Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Magnus: Jeg er med jeg :) flytter ikke fra Trøndelag med det første :)

Det er sikkert riktig at det er kundene man må sikte til når man skal endre web-markedet, men det er heller ikke lett. Kundene har som regel ikke peiling på hvordan man setter opp en side, og enda mindre peiling på webstandarer o.l. Det er klart de vil satse på et stort firma i stedet for "ungutter" som har lært seg det meste hjemme på gutterommet - selv om denne lærdommen helt klart er mye bedre enn hva store firma kan stille opp med...

Lenke til kommentar
Magnus: Jeg er med jeg :) flytter ikke fra Trøndelag med det første :)

Det er sikkert riktig at det er kundene man må sikte til når man skal endre web-markedet, men det er heller ikke lett. Kundene har som regel ikke peiling på hvordan man setter opp en side, og enda mindre peiling på webstandarer o.l. Det er klart de vil satse på et stort firma i stedet for "ungutter" som har lært seg det meste hjemme på gutterommet - selv om denne lærdommen helt klart er mye bedre enn hva store firma kan stille opp med...

6650310[/snapback]

Nettopp der ligger problemet.

Hvordan komme i kontakt med kunden, før han tar besluttningen om hvem han vil bruke..

Lenke til kommentar
Den som hadde hatt mange penger kunne jo startet en reklamekampanje, En billigere variant er jo å sørge for at informasjonen havner øverst i listene hos søkemotorene - altså maaaange linker til denne infosiden.

6651405[/snapback]

Designer man mange sider vil man få mange linker til seg så lenge man er smart å sørger for at en link går til siden, grei sak det.

 

Ikke minst vil jungeltelegrafen gjøre jobben og hvis innholdet er bra :)

 

 

Irriterer meg like mye over frekke nettsteder som krever at jeg skal bruke IE 5+ eller nyere når jeg bruker Opera. :hrm:

Lenke til kommentar

For å lykkes med en bedrift, trengs en daglig leder som kan markedsføring, og er flink til å kommunisere med kunder.

 

Bedriftens kompetanse er verdiløs, så lenge den ikke er salgbar. Potensielle kunder bryr seg ikke om XHTML sendes med riktig mime-type, eller om layouten er satt opp ved hjelp av tabeller eller CSS. Alt kunder bryr seg om er det som befinner seg på overflaten.

 

Det gjelder å få fram budskapet om at nettsider basert på webstandarder er fremtiden. De er enklere å oppdatere, raskere å laste og rangeres høyere oppe i søkemotorer.

Lenke til kommentar
Magnus: Jeg er med jeg :) flytter ikke fra Trøndelag med det første :)

Det er sikkert riktig at det er kundene man må sikte til når man skal endre web-markedet, men det er heller ikke lett. Kundene har som regel ikke peiling på hvordan man setter opp en side, og enda mindre peiling på webstandarer o.l. Det er klart de vil satse på et stort firma i stedet for "ungutter" som har lært seg det meste hjemme på gutterommet - selv om denne lærdommen helt klart er mye bedre enn hva store firma kan stille opp med...

6650310[/snapback]

Nettopp der ligger problemet.

Hvordan komme i kontakt med kunden, før han tar besluttningen om hvem han vil bruke..

6650903[/snapback]

Vel, gjelder dette snakket også PHP? Vi i SSGC vil hvertfall prøve å gi hva "unggutter" vil ha i lønn for å bygge opp en side med et nyhetssystem i PHP, for dette er noe vi ikke vet og vi trenger å vite hva dere mener en av dere, eller hva dere tror andre "unggutter" vil ha. Hadde vært fint å få svar på dette og om dere er interessert i tråden jeg linker til under.

( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=614011&hl= )

Og det har aldri vært aktuelt for oss å gå til noe selskap da vi er klar over situasjonen slik den er, og at selskaper ofte tar 10 ganger mer betalt for noe som er 10 ganger dårligere enn det "unggutter" kan fikse...

 

 

For å lykkes med en bedrift, trengs en daglig leder som kan markedsføring, og er flink til å kommunisere med kunder.

 

Bedriftens kompetanse er verdiløs, så lenge den ikke er salgbar. Potensielle kunder bryr seg ikke om XHTML sendes med riktig mime-type, eller om layouten er satt opp ved hjelp av tabeller eller CSS. Alt kunder bryr seg om er det som befinner seg på overflaten.

 

Det gjelder å få fram budskapet om at nettsider basert på webstandarder er fremtiden. De er enklere å oppdatere, raskere å laste og rangeres høyere oppe i søkemotorer.

6651568[/snapback]

Der har du helt korrekt! Før jeg "oppdaget" programmering, tenker man kun på utsiden på en webside, nå kan jo jeg egentlig ikke en døyt programmering, men jeg kan nok til at jeg forstår det du sier er riktig og veldig synd, men sant.

 

En ting; Hvorfor/hvordan/når fikk du den noe sjeldne (bare du som har den?) betegnelsen "Codemaster"?

Lenke til kommentar

Han er vel flink til og kode da ;)

 

Mens jeg sitter og bruker hjerneceller kan jeg jo komme med noe fornuftig også.

Vi sitter nå på et av verdens største forum. Vis man lager en side (med info om hva en stakkar skal se etter når han skal bestille en side og bla bla bla) og alle som er medlemmer på siden legger en link i signaturen sin. Er jo flere her som har 1000/2000 inlegg +++ Det blir veldig mange linker.

Lenke til kommentar

Må hive meg på her jeg også. Dette er nemlig en av de aller største utfordringene som finnes når det gjelder overgang til standarder.

Jeg var ikke en av de som satt foran maskinen fra pur barndom, og skaffet meg faktisk ikke pc før ut i 20-årene. Det vil si at jeg ikke har hatt noen som helst peiling på hva som ligger bak bildet en ser i nettleseren. Ante faktisk ikke at det fantes noe kildekode eller stilark bak fasaden før for kun få år siden.

De siste par årene har design på nett fasinert meg, og interessen for det som ligger bak er stor. Det finnes ingen tvil om at tabeller er ut, og css er fremtiden.

 

Utfordringen er at brorparten av brukerne er som jeg har vært; helt likegyldig til det som ligger bak, så lenge det som synes ser bra ut. Det betyr ikke noe for de fleste bileiere hvordan bilen fungerer. Det viktigste er at den gjør det. Skjønner? Dersom en bilselger bare argumenterte med facts om hvordan bilen faktisk gikk fremover, i stedet for at det alltid gjorde nettopp det, så hadde han ikke solgt en eneste bil!

Poenget mitt er; glem å argumentere med rene koder og strøkne stilark. Kundene vil ikke høre om det, og de har ikke anelse om hva du snakker om. Dersom du snakker om ting en kunde ikke aner hva er, så føler kunden seg utilpass. Da er det mye lettere for kunden å gå til noen som snakker om det kunden forstår og ser - design og brukervennlighet.

 

Det å endre inngrodde systemer tar tid. Selvsagt kjører firmaer med ansatte som kan utdatert spagetti-kode forsatt med denne type kode. Det er jo det deres ansatte kan! Hvorfor endre noe som virker? Fortjeneste betyr alt i næringslivet. Selvsagt endrer ikke firmaer sine arbeidsmetoder når de fungerer, og selvsagt hiver ikke bedrifter den kompetansen de har ut vinduet, bare fordi noen snakker om standarder!

Over tid vil dette selvsagt forandres. Unge nettdesignere benytter nye standarder når de designer. Over tid vil de utdaterte spagetti-koderne forsvinne, men dette må bare få gå sin gang. En endrer ikke verden over natten.

 

Jeg har utdanning innen markedsføring, og har drevet med oppsøkende salg noen år. Presentasjon av deg selv og ditt produkt er alfa og omega når du skal selge noe. Det spiller ingen rolle hvordan det du selger fungerer, så lenge det gjør det. Snakk med kundene om utseende og innhold. Snakk med kunden om hvor enkelt det er for dem å selv oppdatere sidene. Fortell at dersom kunden med tid og stunder vil gjøre forandringer i farger, tekst, logoer etc, så bygger du sidene slik at dette lar seg gjøre både raskt og rimelig. Ikke snakk negativt om andre selskaper, om gammel kode, om Internett Eksplorer eller om andre ting som kunden enten mener fungerer helt greit, eller som kunden ikke har noe forhold til. Selg ditt produkt (uten å fortelle om stadarder etc), ikke prøv å still andres i et negativt lys. Snakk om ting som kunden forstår og kan forholde seg til, hold tekniske begreper og uttrykk for deg selv, såfremt ikke kunden spør om dette.

 

Til slutt vil jeg bare komme med en liten oppfordring til alle som pusler med design på nett. Ikke gi bort produktene deres! Ta betalt for arbeid dere gjør for bedrifter. La bedrifter forstå at nettsider koster penger, de tjener jo tross alt penger på å ha dem. Alt for mange tar alt for lite (eller ingen) betaling for sitt arbeid. Det er en vond syklus. Skal noen kunne leve av dette, må de som driver med det ta seg betalt!

Jeg snakker selvsagt ikke om å hjelpe hverandre med kodesnutter og løsninger på utfordringer, for det er bare positivt. (Mest fordi jeg er mile-langt fra utlært selv :D ) Men ta betaling for jobben dere gjør for bedrifter, de tar nemlig godt betalt for det de gjør eller selger til sine kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...