Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syns cleartype blur'er ut teksten for mye jeg. Men skal teste det på LCD når jeg får den neste uke, kanskje mer beregnet på det.

6870188[/snapback]

 

Riktig, riktig! ClearType gjer jo teksten berre meir utydelig. Sjølv vil eg - som eg har poengtert fleire gonger før - ikkje skru på ClearType om eg så fekk betalt for det. Teksten blir rett og slett ubehagelig å lese.

 

Forøvrig er det deilig å endelig ha laptop her i forsvaret, med WLAN på velferden (og snart på kaserna :D) så går kvardagen langt betre :)

Lenke til kommentar
ClearType-diskusjon igjen?

 

CT er beregna på LCD-skjermer ja, der pikslene fysisk er mer firkanta enn på CRT-skjermer.

 

Arve - igjen; Blir det ubehagelig å lese har du stilt det inn feil. Basta.

6870304[/snapback]

 

Pøh, tull. Og uansett kva du måtte seie så blir tekst med CT på mindre skarp. Og eg vil ha teksten min så skarp og fin som mogleg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg sier meg enig med Arve. Jeg syntes _ikke_ Clear Type er noe behagelig, og jeg sitter på LCD skjerm. Jeg syntes teksten er enklere å lese uten, og den ser utrolig mye penere ut.

Lenke til kommentar

Selvsagt er Clear Type bedre! Det er jo en grunn til at Apple, som utvikler et av verdens vakreste grensesnitt, bruker fontutjevning. I tillegg til dette har jo Microsoft brukt Clear Type i alle Vista- og Office 2007-presentasjoner, hvorfor? Fordi det er best, ingen protest.

 

"[ClearType is a] technology that dramatically improves font display resolution and marks a genuine breakthrough in screen readability"

-Microsoft

Lenke til kommentar
Litt ironisk er det, Arve, at du på herlig.net bruker kantutjevning på alt av grafiske overskrifter...

 

Boo f****** hoo, jeg vil ha skarpe piksler siden jeg ikke har dratt meg til optikeren og fått påvist -5 på begge øynene ennå!

6870591[/snapback]

 

Greit, må eg finforklare mitt forhold til cleartype?

 

På liten tekst (brødtekst, "vanlig tekst") hater eg CT fordi eg synest teksten blir uskarp (uansett innstilling med whatever programvare du vil anbefale, nok om det). Her vil eg ha den så skarp og fin som mulig.

 

Ja, på større skriftstørrelser så blir faktisk alle fonts utjevna ein god del av den enkle grunn at dei er vektorbaserte. I Photoshop så må du enten bruke antialiasing på stor tekst, ellers blir den kornete og jævlig - den blir ikkje "vektorisert" automatisk kva kantutjevning angår der. Derfor har eg brukt den antialiasing-typen på tekst i photoshop som eg synest gir den skarpaste teksten.

 

Sammendrag: Vanlig brødtekst skal ikkje ha CT. Større skriftstørrelser må nødvendigvis ha det for å ikkje sjå heilt forjævlig ut. :p

 

"[ClearType is a] technology that dramatically improves font display resolution and marks a genuine breakthrough in screen readability"

-Microsoft

 

Eg gir no vel blaffen i kva Microsoft påstår - eg er uenig, og tilpassar mitt system til mine preferansar. Det er faktisk det det å lage god programvare (og websider for den del) går ut på - at det skal passe til alle, og kan tilpassast det alle vil.

Lenke til kommentar
Etter min mening er det bare pikselfonter som ikke skal ha kantutjevning, og vanlig brødtekst er mer en stor nok til å kantutjevnes. Og, var ikke jeg som var en sint liten gutt, det var en liten parodi på deg, Arve. Anbefaler deg å saksøke militærlegen som undersøkte synet ditt :)

6870770[/snapback]

 

Tull, eg ser jo nærmast perfekt! :)

 

Dessuten - CT _er_ tull på skriftstørrelser under 15-16px. Period.

Lenke til kommentar
Vel, nå er vel CT tiltenkt nettopp vanlig brødtekst på kanskje 10-12 px, så her er du bare veldig sta. :)

6870797[/snapback]

 

Eg har tidligare prøvd med all min godvilje å like CT, men dengang ei. Beklagar om eg har fornærma deg. :p

 

Seigmen - Döderlein er ein fin sang, og eg held på å sovne. Snart skal eg tilbake til kaserna og såvidt begynne på DOM Scripting blablabla :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...