Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men fra spøk til revolver: hvor mange her inne jobber med webdesign i dag?

6407395[/snapback]

Fra 7. august, så. =)

 

Fram til da er det feerie!

 

Tjejporr.se er forresten utrolig pen, må jeg si. Kudos til deg (bush (?), altså) ;)

Endret av Leon Johannessen
Lenke til kommentar

Er det noen av dere med IE7 her som kunne ha testet hvordan denne lille kodebiten fungerer i IE7? Screenshot?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
 <title>attribute-selector-test</title>
 <style type="text/css">
 	li { list-style-type: none; }
 	dt { width: 100px; float: left; clear: left; margin: 0 0 10px 0; }
 	dd { width: 300px; float: left; clear: right; }
 	p { width: 100%; clear: both; }
 	body { border: solid 1px #000; }
 	
 	/*====================*/
 	/* HER BEGYNNER MOROA */
 	/*====================*/
 	input[type="text"] {
   border: solid 2px #f00;
 	}
 	
 	input[type="submit"] {
   border: solid 2px #00f;
 	}
 	
 	input[type="radio"] {
   border: solid 2px #0f0;
 	}
 </style>
</head>

<body>
 <h1>attribute-selector-test</h1>
 <form>
 	<dl>
   <dt>Navn:</dt><dd><input type="text" name="name"></dd>
   <dt>Adresse:</dt><dd><input type="text" name="adress"></dd>
   <dt>Kjønn:</dt>
   <dd>
   	<ul>
     <li><input type="radio" name="kjonn" value="mann"> Mann</li>
     <li><input type="radio" name="kjonn" value="kvinne"> Kvinne</li>
     <li><input type="radio" name="kjonn" value="ukjent"> Vet ikke</li>
   	</ul>
   </dd>
 	</dl>
 	<p><input type="submit" value="Send inn"></p>
 	<input type="hidden" name="skjult" value="ja">
 </form>
</body>
</html>

Lenke til kommentar
Tja, når jeg får opp en blogg, skal jeg sende deg ei litta PM elns...

Jolly good :thumbup:

 

Tjejporr.se :)

Hehe, fett domene veffal. Si fra når den er klar (regner med den er beta at teh moment).

EDIT: Eller RC er vel mer riktig enn beta. Noen daude linker til Frk. XXX var vel det eneste uferdige jeg fant..

 

Ettersom jeg ikke blogger nå, og det er en god stund siden sist, kan du sikkert unnlate å ta med link til min blogg før til høsten elns...

Roger that!

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Til HW-LAN skal jeg lage et system som gjør det mulig å legge ut informasjon til deltakerne på en enkel måte. Tanken er at via et administrasjonspanel skal informasjonen på flere infoskjermer oppdateres, samt at infoen på nettsiden skal oppdateres. Denne informasjonen skal i sin tur være tilgjengelig via en RSS-feed og en widget til Opera (muligens også gjennom andre kanaler, her tar jeg gjerne imot forslag).

 

Selve programmeringsjobben burde være svært enkelt, men jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det i praksis. Slik har jeg sett det for meg:

 

Informasjonen til brukerne blir lagt ut i en *SQL-database. Hver gang en bruker åpner nettsiden vil denne informasjonen bli lagt ut fra en cachet versjon (som oppdaters hvert minutt). Infoskjermene viser en side som hvert minutt automatisk vil oppdatere informasjonen i forhold til det som finnes i databasen.

 

Widgeten til Opera vil automatisk oppdateres hvert minutt, men brukeren skal selv få kunne velge hvor ofte den skal oppdateres (dog ikke raskere enn hvert minutt). RSS-feeden burde være rimelig selvforklarende.

 

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

Vet ikke med Firefox, men i Opera er det i alle fall standard at feeds lastes ned hver 3. time, så det er neppe en optimal måte å få ut informasjon på. Det kan justeres til hvert 5. minutt, men da må dere gi beskjed om det.

Å kjøre Opera i full screen med autooppdatering hvert minutt eller noe funker fett. Rutetidene på busstasjonen her i Bergen kjører et slikt "system".

Den cachede versjonen som brukere får opp trenger vel ikke oppdateres hvert minutt, heller hver gang dere oppdaterer informasjonen. Så hver gang dere gjør en endring i eksisterende informasjon/legger til ny/whatever, er det bare til å skrive til cachefilen(e) på nytt.

Widgets til Opera har jeg ikke laget før, men det skal visstnok være temmelig enkelt. Kanskje brukeren skal ha mulighet til å bestemme hvilke kategorier han/hun skal få informasjon fra? Pluss at det er noen kategorier, som sikkerhet, man må ha.

 

Sovnet på sofaen, og stod nettopp opp, så det er mulig dette ikke gir noen mening :p

Lenke til kommentar
Vet ikke med Firefox, men i Opera er det i alle fall standard at feeds lastes ned hver 3. time, så det er neppe en optimal måte å få ut informasjon på. Det kan justeres til hvert 5. minutt, men da må dere gi beskjed om det.

Det var jeg ikke klar over, for jeg bruker egentlig aldri RSS. Får sjekke ut det litt nærmere.

Å kjøre Opera i full screen med autooppdatering hvert minutt eller noe funker fett. Rutetidene på busstasjonen her i Bergen kjører et slikt "system".

God idé. Det burde funke bra. :)

Den cachede versjonen som brukere får opp trenger vel ikke oppdateres hvert minutt, heller hver gang dere oppdaterer informasjonen. Så hver gang dere gjør en endring i eksisterende informasjon/legger til ny/whatever, er det bare til å skrive til cachefilen(e) på nytt.

Ahh, selvsagt. Mye smartere.

Widgets til Opera har jeg ikke laget før, men det skal visstnok være temmelig enkelt. Kanskje brukeren skal ha mulighet til å bestemme hvilke kategorier han/hun skal få informasjon fra? Pluss at det er noen kategorier, som sikkerhet, man må ha.

Jupp, widgets til Opera er latterlig lett å lage. Å kunne filtrere slik at informasjon fra kun valgte kategorier vil bli vist er en god idé, skriver det opp på to do-listen. :)

Lenke til kommentar
Å kunne filtrere slik at informasjon fra kun valgte kategorier vil bli vist er en god idé, skriver det opp på to do-listen. :)

6410411[/snapback]

Og det kan vel også selvsagt lages på den vanlige infosiden dere setter opp også. Bare sette en liten cookie for å huske hvilke kategorier som er valgt.

Lenke til kommentar
Og det kan vel også selvsagt lages på den vanlige infosiden dere setter opp også. Bare sette en liten cookie for å huske hvilke kategorier som er valgt.

6410422[/snapback]

Selvsagt. :) Noe som også kunne vært spennende var å lage en løsning som gjør det mulig å sende ut informasjon selv om nettet er nede. Jeg planla å kun bruke en av serverne til HW både til nettsiden og databasen, men det vil kanskje være mer hensiktsmessig å også sette det opp lokalt. Selvsagt vil nettsiden finnes på en annen server også, for å unngå for stor belastning på linja til LANet. Men hvordan kan dette gjøres på en smart måte?

 

Det første jeg kommer på er en funksjon som filtrerer IP-adresser som kommer fra lokalt, til å sende forespørselen til serveren som står i hallen, mens andre IP-adresser vil bli sendt til serveren til HW. Men da dukker det et vesentlig problem opp: Hvor skal dette skriptet kjøres? Blir det kjørt på HWs server har vi samme problem hvis nettet er nede, blir det kjørt på serveren i hallen vil vi ha samme problem med trafikk som går på linja til hallen.

 

Mye rart man sitter og grubler på mens man egentlig burde ligge i senga og drømme søtt om blomster og bier. :p

Lenke til kommentar

Tror ikke belastning vil være et veldig stort problem. Nettsiden trenger ikke være noe tung, holder jo plenty med et ustylet HTML-dokument. Dessuten skal det jo brukes en cache-ting, så da forsvinner jo også mye av loaden. Ville satt opp siden på en lokal server, så slipper dere at infodesken blir overlesset av folk hvis nettet ut forsvinner. Dessuten er det vel få utenfor hallen som vil ha noen særlig interesse av å lese informasjonen.

 

Legger meg vel snart, men siden jeg sjeldent husker drømmene mine er det egentlig litt bortkastet å drømme om blomster og bier :wee:

 

EDIT:

"Verdens kuleste jobb"

Han går nå under den amerikanske tittelen "Software Design Engineer in Test", som betyr at han kontrollerer at de nye programvarene fungerer som de skal.

Ja jøss, alle digger jo betatesting...

Endret av PT
Lenke til kommentar

Hva vil være den mest semantisk korrekte koden å bruke for å quote et annet innlegg i et forum?

Tenkte først på blockquote, men den skal jo kun brukes for eksterne kilder.

Å sette det i en div eller noe vil vel føre til at en bruker som kjører uten stilsett ikke vil få noen særlig indikasjon på at det er en quote.

Forslag?

Endret av PT
Lenke til kommentar
EDIT:

"Verdens kuleste jobb"

Han går nå under den amerikanske tittelen "Software Design Engineer in Test", som betyr at han kontrollerer at de nye programvarene fungerer som de skal.

Ja jøss, alle digger jo betatesting...

6410449[/snapback]

 

Hmm, kanskje jeg skal dra bortom og hilse på.. Alltid gøy med nordmenn. Og jeg skjønner dem godt hvis de vil bli, Seattle er en fantastisk by. Og med gratis busskort og greier er det ikke noe problem å ta turen vestover fra Redmond og inn til sentrum..

 

Loomy, du har ikke meg på lista! :p (Tror ikke jeg er på noens liste, men så har jeg ikke noe liste selv heller da, kanskje jeg bør ordne det.)

Lenke til kommentar
Men hvordan kan dette gjøres på en smart måte?

Hvor skal dette skriptet kjøres? Blir det kjørt på HWs server har vi samme problem hvis nettet er nede, blir det kjørt på serveren i hallen vil vi ha samme problem med trafikk som går på linja til hallen.

6410432[/snapback]

I den lokale DNS-serveren. :) Så slipper du å scripte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...