Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså, et element med font-størrelse oppgitt i em, under et annet element også med font-størrelse oppgitt i em, vil få tekststørrelse som er relativ i forhold til foreldreelementet.

7136936[/snapback]

Uff, nå ble jeg bare svimmel :p Lang dag tydeligvis...

Mener du at jeg skal sette em til en gitt pikselverdi i body, for så å bruke *em i resten av dokumentet? Det vil fungere i hodet mitt akkurat nå, men hvordan setter jeg i så fall em til en gitt pikselverdi? Jeg trodde em var en universell verdi man ikke køddet med - derfor ønsket om en em2 man kunne leke med.

JonT; orker ikke styre med PHP for noe så enkelt som et stilark. Liker ikke å komplisere ting.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

<html>
<head>
 <style type="text/css">
 	html {
   font-size: 12px;
 	}
 	body {
   font-size: 2em;   /* PRØV Å FORANDRE PÅ DENNE! */
 	}
 	.half {
   font-size: 0.5em;
 	}
 	.double {
   font-size: 2em;
 	}
 	.quarter {
   font-size: 0.25em;
 	}
 	</style>
</head>

<body>
 <p>Global størrelse. 2 * 12px (2em).</p>
 <p class="half">Halvparten av global størrelse. (2 * 12px) / 2. <br> 2em / 2. Samme som normal størrelse satt i HTML-elementet (12px) siden vi stryker i brøken.</p>
 <p class="double">Dobbelt av global størrelse. (2 * 12px) * 2. <br> 2em * 2.</p>
 <p class="quarter">En fjededel av global størrelse. (2 * 12px) / 4. <br> 2em / 4.</p>
</body>
</html>

Lenke til kommentar
EM er en relativ enhet. Om du setter font-size i BODY til 1,3em, vil all skrifta bli større, dersom du har oppgitt resten av skriftstørrelsene i EM. :)

7137127[/snapback]

Såpass har jeg skjønt også, men hva hvis jeg vil at overskrifter skal være større enn avsnitt og samtidig ikke vil endre mer enn ett sted i CSS-en for å jekke all skrift på siden noen hakk opp. Jeg vil jo fortsatt beholde forholdet mellom overskrifter og avsnitt. You see?

Edit; Se på Endre sitt oppsett. Hvis jeg endrer em for body så vil jo ikke resultatet for noen av de andre klassene endre seg, vil de?

edit2; hey, det gjør det jo :) Dette har jeg gått glipp av tidligere. Da jeg ikke kan se at em er definert noe sted har jeg alltid trodd at em er statisk uavhengig av arv :blush:

Endret av enden
Lenke til kommentar
Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

<html>
<head>
 <style type="text/css">
 	html {
   font-size: 12px;
 	}
 	body {
   font-size: 2em;   /* PRØV Å FORANDRE PÅ DENNE! */
 	}
 	.half {
   font-size: 0.5em;
 	}
 	.double {
   font-size: 2em;
 	}
 	.quarter {
   font-size: 0.25em;
 	}
 	</style>
</head>

<body>
 <p>Global størrelse. 2 * 12px (2em).</p>
 <p class="half">Halvparten av global størrelse. (2 * 12px) / 2. <br> 2em / 2. Samme som normal størrelse satt i HTML-elementet (12px) siden vi stryker i brøken.</p>
 <p class="double">Dobbelt av global størrelse. (2 * 12px) * 2. <br> 2em * 2.</p>
 <p class="quarter">En fjededel av global størrelse. (2 * 12px) / 4. <br> 2em / 4.</p>
</body>
</html>

7137147[/snapback]

Er det flere som ikke får dette til å funke. Eller er det bare min nettleser som er elendig.

Lenke til kommentar

Det er jo det samme, er flere ganger jeg har måtte ha full adresse for at ting skulle virke.

Edit: Eneste forskjellen er vel at de flere tegna tar noen ekstra byte for den som er ekstremt nøye på det jeg. Kanskje en av folka kommer med noe om at den ikke catches eller tar lengre tid å laste, jeg ser ikke noe problem i alle fall.

Endret av Jernlov
Lenke til kommentar

Jeg mener at statisk linking er en uting, og at det ikke bør forekomme dersom det ikke er helt nødvendig.

Finnes det ikke en php-funksjon som henter domenenavnet du kan bruke? Vet at wordpress har en variabel, men det kan godt hende den hentes fra en verdi jeg har tastet inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...