Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg ville brukt hr framfor en divisjon, faktisk.

6374473[/snapback]

Helt enig. Jeg misliker sterkt å ha flere divisjoner som ikke har noe innhold. Det blir fort uoversiktlig, og jeg synes det er ganske ulogisk å bruke en divisjon til problemstillingen som kom frem her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemer melder seg om man ikke skal ha noe etter elementet som skal "clear'e"...
</html style="clear:all;">

:w00t:

Wut? Funker det med attributter i sluttagger også? :p

 

Uansett, </html> kommer aldri til å ligge nederst i en container-div, etter flytende elementer, ergo vil det ikke ha noen effekt.

 

Edit@Jorgis: Angående din utvalgte definisjon på «rule», så vil jeg si at det nesten er enda et argument for å bruke <hr>. Man er ikke ute etter et element som egentlig er en slags boks, man er ute etter en «strek» som kan ligge under to flytende elementer og cleare dem...

6373864[/snapback]

 

Attribute/value pairs appear before the final ">" of an element's start tag.

 

Så, nei. Om vi tyter nok får vi det sikkert med i XHTML2 om ikke CSS hadde hatt støtte for :after.

 

Og <hr />/rule® er rett og slett en tag som er til for å lage en strek, en grafisk linje. Som vi alle har mast i en million år skal en alltid skille så godt en kan mellom innhold og presentasjon. Om en skal ha en skillelinje er border-bottom greiest å bruke, og om en uansett skal cleare noe greier kan en bruke en <p> med bortkommentert/hidden innhold:

<p style="visibility:hidden; clear:both;"><!-- (c) Jørgen Tellnes 2017 --> </p>

elns.

 

Legg også merke til at speccen ikke eksplisitt forbyr <hr />, men forteller oss at alle attributtene (unntatt standardattributtene) er utgått/forbudte. Det eneste tilatte bruksmål er for å ha et ikke-presentasjonsbasert skille, og jeg kan ikke komme på noen per nu. :)

 

Men hey, jeg bruker den, jeg óg. :p

Lenke til kommentar
Kanskje ikke helt det rette stedet å spørre dette... Men hva pleier en designer (som har litt grunnleggende kodekunnskaper) å kreve i betaling for gjennomført jobb? Kommer vel kanskje veldig an på hvor mye jobb det er... Men holder det med 1000,-? Hva får man eventuelt vanligvis ut av en designer for 1000 kroner?

6373383[/snapback]

 

 

hvis du gjør det for å fylle opp portfølja di, samt få mer erfaring syns jeg 1000-1500 holder (noe ikke mange skjønner - de skal overprise seg alt for fort).

Gjør du det for pengene, og du har nok av arbeid å velge mellom, samt du solid portefølje er ikke 1000 kroner mye. Men in the end er det du som skal ta deg betalt og hvis du er fornøyd med 1000 kroner for en jobb så gjør du det :)

 

man begynner aldri på topp og man må noen ganger jobbe så og si for slikk og ingen ting for å lykkes!

Lenke til kommentar

Uansett hva dere sier om tomme diver, blir det like teit. Diver er ikke noe bedre enn andre elementer i situasjonene vi diskuterer...

 

Igjen; IMO er det bedre å bruke et elememt som er til for å lage en strek enn et element som er til for å lage bokser ol. til dette formålet...

 

</kjip fyllepost uten feil>

Lenke til kommentar
Forresten, hva er det med folk og dårlig skriving i fylleposter? Greit nok, bommer på annenhver tast, men det går an å prøve på nytt :wee:

6378686[/snapback]

Da blir jo hele poenget borte. Poenget er å vise til hele verden at man er DRUNKZ!1, og da kan man ikke fikse skrivefeilene sine.

 

--

 

Ja, jeg sitter her og lager widgets. Egentlig latterlig lett, men HTML- og CSS-kunnskapene mine er skikkelig rustne.

 

Edit: Tok vekk teksten, for svaret var latterlig enkelt. Herregud, jeg må lære meg å bruke den tingen som sitter oppå halsen min. :p

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Jeg har skikkelig rustne html/css kunnskaper, husker så å si ikke noe om CSS og ei heller hvordan dette med

og slikt fungerer, kan helelr ikke lage linker.

 

*flauere* :p

 

(men så har jeg aldri vært do i html/css men mye av det jeg kunne... *poff* )

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Forresten, hva er det med folk og dårlig skriving i fylleposter? Greit nok, bommer på annenhver tast, men det går an å prøve på nytt :wee:

6378686[/snapback]

Man er ikke full før man ikke ser sine egne skrivefeil.. :)

6380470[/snapback]

Hør Hør!

(Full er en tillstand etter en litersdunk med himkok!)

 

--

 

Dersom du sier at <hr> har en design funksjon blir den feil å bruke fordi man ikke skal bruke slike elementer.

Om du sier at <hr> en semantisk blir det feil da det å clear'e ikke har noe med semantik å gjøre.

 

<div> har ingen semantisk betydning, og heller ingen design betydning. At det er et blockelement kan endres, en <div> kan ikke defineres som en firkant. <hr> er vel også strengt tatt en form for block element.

 

Gidder ikke si konklusjonen. :)

Endret av orsus
Lenke til kommentar
1) Dersom du sier at <hr> har en design funksjon blir den feil å bruke fordi man ikke skal bruke slike elementer.

2) Om du sier at <hr> en semantisk blir det feil da det å clear'e ikke har noe med semantik å gjøre.

 

3) <div> har ingen semantisk betydning, og heller ingen design betydning. 4) At det er et blockelement kan endres, en <div> kan ikke defineres som en firkant. <hr> er vel også strengt tatt en form for block element.

 

5) Gidder ikke si konklusjonen. :)

1) Det er vel strengt tatt ikke det jeg sier, nei.

2) Problemet oppstår når man må cleare. Dette i seg selv har som du sier ingenting med semantikk å gjøre, men clearinga må uansett utføres på en eller annen måte, og da snakker vi på en semantisk korrekt måte. Her er valg av element sentralt.

3) Uenig. Greit nok at elementet i seg selv ikke har noen betydning, men det blir kjempefeil å bruke et tomt element i HTML-koden for å påvirke utseendet. Blir like feil som å bruke <font> IMO. Kan være det samme om det er snakk om siste utvei eller ikke.

4) Så vidt jeg veit snakka vi om elementer som opprinnelig er blokkelementer, og ikke hva som kan oppnås vha. CSS. Et blokkelement, i dette tilfellet en <div>, er vel et element som vil utvide seg så mye det kan i bredden, og, om ikke annet er definert, vil utvide seg nedover avhengig av innhold. Om ikke det blir en firkant, så veit ikke jeg... Elementet ble neppe laget for å ikke ha innhold.

5) Bah, teit. Du er lat :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...