Magnus Holm Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 Hello, til deg óg... Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 Med den jeg bruker slipper man for-attributen på label-elementet og id-attriubten på input-elementet 7165638[/snapback] Haha, like lurt som å si at en har funnet en ny måte å vise bilder på som gjør at slipper å bruke src-attributten i img-taggen. Det er en grunn til at for-attributten er der, og det er for at det input-elementet med samme id som for-attributten har, skal få fokus. Dessverre er det ikke særlig mange nettlesere som klarer dette skikkelig, mange krever at du har label-elementene RUNDT input-elementet for å gjøre det. <label for="username">Username: </label><input type="text" id="username" /> Når du trykker på "Username: " skal input-feltet få fokus, så du kan skrive rett inn. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 Slik jeg forsto det på posten hans, var det å kjøre label rundt input en annen måte å få til det du nevner, Jørgen, uten at jeg har testa det. Men selvfølgelig, man skal ha en kobling mellom label og input, og input skal få fokus om man klikker på label. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 Haha, like lurt som å si at en har funnet en ny måte å vise bilder på som gjør at slipper å bruke src-attributten i img-taggen. Det er en grunn til at for-attributten er der, og det er for at det input-elementet med samme id som for-attributten har, skal få fokus. Dessverre er det ikke særlig mange nettlesere som klarer dette skikkelig, mange krever at du har label-elementene RUNDT input-elementet for å gjøre det. <label for="username">Username: </label><input type="text" id="username" /> Når du trykker på "Username: " skal input-feltet få fokus, så du kan skrive rett inn. 7166157[/snapback] Men er det egentlig vits i å sette id på hvert bidige input-element og for på hvert bidige label-element når de står rett ved siden av hverandre?Jeg synes det er mye enklere å sette input inni label. Jeg synes det ser penere ut også. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 endrebjorsvik: Så lenge funksjonaliteten er der (klikk på label, fokus på input/textarea) så er det jo fritt fram. Men det veit jeg ikke om er tilfelle, som sagt i forrige innlegg... Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 Men er det egentlig vits i å sette id på hvert bidige input-element og for på hvert bidige label-element når de står rett ved siden av hverandre? 7166205[/snapback] Er det noen grunn til ikke å sette ID på elementer du kan identifisere unikt? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 Haha, like lurt som å si at en har funnet en ny måte å vise bilder på som gjør at slipper å bruke src-attributten i img-taggen. Det er en grunn til at for-attributten er der, og det er for at det input-elementet med samme id som for-attributten har, skal få fokus. Dessverre er det ikke særlig mange nettlesere som klarer dette skikkelig, mange krever at du har label-elementene RUNDT input-elementet for å gjøre det. <label for="username">Username: </label><input type="text" id="username" /> Når du trykker på "Username: " skal input-feltet få fokus, så du kan skrive rett inn. 7166157[/snapback] Men er det egentlig vits i å sette id på hvert bidige input-element og for på hvert bidige label-element når de står rett ved siden av hverandre?Jeg synes det er mye enklere å sette input inni label. Jeg synes det ser penere ut også. 7166205[/snapback] Penere? Det blir rendret nøyaktig likt av alle nettlesere. Og ja, det er alltid verdt å overspesifisere ting, om det gjør det lettere for nettlesere/opplesningsnettlesere. Dessuten tillater for/id-greien at ikke label og input må være inni hverandre eller nær hverandre i det hele tatt. Lenke til kommentar
fox Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 må lære meg ajax, men skjønner ikke eneste dritt.. Kan noen forklare meg? Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 må lære meg ajax, men skjønner ikke eneste dritt.. Kan noen forklare meg? 7166268[/snapback] Sånn: ajax.com Nei seriøst, AJAX er ikke et enkelt språk man lærer seg. Det er en teknikk som består av å kombinere flere ulike teknikker for å gjøre nettlesing asynkron. Den enkleste definisjonen jeg har sett, som er "noe upresis", er at AJAX er bruk av klientside scriptng for å skjule og vise innhold. Start med å lære deg javascript hvis du vil titte på AJAX. Wikipedia Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 Med den jeg bruker slipper man for-attributen på label-elementet og id-attriubten på input-elementet 7165638[/snapback] Haha, like lurt som å si at en har funnet en ny måte å vise bilder på som gjør at slipper å bruke src-attributten i img-taggen. Det er en grunn til at for-attributten er der, og det er for at det input-elementet med samme id som for-attributten har, skal få fokus. Dessverre er det ikke særlig mange nettlesere som klarer dette skikkelig, mange krever at du har label-elementene RUNDT input-elementet for å gjøre det. <label for="username">Username: </label><input type="text" id="username" /> Når du trykker på "Username: " skal input-feltet få fokus, så du kan skrive rett inn. 7166157[/snapback] Det samme vil skje uten å bruke for og id Vil anta at siden vil rendres litt saktere ved bruk av for="" og id="", mer logisk oppbygging med å ha input inni også. Lenke til kommentar
webby1 Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Som dere sikkert vet så støtter ikke ie "max-width:", men er det en annen måte å gjøre dette i ie? Endret 27. oktober 2006 av webby1 Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 27. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2006 Som dere sikkert vet så støtter ikke ie "max-width:", men er det en annen måte å gjøre dette i ie? 7166499[/snapback] nope. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 28. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2006 [snip-snap] 7166157[/snapback] Det samme vil skje uten å bruke for og id Vil anta at siden vil rendres litt saktere ved bruk av for="" og id="", mer logisk oppbygging med å ha input inni også. 7166360[/snapback] Joda, en får samme effekt, om det er mulig å plassere den inni. Det er ikke alle tilfeller hvor det er mulig eller nødvendig å plassere input inni label, og uten for/id vil du ikke kunne plassere label et annet sted i koden enn input. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 28. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2006 Ser at tiden min på dreamhost er snart slutt, og lurer på om noen som vet om en norsk host som har python slik at man kan bruke django? Det eneste alternativet jeg har klart å finne er http://www.hostean.net/, men er usikker siden jeg ikke har hørt noe om dem før. Lenke til kommentar
fox Skrevet 28. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2006 enden har merket det sjølv da jeg prøvde å lese litt hva ajax er.. Skjønner litt.. Synes at jeg bør heller lære meg PHP, men læreren min er dessverre uenig med meg.. Får vel slite Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 28. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2006 Ser at tiden min på dreamhost er snart slutt, og lurer på om noen som vet om en norsk host som har python slik at man kan bruke django? Det eneste alternativet jeg har klart å finne er http://www.hostean.net/, men er usikker siden jeg ikke har hørt noe om dem før. 7167459[/snapback] http://mediatemple.net sier jeg bare. 100 GB plass 1 TB transfer PHP 4 og 5 Python Perl Ruby on Rails MySQL PostgreSQL etc.. 20$ i mnd. Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2006 enden har merket det sjølv da jeg prøvde å lese litt hva ajax er.. Skjønner litt.. Synes at jeg bør heller lære meg PHP, men læreren min er dessverre uenig med meg.. Får vel slite 7167542[/snapback] Hvilket fag er det? AJAX of PHP er jo to helt ulike ting med ulik misjon. Personlig synes jeg det er viktigere å begynne serverside etter at man har lært seg å mestre klientside presentasjon. Man kan gjøre underverker med presentasjon, men jeg mener det er logikken bak som er det viktigste av alle typer programmering (med noen forbehold). Det er der dataene blir skapt, og en pen side uten innhold har lite å stille opp med i forhold til en stygg side med innhold Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 28. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2006 Ildreven min gir meg massevis av god plass til innhold Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 28. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2006 Ildreven min gir meg massevis av god plass til innhold 7167905[/snapback] Ehm, hva snakker du om? Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 28. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2006 Ild = fire Rev = fox Har fjernet all unødvendig dill-dall sånn at jeg får mer plass til selve siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå