Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Det døde vel ganse fort ut.. Husker ikke grunnen, dog. Mulig det var Kim som fikk for mye å gjøre, så den bare falt ut helt, eller så var det en annen grunn, jeg husker i hvertfall ikke.

7061477[/snapback]

Vel, hva venter vi på da? Jeg er lei av at norske vevsutviklere (se, jeg brukte det norske ordet! PT) ikke har noen ordentlig side å finne artikler og diskusjoner på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan heller prøve å starte en annen diskusjon:

Bør menyen ligge før eller etter innholdet?

 

(...)

7061445[/snapback]

Jeg mener menyen bør ligge før innholdet, med tanke på mobile enheter og sånn.. Men så kommer jo da også diskusjonen om hvor kjedelig det er for folk som sitter med ScreenReaders å høre på alle menyvalgene før noe ordentlig innhold kommer..

 

Edit: Hva er det med meg og quotes i dag? Klarer ikke å redigere en eneste quote til å bli riktig :p

Endret av Jesper Karsrud
Lenke til kommentar
Jeg har i det siste tenkt endel på en norsk nettside for webutviklere. Noen her som kunne tenke seg å starte opp en slik side? Ser at mange her skriver svært gode artikler i deres blogger ol. Tanken er da at dette vil være en side der man kan få svar på det meste når det kommer til webdesign og -skripting, samt få mulighet til å selv poste artikler. Noen som er interessert i å ta del i prosjektet? Eller noen som har noen tanker angående dette?

7061403[/snapback]

Jeg har tenkt litt på å lage en norsk versjon av HTML-dog (ikke plagiat selvsagt). Det vil være en side som kan være mer til hjelp. Lange artikler om webutvikling er ofte for spesielt interesserte og webfanatikere.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt på å lage en norsk versjon av HTML-dog (ikke plagiat selvsagt). Det vil være en side som kan være mer til hjelp. Lange artikler om webutvikling er ofte for spesielt interesserte og webfanatikere.

7061511[/snapback]

Jeg tenkte mer i en retning av en side som kan hjelpe alle - uansett hvilket nivå. Altså en fin blanding av korte, lette artikler og lengre og mer utdypende artikler.

Lenke til kommentar
Du skrev jo "vev" istedet for å skrive "web" en gang i tiden, sammen med "(se, jeg brukte det norske ordet!)". Gjorde du ikke? :p
Haha, meget mulig :wee:

 

Før, uten tvil. For meg er det en selvfølge at menyen skal ligge før innholdet hvis den er plassert på toppen. Er den plassert på en av sidene mener jeg fortsatt at den skal komme først. For det første: Ved treig lasting slipper man da "problemet" med at teksten først plasserer seg et sted, for deretter å bli dyttet bort når menyen blir lastet (for eksempel hvis menyen har en margin-verdi som ikke er lastet når innholdet er lastet). For det andre: Det virker mer logisk. Akkurat som man spesifiserer doctype, tittel, stilark osv. før selve innholdet, mener jeg at det er logisk at menyen skal komme før innholdet.
Jeg mener menyen bør ligge før innholdet, med tanke på mobile enheter og sånn.. Men så kommer jo da også diskusjonen om hvor kjedelig det er for folk som sitter med ScreenReaders å høre på alle menyvalgene før noe ordentlig innhold kommer..

Har litt delte meninger selv også. Om jeg browser med mobilen er det drittkjedelig å bla forbi en milelang meny før jeg kommer til innholdet, og det er sikkert enda kjedeligere å høre på dritten bli lest opp for hver nye side. Samtidig kan det være stress å navigere siden man må bla forbi alt innholdet for å kunne navigere skikkelig. Man har jo skip to-linkene, men er ikke alle de fungerer for.

Endret av PT
Lenke til kommentar

Øh, det var også en måte å tolke det på. Opprett et enkeltpersonforetak, og problemet er løst. Domenet i seg selv har ingenting med tilgjengelighet å gjøre (med mindre man benytter seg av domenenavn med særtegn som det er vanskelig for utenlandske å lage), alle har tilgang til ting som ligger på .no-domener om ikke annet er spesifisert.

 

Men artig vri, det skal du ha.

Lenke til kommentar
Et .no-domene krever organisasjonsnummer. Jeg mener at Internett skal være et sted for alle. .no-domene bryter med det...

7061672[/snapback]

Vi kan sette domenet på pappa eller mamma sitt firma, henholdsvis SeBra Analyse og Studio Bifrost. :p

 

Hvis vi tar denne siden seriøst er det jo ingenting imot å registrere et firma. Gir til og med skattefradrag på eventuelle nye maskinvarekomponenter og programvare, for det er arbeidsverktøy. Når det er sagt, så er jeg enig i at det er tullete at .no-domener krever organisasjonsnummer. Fokuset burde heller vært satt på domenehaier.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...