834HF42F242 Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 Å hacke, vil ikke si at man gjør noe ulovlig. Uttrykket blir brukt feil, punktum. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) enden mente vel linker som tar med hostname og er en full URL, når han sa statiske linker. Statisk linking er egentlig noe helt annet, men det får vi ta i C/C++-forumet eller linux-forumet. 7141523[/snapback] Tja, da jeg gikk på skole het det dynamisk og statisk "linking" (URL), men tidene forrandrer seg vel... Det overrasker vel ingen om man har to like uttrykk med ulik betydning i to forskjellige språk, så jeg vet ikke helt hva c og linux har med dette å gjøre? 7143016[/snapback] http://en.wikipedia.org/wiki/Static_linking http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Library 7143533[/snapback] Jeg er fullstendig klar over at det kan ha en annen betydning i en annen sammenheng, som jeg skrev over. Selv om et uttrykk brukes om ett fenomen i èn bestemt sammenheng er det ikke dermed sagt at det ikke kan benyttes om et annet fenomen i en annen sammenheng. Jeg er litt tom for gode eksempler grunnet alt for mange timer våken i dag, men ta uttrykket "hacke". Er det ikke lov å si at man har hacket en løsning på et program lenger fordi det i sikkerhetssammenheng brukes om datainnbrudd? Uttrykk kan bety en mengde ting, og det er sammenhengen som gir betydningen. En artikkel på wikipedia tatt helt ut av sammenheng synes jeg derfor ikke er mye til argument. 7144158[/snapback] Men når jeg hører utrykket "statisk linking" tenker jeg umiddelbart på slik det brukes i programbiblioteker, og ikke på linking @ internett. Det er viktigere å gjøre seg forstått enn å komme med det presist rette ordet, noe ordet "hacking" er et godt eksempel på. EDIT: Tror det rette ordet for ikke-relative linker på nett er absolutte linker eller absolutt linking. Endret 24. oktober 2006 av jorgis Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 EDIT: Tror det rette ordet for ikke-relative linker på nett er absolutte linker eller absolutt linking. 7144222[/snapback] Det høres unektelig ut som et bedre ord ja. Har bladd i notatetene mine for å være sikker på at jeg husker rett, og det gjør jeg faktisk... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 Å hacke, vil ikke si at man gjør noe ulovlig. Uttrykket blir brukt feil, punktum. 7144172[/snapback] Å kva er å hacke då? Sneker saman ei tvilsam løysning, eller få uautorisert tilgang til eit system? Eg meiner at begge er å hacke og dermed underbygger dobbeltbegrepsbetynding som enden henviser til. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 Sneker saman ei tvilsam løysning, eller få uautorisert tilgang til eit system? 7144284[/snapback] Ingen av delene Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Å hacke, vil ikke si at man gjør noe ulovlig. Uttrykket blir brukt feil, punktum. 7144172[/snapback] Å kva er å hacke då? Man hacker kildekode for å få det til å fungere mot et gitt formål, den dagen det blir ulovlig blir det teit. Irriterer meg hver gang jeg hører "arrestert for hacking" osv i nyhetene... "As a verb, to alter some aspect of a program or an operating system through manipulation of its code rather than through operation of the program itself – for example, to switch the default system font in the Apple Macintosh operating system from Chicago to Helvetica. As a noun, a sloppy job or the act of altering the code in a program, usually without taking the time to find an elegant solution." Endret 24. oktober 2006 av Ueland Lenke til kommentar
PT Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Sheesh, installasjon av OS X i VMware tar jo år og dag! Og WTF skal jeg med "Svensk"? Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er jo fordi du prøver deg på svensk, og det gjør maskinen stokk dum. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Sheesh, installasjon av OS X i VMware tar jo år og dag!Og WTF skal jeg med "Svensk"? 7145491[/snapback] Det er fordi du skal kunne bytte språk når du selv vil... Apple har gjort en genistrek ved å la OS X ha alle språk inne, i stedet for slik Microsoft har gjort det; egne CD'er for hvert eneste språk. