Equerm Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Men folk er jo vel en smule enig i at det er litt tung å lese på denne siden Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Alt for mange ord i bredden, og for liten line-height justify gjør også at melomrommet mellom ordene ikke blir konsistent så når linjene blir så lange blir den vanskelig å følge og øynene skipper linjer mens du leser. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Skal man sette text-align: justify; bør man øke line-height for å øke lesbarheten. Det er et kjent faktum at line-height bør være 150% uansett, men hvis man kjører justify, bør man kanskje øke line-height enda mer, men det må man jo se an på skriftstørrelse og linjebredde. Uansett er body { line-height: 150%; } fin å ha med Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Men folk er jo vel en smule enig i at det er litt tung å lese på denne siden 7060099[/snapback] Ironisk nok satt jeg i det øyeblikket du skrev det, og justerte på størrelse og marginer. Så nå bør det være mye enklere å lese... Edit: Justeringer i CSS laster kun for leser etter en oppdatering (F5). Endret 13. oktober 2006 av neitakk Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Bør fortsatt øke line-height, imo Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 marginen er bedre, men line-height! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Line-height er fikset. Men 150% ble alt for mye. 130% så mer passende ut. Testet ut line-height på body-elementet, men det "fucket" opp ganske mye. Vil råde til å bruke større line-height kun på artikkeltekster. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Hvis du setter det i body, vil du i det minste ha noe å jobbe ut fra.. Jeg mener det er lettere å nedjustere på elementer som ikke trenger så mye line-height, enn å måtte justere opp på elementer som trenger det.. Og hvis du kjører på med prosent-verdier, vil det bli bestemt ut fra skriftstørrelsen i elementet du setter det, hvis jeg ikke husker feil.. Eller er det noe sært med forholdet mellom parent- og child-element jeg ikke husker som gjør at det ikke fungerer? Edit: Uansett så det bedre ut med mer line-height nå Endret 13. oktober 2006 av Jesper Karsrud Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Er med på det med nedjustering ja, men i dette tilfellet, hvor det er snakk om et stort og ferdigutviklet nettsted, vil det resultere i mye jobb. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Et nettsted er aldri ferdigutviklet. Alltid ting som kan endres Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Veletablert da. Du skjønner hvor jeg vil hen... Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Jepp, bare følte for å kverrulere litt Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Er jeg den eneste som setter line-height i em's? Uansett, justify er VELDIG vansklig å få til å bli godt lesbart, men det ser jo bra ut. Har lest endel på emnet i 'The Elements of Typographic Style' - og tekst satt i 'justify' i aviser er mye bedre justert og behandlet enn en simpel css-egenskap. Ang. siden din, neitakk, så syns jeg det er for lite marginer og luft til at du kan bruke så stor skriftstørrelse, det ser litt rotete ut, bare litt. Lenke til kommentar
Leon Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) *snip*7060084[/snapback] Jeg blir så provosert at jeg bare må få dette ut: Helt ærlig talt! Hvis du står for utseende på musikksmaken.com bør du vurdere å ikke prate nedlatende til andre om typografi på web! Generelt sett ser flush left, ragged right best ut på web på grunn av at det ikke er gode muligheter for tekstbryting -- i tillegg ser ofte sansfonter best ut ragged right i utgangspunktet. Å sammenligne med aviser blir bare for dumt. Det er et helt annet medium. Edit: Var kommentert en del ganger etterpå også, ja. Endret 13. oktober 2006 av Leon Johannessen Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Er jeg den eneste som setter line-height i em's? Er jeg den eneste som veit at line-height ikke krever enhet, og dermed ikke bruker enhet? Endret 13. oktober 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Nei, men kos med enheter Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Nei, syns ikke det. Ikke hvis du ikke trenger de. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Huff, skriver HCI annalyse av Fronter nå. Tror jeg kommer til å bruk opp mine 3000 ord på logginn siden alene Noen som har noen tanker rundt det? Litt lei av å prøve å fortelle neitakk hva som er lesbart nå Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Ingen som bruker shorthand for lineheight/skriftstørrelse? font: 1em/2 verdana; Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 13. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2006 Noen som har tips til noen som kjeder seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå