Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ett godt argument i mot, og det er jo at du kan risikere å få store, stygge lufthull horisonalt i tekstlinjene.

7057681[/snapback]

?

Ja, ok, det var de nettleserne og standardverdiene dems ja, blir helt ør i hodet av det jeg :p Når det gjelder mindre skrift i sitater, syns jeg ikke det gjør noe, man kan enkelt se det likevel. Men velger å respektere din mening og hvertfall ikke gjøre dine sitater i size=1 :)

Lenke til kommentar
enden: bruk text-align: justify på teksten, blir mye penere da

7057447[/snapback]

*grøsse*

7057785[/snapback]

Totalt uenig. Justify er et vel anerkjent tekstformat.

Hvorfor skal det være galt å tilegne et tykt stykke tekst denne egenskapen med CSS? Har du et bedre alternativ hvis man ønsker at alle linjer skal være like brede?

Her tar det seg for eksempel bedre ut med justify enn left align.

Lenke til kommentar

7057447[/snapback]

*grøsse*

7057785[/snapback]

Hvorfor skal det være galt å tilegne et tykt stykke tekst denne egenskapen med CSS? Har du et bedre alternativ hvis man ønsker at alle linjer skal være like brede?

7058646[/snapback]

Du øke line-height her altså. og margin mellom p

Lenke til kommentar

Just gotta love sær custom CSS :love:

En fyr med et føkked opp brukernavn postet i en tråd jeg har postet i, så da ble Mine innlegg-funksjonen gnøkket ganske så bra.

post-24411-1160693474_thumb.png

.row1 .desc a[href="http://www.diskusjon.no/index.php?showuser=110986"] {
display: none;
}

Og tatam:

post-24411-1160693558_thumb.png

:)

Og mens vi først styrer på, har vi jo denne lille saken for folk som ikke liker nøstede quotes:

.quotemain .quotemain .quotetop,
.quotemain .quotemain .quotemain {
display: none;
}

Det ble forresten aldri noe av sykkelturen til Voss :p

Endret av PT
Lenke til kommentar
store hull i linjene

7058731[/snapback]

Det gjelder å ha stor bredde på selve teksten. Da unngår man som regel det problemet. Og stort mellomrom er jo noe vi ser i aviser som gjerne har 100 års erfaring med typografi.

7058834[/snapback]

Joda, men stor bredde minsker lesbarheten, og da er man inni en vond sirkel. :)

Aviser bærer ofte preg av hurtig ombrekking, ja.. :)

Lenke til kommentar

7057447[/snapback]

*grøsse*

7057785[/snapback]

7058646[/snapback]

Så siden du mener at noe er pent så er det slik det skal være? JEG vil ikke ha justify på min side, det passer ikke der. Hva du synes er rett er meg klinkende likegyldig. Jeg setter pris på forslaget, men når jeg er uenig så er det ikke noe poeng i å fortsette å kverne på det. Det er vel heller ingen som har nevnt at alle linjer skal være like brede? Det trekker ned lesbarheten på alt annet enn aviser, noe jeg kommer tilbake til under.

Å trekke fram at trykte aviser bruker justify er jo bare helt bak mål. Trykte medier kan ikke direkte sammenlignes med nettsider når det gjelder typografi. Vet du forresten hvorfor aviser elsker justify? Det er fordi de bruker kolonner - mye kolonner. Justify fremhever strukturen på kolonnene slik at man slipper å kaste bort masse plass på å gjøre det med white space. Dermed er det lettere for leseren å orientere seg i et virrvar av tekstbiter som ikke hører logisk sammen i breddeformatet.

Lenke til kommentar

Justify egner seg helt klart best på trykk, da man her har mulighet for tekstbryting, noe en ikke har i HTML/CSS, med mindre man gjør det manuelt. Men da vil det se helt retard ut når noen skalerer teksten større. En regel er i hvertfall viktig; om en skal kjøre på med justify på tekst, bør man ha en litt bredere kolonnebredde.

Fin artikkel om emnet, for de som er interessert :)

Lenke til kommentar
Så siden du mener at noe er pent så er det slik det skal være? JEG vil ikke ha justify på min side, det passer ikke der. Hva du synes er rett er meg klinkende likegyldig. Jeg setter pris på forslaget, men når jeg er uenig så er det ikke noe poeng i å fortsette å kverne på det. Det er vel heller ingen som har nevnt at alle linjer skal være like brede? Det trekker ned lesbarheten på alt annet enn aviser, noe jeg kommer tilbake til under.

Å trekke fram at trykte aviser bruker justify er jo bare helt bak mål. Trykte medier kan ikke direkte sammenlignes med nettsider når det gjelder typografi. Vet du forresten hvorfor aviser elsker justify? Det er fordi de bruker kolonner - mye kolonner. Justify fremhever strukturen på kolonnene slik at man slipper å kaste bort masse plass på å gjøre det med white space. Dermed er det lettere for leseren å orientere seg i et virrvar av tekstbiter som ikke hører logisk sammen i breddeformatet.

7059770[/snapback]

Ro deg ned to hakk da. Selvsagt kommer det an på innholdet, og selvsagt trenger det ikke passe på din side. Hva som for deg er klinkende likegyldig, er klinkende likegydlig for meg også. Men når du skriver "*grøss*" på sitat om justify, så gir du et signal om at justify er mer fy enn bare å gjelde for hva du vil putte på akkurat din egen side.

Btw: Man skal ikke ignorere hundrevis av år med typografisk erfaring. En avis som har trykket tekst og bilder så lenge, har nok ansatte som har en god del mer peiling enn deg når det kommer til typografi. Kolonner er forresten vanskelig å unngå på nettsider, med mindre du vil utnytte hele sidebredden til den aktuelle teksten. Da passerer du fort 12-ordsstandarden som George Bush satte i stad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...