Vindstille Skrevet 23. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 *drømme* 7136861[/snapback] Hadde vært litt deilig. Men det er egentlig bare å gjøre i PHP, så det er ikke så farlig. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 23. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 Altså, et element med font-størrelse oppgitt i em, under et annet element også med font-størrelse oppgitt i em, vil få tekststørrelse som er relativ i forhold til foreldreelementet. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Altså, et element med font-størrelse oppgitt i em, under et annet element også med font-størrelse oppgitt i em, vil få tekststørrelse som er relativ i forhold til foreldreelementet. 7136936[/snapback] Uff, nå ble jeg bare svimmel Lang dag tydeligvis... Mener du at jeg skal sette em til en gitt pikselverdi i body, for så å bruke *em i resten av dokumentet? Det vil fungere i hodet mitt akkurat nå, men hvordan setter jeg i så fall em til en gitt pikselverdi? Jeg trodde em var en universell verdi man ikke køddet med - derfor ønsket om en em2 man kunne leke med. JonT; orker ikke styre med PHP for noe så enkelt som et stilark. Liker ikke å komplisere ting. Endret 23. oktober 2006 av enden Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 23. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 EM er en relativ enhet. Om du setter font-size i BODY til 1,3em, vil all skrifta bli større, dersom du har oppgitt resten av skriftstørrelsene i EM. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): <html> <head> <style type="text/css"> html { font-size: 12px; } body { font-size: 2em; /* PRØV Å FORANDRE PÅ DENNE! */ } .half { font-size: 0.5em; } .double { font-size: 2em; } .quarter { font-size: 0.25em; } </style> </head> <body> <p>Global størrelse. 2 * 12px (2em).</p> <p class="half">Halvparten av global størrelse. (2 * 12px) / 2. <br> 2em / 2. Samme som normal størrelse satt i HTML-elementet (12px) siden vi stryker i brøken.</p> <p class="double">Dobbelt av global størrelse. (2 * 12px) * 2. <br> 2em * 2.</p> <p class="quarter">En fjededel av global størrelse. (2 * 12px) / 4. <br> 2em / 4.</p> </body> </html> Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) EM er en relativ enhet. Om du setter font-size i BODY til 1,3em, vil all skrifta bli større, dersom du har oppgitt resten av skriftstørrelsene i EM. 7137127[/snapback] Såpass har jeg skjønt også, men hva hvis jeg vil at overskrifter skal være større enn avsnitt og samtidig ikke vil endre mer enn ett sted i CSS-en for å jekke all skrift på siden noen hakk opp. Jeg vil jo fortsatt beholde forholdet mellom overskrifter og avsnitt. You see? Edit; Se på Endre sitt oppsett. Hvis jeg endrer em for body så vil jo ikke resultatet for noen av de andre klassene endre seg, vil de? edit2; hey, det gjør det jo Dette har jeg gått glipp av tidligere. Da jeg ikke kan se at em er definert noe sted har jeg alltid trodd at em er statisk uavhengig av arv Endret 23. oktober 2006 av enden Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 23. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Stemmer det enden. Er det ikke egentlig dårlig praksis å sette fast font-size i px i body? Noe av poenget er at det skal følge nettleseren, ellers kan man jo bare bruke px hele veien.. uten å ha lest den Screensize and productivity@Jakob Nielsen og Why 50% isnt good enough Happy reading (missbruk?) Endret 23. oktober 2006 av orsus Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 23. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): <html> <head> <style type="text/css"> html { font-size: 12px; } body { font-size: 2em; /* PRØV Å FORANDRE PÅ DENNE! */ } .half { font-size: 0.5em; } .double { font-size: 2em; } .quarter { font-size: 0.25em; } </style> </head> <body> <p>Global størrelse. 2 * 12px (2em).</p> <p class="half">Halvparten av global størrelse. (2 * 12px) / 2. <br> 2em / 2. Samme som normal størrelse satt i HTML-elementet (12px) siden vi stryker i brøken.</p> <p class="double">Dobbelt av global størrelse. (2 * 12px) * 2. <br> 2em * 2.</p> <p class="quarter">En fjededel av global størrelse. (2 * 12px) / 4. <br> 2em / 4.</p> </body> </html> 7137147[/snapback] Er det flere som ikke får dette til å funke. Eller er det bare min nettleser som er elendig. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Man lærer så lenge man lever! Takk for koden Endre. Tor det var det som måtte til for å banke det inn i hodet mitt Edit; JonT: jeg tror det krever tvungen oppdatering (ctrl + F5), da slikt mellomlagres Endret 23. oktober 2006 av enden Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 23. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2006 enden: http://clagnut.com/blog/348/ Lenke til kommentar
TSP Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Er det en annne ulempe med å linke med "full link" til et stylesheet og diverse på ett nettsted, annet at det blir mer styr om siden skal flyttes? Er nemlig slik at jeg får problemer med et script om jeg ikke gjør det. full link: http://www.dinside.no/css/style.css til fordel for css/style.css ? Endret 24. oktober 2006 av The Strategy-player Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Det er jo det samme, er flere ganger jeg har måtte ha full adresse for at ting skulle virke. Edit: Eneste forskjellen er vel at de flere tegna tar noen ekstra byte for den som er ekstremt nøye på det jeg. Kanskje en av folka kommer med noe om at den ikke catches eller tar lengre tid å laste, jeg ser ikke noe problem i alle fall. Endret 24. oktober 2006 av Jernlov Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg mener at statisk linking er en uting, og at det ikke bør forekomme dersom det ikke er helt nødvendig. Finnes det ikke en php-funksjon som henter domenenavnet du kan bruke? Vet at wordpress har en variabel, men det kan godt hende den hentes fra en verdi jeg har tastet inn. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 ALA - Issue 226, jess før Jesper Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 The Strategy-player: /css/style.css da? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Du kan jo evt. bruke ../css/style.css om filen du linker fra ligger i en undermappe. The Rise of Flash Video, Part 2 Endret 24. oktober 2006 av George Bush Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 Også slått av Ali da, var ALA noe bra? Må sette opp liste på artikler jeg skal lese... :| Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 Details on the CSS changes on IE7 Øhm.. ms- prefix? Kan bli en fordel for de uten tilgang til et serverside språk. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 Google Custom Search Engine. Sikkert interessant for nokon? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2006 Nå har jeg bestilt domene..første gang jeg gjør noe slikt! Sikkert en god efaring.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå