Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber med en webside der fargen utelukkende er blå og hvit... Kan være ganske masete å se på på noen skjermer, men føler jeg har fått det til ganske så bra..

Edit: Gjorde om på en formulering som var preget av litt for rask skriving på mobil...

Endret av Jibril2k
Lenke til kommentar

DOCTYPE declaration (Document Type Declaration) oppgir hvilken DTD verson som er brukt for dokumentet. Den er brukt for for å sjekke dokumentet for validering.

Gå for strict (eventuelt transitional i førsten).

Jeg vil anbefale deg å lære XHTML, eventuelt først lære deg HTML og så gå det lille skrittet over til XHTML når du kan HTML ganske bra.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest utallige html vs. Xhtml så ser jeg ingen fordeler med å bruke xhtml, hvis ikke du har utrolig spesielle behov som html ikke klarer. Hvis du absolutt vil skrive xhtml, og ikke bruker xhtml funksjoner, så skift ut doctypen med vanlig html strict etterpå. IE liker ikke måten xhtml doctypen blir servert.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Forskjellene når du lager en hjemmeside:

- DOCTYPE, nå må du legge inn en DOCTYPE som viser at du bruker XTHML strict/transitional.

- Du må legge til attributtene xmlns, lang og xml:lang i <html> taggen.

- All tagger må ha en slutt tag. Tomme tagger må ha en / på slutten.

Ellers står det for og mot argumenter for XHTML/HTML i denne tråden.

Glemte å svare på hva frameset var i forrige post:

Frameset DOCTYPE bruker du når hjemmesiden din består av rammer.

EDIT:

Les min post i tråden XHTML vs HTML så kanskje du ser noen grunner til å bruke XHTML.

Det har ingen ting med DOCTYPEen til XHTML som gjør at IE fusker, det er den MIME typen application/xhtml+xml som ikke IE takler. Men jeg har prøvd å gå inn på noen sider med IE7 som bruker application/xhtml+xml og da har IE7 byttet MIME til text/html og alt har funket greit. Så enten har alle sidene lagd to MIME typer, eller så har Microsoft løst problemet i IE7.

Endret av jibbelars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...