-guiden på HW.no så kommer du langt. Eller så kan du jo vente til Verdensveven.no er oppe og går.

7270515[/snapback]

Så du har bestemmt navnet allerede? :tease:

7272368[/snapback]

Ja, tenkte jeg skulle leke litt sjef!! :p

Neida, var bare for å ha ett navn på det. Dessuten er det det navneforslaget som det er breest enighet om, siden broren til Atheai eier vv.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...