Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Btw: Man skal ikke ignorere hundrevis av år med typografisk erfaring. En avis som har trykket tekst og bilder så lenge, har nok ansatte som har en god del mer peiling enn deg når det kommer til typografi. Kolonner er forresten vanskelig å unngå på nettsider, med mindre du vil utnytte hele sidebredden til den aktuelle teksten. Da passerer du fort 12-ordsstandarden som George Bush satte i stad.

7060084[/snapback]

Jo, man skal egentlig det når det erfaringen bygger på et helt annet medium.

Jeg uttrykte meg tydeligvis ikke klart nok tidligere. Aviser benytter flere paralelle horisontale kolonner, mens de aller fleste nettsider bruker èn enkelt kolonne til større tekststykker. Justify brukes i trykte medier til å skape et klarere visuelt skille mellom kolonnene. Leser du en avis uten justify vil du slite med å skille mellom to eller flere tekststykker.

Så lenge en nettside ikke bygger opp trykken sin på samme måte er justify en rent designmessig feature. Jeg skal være med på at det i enkelte tilfellerser veldig bra ut - spsielt i white space-design. Allikevel er det et uomtvistelig faktum at det senker lesbarheten. Dersom man alt har et tydelig definert tekstområde (altså ikke mange kolonner ved siden av hverandre) så kan jeg ikke se noe typografisk grunnlag for å bruke effekten.

Jeg fastholde med andre ord min grøsning.

Lenke til kommentar
6. plass: The Strategy-player 02/10-2004 2288 32 0.43%

Tar du meg med på lufteturen?

1. plass: Mr.Berg 24/05-2003 5726 69 0.93%

7063394[/snapback]

*ta deg igjen* Det ble forøvrig kun en tur til postkassen (som faktisk er omtrent en halv kilometer unna, så det er da noe :fun: Men jeg har hvertfall holdt meg unna PCn de siste 4 timene. Og nei; det har absolutt ikke noe med at min mor skulle bruke PCn og også ville ha meg bort derfra når jeg var tilbake fra posten :whistle:

Nå ser jeg forøvrig at jeg er detti ut av lista =( Hmm, var fint de timene det varte, har ikke vært ofte på topp ti for å si det slik.

Men du Mr.Berg troner fortsatt på topp.

Dessverre fikk jeg deg ikke med på turen som sagt, jeg ante jo ikke hvor du bodde, ei heller vet jeg hvordan man kan lage et slikt fint PHP-script som gjør det mulig å trekke deg ut av PCn. So sorry :shrug:

Ok, når jeg skriver så mye offtopic i webcafeen, er det på tide å grave fram css'n jeg la fra meg for en uke siden igjen.

Lenke til kommentar

For de som er for ClearType i XP

9. XP has ClearType -- Microsoft's anti-aliasing font display technology -- but doesn't have it enabled by default. It's well worth trying, especially if you were there for DOS and all those years of staring at a screen have given you the eyes of an astigmatic bat. To enable ClearType, right click on the desktop, select Properties, Appearance, Effects, select ClearType from the second drop-down menu and enable the selection. Expect best results on laptop displays. If you want to use ClearType on the Welcome login screen as well, set the registry entry HKEY_USERS/.DEFAULT/Control Panel/Desktop/FontSmoothingType to 2.
Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Hei.

Siden dere alle her er så gode på design ønsker jeg å komme med et forslag eller, hmm, tja hva skal vi kalle det. Jaja.

Jeg laster opp en del norsk materiale på youtube og ønsker å lage en samleside for dette hvor jeg kan "embede" filmene mine.

Det skal være en startside hvor alle nyhetene er med en liten beskrivelse og man skal kunne velge i kategorier og serier.

Hver video har hver sin side hvor det er antalvisninger og muligheter til å legge inn komentarer.

Man kan enten få være delaktig i prosjektet og få sin del av annonse inntektene eller få en gangs betalt.

Nå er det natta, sjekker innom imorra for svar.

Glem det har fått startet det med en...

:ph34r:

Endret av oleeid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...