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 På startsiden.no er siden laget 800px bred. Og de har samme farge utenfor( på venstre siden) av rammen. Siden min er også 800 bred. hvordan får jeg samme farge utenfor? Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Sett bakgrunnsfargen på body? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 body { position:absolute; background-color:#FFEFCF; background-repeat: repeat; color: #FFEFCF; margin: 2; font-family: Verdana, Geneva, Arial, sans-serif; font-size: small; line-height: 120%; Slik er koden, men er fortsat hvit utenfor siden.. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) hva skal du med position: absolute; på body elementet? prøv å se hva som skjer med denne koden: body { background:#FFEFCF; color: #FFEFCF; font-family: Verdana, Geneva, Arial, sans-serif; font-size: 1em; line-height: 1.4; } Endret 25. oktober 2006 av Garreth Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Fortsatt ingen farge.. absoultt var rester etter da jeg prøvde å flytte hele siden mot venstre.. regga Postet i dag, 09:53 På startsiden.no er siden laget 800px bred. Og de har samme farge utenfor( på venstre siden) av rammen. Siden min er også 800 bred. hvordan får jeg samme farge utenfor? høyre siden for den saks skyld Endret 25. oktober 2006 av regga Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Print to Preview var nyttig, men de burde tatt opp problemstillingen med folk som ikke har js også. Lenke til kommentar
PT Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Print to Preview var nyttig, men de burde tatt opp problemstillingen med folk som ikke har js også. Synes i grunn det var en litt dårlig løsning. Hovedsaklig fordi tilbake-funksjonen i nettleseren da ikke vil fungere som forventet, men også fordi folk uten JS er litt screwed. Da foretrekker jeg noe greier på serversiden. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Det er fordi du skal kunne bytte språk når du selv vil... Apple har gjort en genistrek ved å la OS X ha alle språk inne, i stedet for slik Microsoft har gjort det; egne CD'er for hvert eneste språk. 7145885[/snapback] Man bør få velge språk under installasjonen. Hvis ikke, er OS X bloat i følge enkeltes definisjoner. Fortsatt ingen farge.. absoultt var rester etter da jeg prøvde å flytte hele siden mot venstre.. regga Postet i dag, 09:53 På startsiden.no er siden laget 800px bred. Og de har samme farge utenfor( på venstre siden) av rammen. Siden min er også 800 bred. hvordan får jeg samme farge utenfor? høyre siden for den saks skyld 7146398[/snapback] CSS: body { background: #000; } #helside { width: 800px; background: #FFF } <div id="helside"> <p>Tekst her</p></div> Endret 25. oktober 2006 av neitakk Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Å hacke, vil ikke si at man gjør noe ulovlig. Uttrykket blir brukt feil, punktum. 7144172[/snapback] Nemlig, det er alt for mange som ikke vet det, å cracke derimot er ulovelig Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er fordi du skal kunne bytte språk når du selv vil... Apple har gjort en genistrek ved å la OS X ha alle språk inne, i stedet for slik Microsoft har gjort det; egne CD'er for hvert eneste språk. 7145885[/snapback] Man bør få velge språk under installasjonen. Hvis ikke, er OS X bloat i følge enkeltes definisjoner. 7147227[/snapback] Det er mere bloat om en må installere tredjepartsprogrammer for å få samme funksjonalitet i Windows. Og ja, det er mange scenarioer der en trenger å kunne endre språk etter installasjon. Leasing/utlån av maskiner, biblioteksmaskiner, eller rett og slett bare maskiner brukt av flerspråklige (norsk på skolen, urdu hjemme). Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 25. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er mere bloat om en må installere tredjepartsprogrammer for å få samme funksjonalitet i Windows. 7147259[/snapback] Mange rare definisjoner på bloat her i gården. Bloat for meg er et program som blir levert med et hav av funksjoner jeg ikke trenger. Nero 7 Ultra er et godt eksempel. Men selv om jeg ikke trenger alle funksjonene, er Nero et sett med mange fantastisk gode programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå