Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

BTW; jeg har sett utrooolig mye rar PHP-kode for å skrive ut enkle avsnitt som HTML den sist uka stter at jeg begynte å dissekere PHP.

7082619[/snapback]

Sånn er det med ASP også. Enorme variasjoner alt etter hvem som har skrevet det. Selv prøver jeg å unngå response.write for html-koder så langt det lar seg gjøre. Å redigere dokumenter hvor VbScript er innlemmet i all skriving HTML-koder, blir det bare kaos av.

 

Et lite eksempel (drit i dårlig funksjonalitet, bare et eksempel):

 

<% Dim siteID
siteID = strsiteID
if strsiteID = 2 then
response.write("<a href=""./link1.asp"" title=""Side 1"">Side 1</a>")
else
response.write("<a href=""./link1.asp"" title=""Side 1"" class=""fokus"">Side 1</a>")
end if
if strsiteID = 2 then
response.write("<a href=""./link2.asp"" title=""Side 2"" class=""fokus"">Side 2</a>")
else
response.write("<a href=""./link2.asp"" title=""Side 2"">Side 2</a>")
end if %>

 

Jeg velger å heller skrive det slik:

<% Dim siteID
siteID = strsiteID %>
<a href="./link1.asp" title="Side 1" <%if siteID = 1%> class="fokus"<%end if%>>Side 1</a>
<a href="./link2asp" title="Side 2 <%if siteID = 2%> class="fokus"<%end if%>>Side 2</a>

 

Altså skrive alle koder rett ut i ren html, og kun legge rene script eller printing av en variabel innenfor <%%>.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enden: Fikk du til et "nyhetsbrev" inne i wp?

 

Å til skjemadiskusjonen, så skal et skjema se sånn ca ut som dette:

<form>
<p>Fyll inn skjemaet</p>
<fieldset>
  <legend>Personlig informasjon</legend>
     <label for="navn">Navn</label>
       <input id="navn" />
     <label for="adresse">Adresse</label>
       <input id=adresse" />
</fieldset>
<p><input type="submit" value="Send skjema" /></p>
</form>

7083089[/snapback]

Den vil ikke validere hvis dokumenttype er strict xhtml. Label må avsluttes _etter_ input.

Lenke til kommentar
Sånn er det med ASP også. Enorme variasjoner alt etter hvem som har skrevet det. Selv prøver jeg å unngå response.write for html-koder så langt det lar seg gjøre. Å redigere dokumenter hvor VbScript er innlemmet i all skriving HTML-koder, blir det bare kaos av.

 

Et lite eksempel (drit i dårlig funksjonalitet, bare et eksempel):

.... ASP snip

 

Altså skrive alle koder rett ut i ren html, og kun legge rene script eller printing av en variabel innenfor <%%>.

7084948[/snapback]

 

Det kan ha med ytelse at folk gjør slike ting på forskjellig måte.

Feks vil jeg anta med dine eksempler så vil eksempelet uten response.write være det kjappeste.

Andre eksempler kan være at man feks skal encode outputet på en spesiell måte.

Enda et eksempel kan være at det kan være hensiktsmessig å spare så mange tegn som mulig ved mye data (jada, med mye data så burde man kanskje finne andre måte å presentere det på). Hvis man da velger response.write utgaven (ev. string building, så kan kildekoden i asp være lett å lese, selv om outputet blir en skikkelig spagethi uten linebreaks, innrykk osv.

Har selv opplevd MB i forskjell på outputet av asp'en ved å gjøre det på den ene måten kontra den andre. Riktignok ble hele scriptet skrevet om senere slik at så mye data ikke trengte å bli lastet samtidig

 

Edit: fiksa noen leifs

Endret av tZar
Lenke til kommentar

Er med på hva du mener. Men man trenger ikke bruke response.write på annet enn variabler. Det andre er jo statisk, og da kan det stå like fint alene. Bruker forresten ikke response.write i det hele tatt. Gjør det slik:

<p><%=strTekststreng%></p>

Det er to ting som gjelder, genereringstid og størrelse. Begge deler skal være så lite som mulig.

Lenke til kommentar

<%=strTekstString%> er jo det samme som <%response.write strTekststreng%> men det antar jeg du visste (uansett bare pirk).

 

Response.write er kjekt ved string buliding hvis det er mye data, eller det skal presenteres for klienter med treige linjer. Skriver du html'en rett ut, så antar jeg at du setter inn linjeskift, innrykk osv der det er riktig i koden. Dette vil da bli overført til klienten, og kan etter hvert bli ganske mye. Ved å putte alt inn i en string, så kan din kildekode genere html som er så liten som mulig til klienten.

 

Edit: Genereringstiden blir riktignok lengre, men dette kan veies opp med at den ferdiggenererte htmlen blir mindre og dermed blir det en mer positiv opplevelse for klienten

 

Men, er vel ikke så mye mer å snakke om egentlig ;) er kun for ekstreme tilfeller

Endret av tZar
Lenke til kommentar
Enden: Fikk du til et "nyhetsbrev" inne i wp?

 

Å til skjemadiskusjonen, så skal et skjema se sånn ca ut som dette:

<form>
<p>Fyll inn skjemaet</p>
<fieldset>
  <legend>Personlig informasjon</legend>
     <label for="navn">Navn</label>
       <input id="navn" />
     <label for="adresse">Adresse</label>
       <input id=adresse" />
</fieldset>
<p><input type="submit" value="Send skjema" /></p>
</form>

7083089[/snapback]

Den vil ikke validere hvis dokumenttype er strict xhtml. Label må avsluttes _etter_ input.

7084975[/snapback]

Her tar du nok feil, bare sjekk dokumentasjonen: http://www.w3.org/TR/html4/interact/forms.html#edef-LABEL

Endret av haugsand
Lenke til kommentar

Jeg tror PHP-taggen lever farlig!

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=648854

 

Kan man linke til et .css dokument man ikke vet navnet på?

 

Tenkte kanskje at det kunne gå med noe ala "*.css" men det virket jo ikke. Jeg har nemlig tenkt å laste opp det jeg lager etterhvert på skolen i dag og har en uploadfunksjon, men den endrer filnavnet til noe helt tilfeldig foran.

 

PHP-koden må dere se i tråden jeg linker til...

Lenke til kommentar

Jeg har garantert nevnt denne før, men her er i alle fall et utkast til en standardmal for skjemaer i Vikingboard. Vil påstå det er ganske så bra.

Vikingboard-skjema

Ja, jeg vet, det ser crap ut i IE og Fx (som forøvrig krasjet nå nettopp når jeg skulle sjekke hvordan ting så ut), men det er vel koden som er hovedpoenget nå.

 

post-24411-1161069639_thumb.png

 

Og uten CSS:

post-24411-1161069776_thumb.png

 

Jeg liker forøvrig ikke måten ALA bruker ol/li på for å liste opp de forskjellige skjemaelementene, men det får nå være så.

Endret av PT
Lenke til kommentar

Mens vi er inne på skjema så sliter jeg litt med et.

 

Skjemaet skal inneholde:

 

Produktbeskrivelse - Pris - Antall - Inputfield.

 

Hvordan kan man gjøre noe slikt uten å bruke tabeller? Vil nok se litt dumt ut om jeg har Produktbeskrivelse - Pris og Antall i samme label, siden beskrivelsen vil være forskjellig på hvert produkt.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Hvordan kan man gjøre noe slikt uten å bruke tabeller? Vil nok se litt dumt ut om jeg har Produktbeskrivelse - Pris og Antall i samme label, siden beskrivelsen vil være forskjellig på hvert produkt.

7086817[/snapback]

Float: left; på hver label, og clear: both; på første label til produktbeskrivelse. Så er det bare å pynte i vei med bredde, bakgrunn, padding, kantlinjer og marginer.

 

PS: Studer kodene til dette forumet. Er bygget opp uten bruk av en eneste tabell...

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...