Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@neitakk: Har du vært i en avisredaksjon, og kanskje i beste tilfelle en nettavis-redaksjon/-desk? Der sitter det nok en god del folk som ikke er utdannede journalister, og som er utdannet i noe innen web og har det som arbeidsområde i avisa.

 

Jepp, jeg har vært i noen slike redaksjoner.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Kreves utdanning for å kunne kalle seg profesjonell..?

Rent formelt - ..ja? Gjør det ikke det?

7120178[/snapback]

Jeg vet ikke, jeg bare spurte.. :)

Burde ikke være slik, syns jeg vertfall.

7120223[/snapback]

Syns ikke jeg heller. Man må kunne det man gjør og være veldig god i det for å være prof syns nå jeg. Ikke ha en diplom fra en eller annen skole.

Lenke til kommentar
Kreves utdanning for å kunne kalle seg profesjonell..?

Rent formelt - ..ja? Gjør det ikke det?

7120178[/snapback]

Jeg vet ikke, jeg bare spurte.. :)

Burde ikke være slik, syns jeg vertfall.

7120223[/snapback]

Syns ikke jeg heller. Man må kunne det man gjør og være veldig god i det for å være prof syns nå jeg. Ikke ha en diplom fra en eller annen skole.

7120268[/snapback]

Kreves ikke utdanning for å kalle seg profesjonell. En profesjonell webutvikler er, per definisjon, en som lever av yrket sitt som nettopp webutvikler. :)

Lenke til kommentar
Syns nå det å leve av det er å være vevsutvikler mens det å være god på det er å være prof. Har sånn at man er god på evnet for å få tittelen prof.

7120293[/snapback]

Nå er jeg ikke helt med. Kan du utdype litt? :)

 

Jeg tenkte forresten på selve definisjonen, om du ser i ordboken skal det vel stå noe á la det jeg skrev. :)

Lenke til kommentar

Nei mener ikke en sertifisering eller noe. I hodet mitt så hører bare ordene proff og god sammen. Er en rørlegger proffesjonell bare fordi han lever av det? Jeg føler at det må litt mer til, at man må være ganske god. Men så er hodet mitt rart og snudd opp ned og vrengt så ja...

Endret av Jernlov
Lenke til kommentar

Profesjonell burde i prinsippet vært satt lik "god" eller "erfaren", og er som regel det, da en som aktivt jobber i et yrke til slutt blir god og erfaren. Typiske håndverkeryrker krever jo en lærlingetid hvor en får tid til å sette seg inn i yrket og suge opp erfaringer. Derimot finnes det yrker hvor en kan være profesjonell uten å være hverken god eller erfaren, gjerne yrker hvor utdannelsen enten er unødvendig eller sviktende, og det er ingen lærlingetid. Enhver kan kalle seg webdesigner, det eneste som avgjør om du er profesjonell eller ikke er om noen har betalt for ditt arbeid.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

En rørlegger må kunne det han gjør, men trenger ikke nødendigvis være god. Jeg er enig i at proff bør bety at en er god, men i realiteten blir det ikke brukt sånn. En rørlegger som bare lager dårlige arbeider er fremdeles proff rørlegger. Han har et kompetansebevis som forteller at han bestod prøven.

Lenke til kommentar

Prof vil si at du får betaling for arbeidet du gjør. Det er den egentlige definisjonen på ordet, men det har etter hvert blitt ganske løst.

 

Uansett: Den gangen VG lanserte nettsidene sine, tviler jeg på at de hadde en særlig stor IT-stab som sto bak det. Og den gang visste de lite om hvordan nettavisen skulle utvikle seg til å bli norges mest besøkte nettsted med millioner av visninger hver dag. Det kan i verste fall kalles en sykdom som de har slitt med helt frem til i dag...

 

Og bare for å ha sagt det, journalister gjør mer enn å skrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...