Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wow, det er imponerende hvor bra font-rendereringen er i IE7 jo... det nærmer seg kvaliteten på hvordan ting ser ut i linux. (uten at jeg kan komme med bedre terminologi eller utdybd forklaring)

6760212[/snapback]

Seriøst? Du er den første jeg hører som snakker positivt om hvordan ting (fonter) ser ut i Linux.

Lenke til kommentar
IE7 har hardkodet støtte for ClearType, som skal gjøre skriften lettere å lese på på skjerm, for å forhindre at man blir så sliten av å lese lengre tekster på nettet.

 

Opera kjører en egen kantutjevning på overskrifter ser det ut til, derfor ser de mer smooth ut. Ser dog ut til at IE kun kjører cleartype på fonter under en viss størrelse. Hvis du skrur det på nativt i XP, så blir nok overskriftene mer smooth hos deg også. Dette er forholdsvis vill gjetting, tho..

6760152[/snapback]

Ok. Så det er noe den kjører på og noen den ikke gjør det på. Det forklarer problemet jeg hadde med å finne ut hva som var galt. Alt jeg fant ut hva "her er det gjort noe rart med fonten som gjør at jeg får vondt i øynene.

 

Jeg skjønner ikke hvordan Microsoft kan mene at dette skal være mer behagelig. I hvert fall ikke nå, men kanskje når jeg blir vant til det.

Lenke til kommentar

Hva snakker du om.

Diskusjon.no temaet har da Favoritter.

 

Sitter i Linux, vettu ;) Jeg bare trykker Ctrl + Alt + Right og jeg har MSN, IRC :) Trykker en gang til og jeg har "programmerings skrivebordet" :D

6760847[/snapback]

Jeg foretrekker uansett alltid å ha kontaktlista fremme sånn at jeg ser hvem som er pålogget og kan dra filer til localhost og Design prosjekt mappene.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Internet Explorer 7, sier du?  :dontgetit:

 

Firefox... :love:

6760543[/snapback]

syntest faktsikt at fonten var nogså "blurry"... men det er nok for at jeg er vant med hvordan det ser ut hos meg. :)

 

Jeg foretrekker uansett alltid å ha kontaktlista fremme sånn at jeg ser hvem som er pålogget og kan dra filer til localhost og Design prosjekt mappene.

6761032[/snapback]

Alle sånne små problemer er løst så fort man skaffer seg dual skjerm! kan aldri gå tilbake til bare en jeg... vi er menn vettu! En er aldri nok!

Endret av MC2
Lenke til kommentar
Internet Explorer 7, sier du?  :dontgetit:

 

Firefox... :love:

6760543[/snapback]

syntest faktsikt at fonten var nogså "blurry"... men det er nok for at jeg er vant med hvordan det ser ut hos meg. :)

 

Jeg foretrekker uansett alltid å ha kontaktlista fremme sånn at jeg ser hvem som er pålogget og kan dra filer til localhost og Design prosjekt mappene.

6761032[/snapback]

Alle sånne små problemer er løst så fort man skaffer seg dual skjerm! kan aldri gå tilbake til bare en jeg... vi er menn vettu! En er aldri nok!

6761091[/snapback]

Sjekket nettopp skjermskuddet mitt på PC-laptopen, og det ser faktisk ikke sånn ut Macen.

Lenke til kommentar

Mac OS X sin kanutjevning funker bra den, ja, selv om jeg må si jeg liker ClearType bedre. OS X' kjører antialias på en annen måte enn XP/Vista gjør. Forskjellen er at OS X dropper å bruke TrueType-hinting i subpixel rendering, noe som fører til at fontene blir seende litt forskjellige ut i forhold til om de skulle brukt TrueType-hinting. ClearType bruker derimot TrueType-hinting, noe som fører til at fontene blir smalere, og ser mer ut slik designeren har designet dem.

 

En annen forskjell er vel at Apple sin utjevning sikter mer på å gjøre fontene mer lik slik de blir når man printer dem, ClearType vil gjøre dem lettere å lese på skjerm.

 

Har ikke Mac foreløpig, så jeg får sammenlikne vanlig tekstrendering med ClearType i Windows.

ClearType rendering til venstre, standard rendering til høyre:

9603.jpeg

 

Dere får bestemme hvilken dere liker best, jeg holder i hvertfall en knapp på ClearType ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...