Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har tenkt på noen sertifiseringer innen web, da? Nå studerer jo et par her web, men jeg tenker mer på sertifisering i HTML, CSS o.l.

 

Jeg vurderer i hvertfall å ta det, kan jo få sertifiseringen dekket av Siviltjenesten.

7122124[/snapback]

 

Spørsmålet er jo hvor mye verdt en slik sertifisering er. Kan ikke tenke meg at en HTML 3.0-sertifisering fra et tilfeldig IT-selskap er særlig mye verdt i dag, og en XHTML-sertifisering fra i dag er nok neppe mye verdt om fire-fem år, om det i det hele tatt er verdt noe i dag...

 

Ville heller satset mer på å ha praktisk erfaring å peke til, samt en god utdannelse. :)

Lenke til kommentar
Prof vil si at du får betaling for arbeidet du gjør. Det er den egentlige definisjonen på ordet, men det har etter hvert blitt ganske løst.

 

Uansett: Den gangen VG lanserte nettsidene sine, tviler jeg på at de hadde en særlig stor IT-stab som sto bak det. Og den gang visste de lite om hvordan nettavisen skulle utvikle seg til å bli norges mest besøkte nettsted med millioner av visninger hver dag. Det kan i verste fall kalles en sykdom som de har slitt med helt frem til i dag...

 

Og bare for å ha sagt det, journalister gjør mer enn å skrive.

7120409[/snapback]

Jeg tror faktisk du tar feil. Da VG ble lansert på nett var papiravisen så godt etablert at det ikke bare var noe man kokte i hop på frivillig basis og håpet på det beste. Det var nok en nøye planlagt strategisk lansering med god forankring i ledelse og styre, og dermed er det litt banalt å anta at sidene ble snekret sammen av journalister.

 

VG på nett er faktisk så gammelt at det var ansett som god praksis å benytte tabeller da sidene ble lansert, og siden det er i bedriftssammengheng vi snakker så endrer man ikke noe som fungerer godt nok bare fordi det har kommet noe som på papiret er bedre. Edringer drives primært av forretningsmål, og da først og fremst lønnsomhet. Det koster mye å få noen til å redesigne vg.no og dersom den eneste fordelen er at man bruker div + css fremfor tabeller så havner det langt ned på prioriteringslisten. Husk at vg ikke er bare html, og at det ikke er så enkle systemer som wordpress som ligger bak. Det er gamle systemer som sannsynligvis er klattet på mange ganger som driver vg.no, og disse er det ikke bare bare å endre på uten at det koster tid og mye ressurser.

 

Jeg går faktisk så langt som å påstå at de som tror noe annet ikke ha relevant yrkeserfaring og faktisk vet hvordan ting fungerer i den kapitalistiske verdenen man faktisk lever i.

Lenke til kommentar
VG på nett er faktisk så gammelt at det var ansett som god praksis å benytte tabeller da sidene ble lansert, og siden det er i bedriftssammengheng vi snakker så endrer man ikke noe som fungerer godt nok bare fordi det har kommet noe som på papiret er bedre. Edringer drives primært av forrestnigsmål, og da først og fremst lønnsomhet. Det koster mye å få noen til å redesigne vg.no og dersom den eneste fordelen er at man bruker div + css fremfor tabeller så havner det langt ned på prioriteringslisten. Husk at vg ikke er bare html, og at det ikke er så enkle systemer som wordpress som ligger bak. Det er gamle systemer som sannsynligvis er klattet på mange ganger som driver vg.no, og disse er det ikke bare bare å endre på uten at det koster tid og mye ressurser.

7122841[/snapback]

Takk. Endelig noen som har skjønt hvordan ting fungerer i den virkelige verden, og ikke på gutterommet (samt i kjendisbloggene). :)

Ting drives ikke for å ha mest sertifisering ingen bryr seg om, det drives etter hva som er mest lønnsomt, det samme gjelder investeringer.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Tror ikke det vil være mulig å redesiiirgne vg.no på en sukseffssfull måde. Alle vi ll ja ha en klage med i bildet. Kan lage den bedre uten tvil(ikke dårligere som me d it-avisen) men folk vil aldri bli fornøyd.

 

Spennende å se hva som skjer me utit-avosisen.

Tror ikke de tør hopppe poå noe bra design

God natt :)

Lenke til kommentar
enden: Syns du det burde være slik at de økonomiske kreftene skal styre sånne ting?

7123392[/snapback]

Tja, det funker. Jeg er realist, ikke idealist så jeg har vent meg til tanken på at ting er så bra som de er selv om de alltid kunne være bedre. Hvordan mener du de skal være - og ta på deg de realistiske brillene før du svarer :)

 

Nå mener jeg også helt seriøst at det ikke er verdens undergang at vg.no er bygget opp av tabeller. Det er mange fordeler med div + css, men de er så små og gjelder så få at det ikke veier opp til å bety så mye.

 

På dette forumet er det idealismen som rår, og det er for såvidt ikke noe i veien med det, men noen ganger så virker det som om folk her inne ikke klarer å se forskjell på den lille bobla av perfeksjonisme man har laget rundt eg her og den virkelige verdenen utenfor.

 

btw, min post i natt var en fyllepost :) rettet et par skrivefeil...

 

Forøvrig en interressant artikkel om litt av teknologien bak VG:

http://www.digi.no/bedriftsteknologi/lynra.../art340361.html

Endret av enden
Lenke til kommentar

Enden: Du har ikke helt fortstått dette med fyllepost du :p

Synes jeg var fantastisk ontopic inatt da!

 

Tror ikke det vil være reelt og redesigne og hvertfall ikke rekode vg.no

Er alt for stort.

 

Det kjedelige er at de fleste som lager/får ny backend prøver seg på en sån super hipp kul xhtml div greie hvor det egentlig bare blir divmania rot og egentlig ikke noe bedre enn tabellene....

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at de som lager sidene bare er utdannede journalister. Så har de etter hvert insett at de trenger pro hjelp, og nå har de riktige folk på plass...

7120143[/snapback]

Da tar du feil.

7120226[/snapback]

Å, så de har _ikke_ de riktige folkene på plass?

 

VG på nett er faktisk så gammelt at det var ansett som god praksis å benytte tabeller da sidene ble lansert, og siden det er i bedriftssammengheng vi snakker så endrer man ikke noe som fungerer godt nok bare fordi det har kommet noe som på papiret er bedre. Edringer drives primært av forretningsmål, og da først og fremst lønnsomhet.

7122841[/snapback]

Jeg ser vi er enige i hva som er årsaken ja. Men argumentene om hvorfor de ikke skulle ta nettsidene sine mer alvorlig, noe de nå har begynt å gjøre, holder ikke. Når de har norges best besøkte nettside, har de også et ansvar. Og de som tror at VGs problem bare er at de bruker tabeller i stedet for aksepterte elementer og css til layout og design, har iallefall ingen yrkeserfaring innen webdesign.

Det er slike holdninger du har her, som gjør at Internett fortsatt ikke er et lett tilgjengelig sted for blinde og svaksynte.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

At VG er bygd opp av tabeller bryr jeg meg ikke så mye om. Det jeg bryr meg om er at VGNett ser ut som et bombenedslag. Sida er rammet inn av reklame, ingressene er sammentrykte og det mangler luft mellom dem. Ofte glir ting sammen, bilder dekker teksten osv osv osv.

 

Om du ser på dinepenger.no så er denne veldig god og oversiktlig. Får håper vg.no etter hvert blir like god :-)

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at de som lager sidene bare er utdannede journalister. Så har de etter hvert insett at de trenger pro hjelp, og nå har de riktige folk på plass...

7120143[/snapback]

Da tar du feil.

7120226[/snapback]

Å, så de har _ikke_ de riktige folkene på plass?

Tror kanskje han snakket om første del av setninger, hvor du påstår at det er journalistutdannede mennesker som utvikler/lager sidene til VGNett..

Snakk om å pirke da, mann.

 

VG på nett er faktisk så gammelt at det var ansett som god praksis å benytte tabeller da sidene ble lansert, og siden det er i bedriftssammengheng vi snakker så endrer man ikke noe som fungerer godt nok bare fordi det har kommet noe som på papiret er bedre. Edringer drives primært av forretningsmål, og da først og fremst lønnsomhet.

7122841[/snapback]

Jeg ser vi er enige i hva som er årsaken ja. Men argumentene om hvorfor de ikke skulle ta nettsidene sine mer alvorlig, noe de nå har begynt å gjøre, holder ikke. Når de har norges best besøkte nettside, har de også et ansvar. Og de som tror at VGs problem bare er at de bruker tabeller i stedet for aksepterte elementer og css til layout og design, har iallefall ingen yrkeserfaring innen webdesign.

Det er slike holdninger du har her, som gjør at Internett fortsatt ikke er et lett tilgjengelig sted for blinde og svaksynte.

7124892[/snapback]

Tja, jeg tror de tar nettsidene ganske alvorlig. Spørsmålet her er, hva tjener VGNett på å omstrukturere/ombygge sin side til HTML/CSS/osv..? Sett utifra hva dette koster å gjøre, og hva man får igjen, så tviler jeg dette er det mest lønnsomme VGNett kan gjøre.

Det finnes andre ting enn dette som gir mer avkastning, f.eks bedre nyhetsdekning som igjen gir flere lesere, og det er som regel den økonomiske biten som styrer.

VGNett fungerer fett for 99% av brukerne, bortsett fra de som sitter og pirker i kildekoden og hisser seg opp. De 99% aner ikke hva kildekoden er, de skrur på PCen og forventer oppdaterte nyheter. De ser heller at pengene brukes på dette, enn på omlegging av sidene, slik at de blir validerte, men ser helt like ut.

 

Hvordan mener du de skal være - og ta på deg de realistiske brillene før du svarer :)

Tja, jeg ville gjerne ha sett at de største sidene på nettet tok litt ansvar for å utvikle internett riktig vei.

7125200[/snapback]

Sikker på at du tok på deg brillene..? :p

Lenke til kommentar
Marvil: Spør en blind person som bruker Internett, hva han synes om nettsteder som lager makverkskoder...

7125477[/snapback]

Jeg vet hva han syns, problemet er at i den virkelige verden er det økonomi som styrer, og om VGNett bruker et lass med penger på å få noen få brukere i tillegg (sett i perspektiv med hvor mange de har totalt), så er ikke det spesielt økonomisk.

Klart det hadde vært flott om de gjorde det, men igjen, så er det som regel det som gir best økonomisk gevinst som seirer.

Greit du sikkert har mange flotte poenger om hvorfor de må bytte, men realiteten er at det koster, og i en bedrift vil man som regel ha best mulig avkastning på investeringene sine. Hvor vanskelig kan da det være å skjønne..? :)

 

En løsning kunne jo selvsagt vært om staten gikk inn med midler som skulle gjøre at synshemmede kunne bruke nettet mer aktivt.

 

Syns enden traff spikeren på hodet med denne (dessverre);

På dette forumet er det idealismen som rår, og det er for såvidt ikke noe i veien med det, men noen ganger så virker det som om folk her inne ikke klarer å se forskjell på den lille bobla av perfeksjonisme man har laget rundt eg her og den virkelige verdenen utenfor.
Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...