Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heya!

Lenge siden jeg har vært innom her nå, selv om jeg har en del poster i kategorien. Grunnen til at jeg har gjenopptatt min interesse for WDS o.l., er at min bror har spurt om det fantes noe gratis-system, eller om jeg kunne få noen av "mine nerde-venner" til å fikse noe for en billig penge som passer til en nettside han har lyst til å starte.

Han sier at han kun trenger en enkel oversikt over bil-deler han har tilgjengelig osv., noe à la måten man kan finne frem på http://bilvrak.com/Default.aspx . Han vil ikke ha noe faktura-greier, men gjerne noe som kan holde ham oppdatert i om noen ønsker å kjøpe deler av ham. Greia er at han nettopp har begynt med data, og han er tross sin høye alder ikke særlig dreven. Derfor er spørsmålet mitt om det finnes noe gratis-system for å sortere en database over deler ut til en webside, og muligens også med mulighet for at han fikk en mail eller en admin-side hvor han kunne se kjøpernes interesser. Dette bør være enkelt og lettfattelig.

Dersom jeg ikke har noen lykke her, er det en sjanse for at jeg tar meg en tur over i en annen kategori og spør om noen kan lage noe for en billig penge (a.k.a. "jeg blar ikke opp tusenlapper i fleng.." - msn-logg).

Webcaféen er der jeg valgte å spørre, selv om det ikke behøver å være noe spesielt bra design på sida.

Lenke til kommentar

Jeg og Arve hadde en liten diskusjon om hvor vidt det går/ikke går å hoppe rett fra h2 til h4. Jeg mener det kan forsvares, så lenge f.eks. h3 er definert som en overskrift som skal brukes til en annen type innhold som ikke passer å bruke på den aktuelle sida.

Er det så viktig å gå innom alle overskriftsnivåene, så lenge de er synkende fram til neste overordna mellomtittel osv.?

Noen tanker om dette?

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Se for deg følgende:

Overskriften til en artikkel er h1, mens underoverskriften er h2. Overskrifter til avsnitt er h3. Men akkurat i denne artikkelen har forfatteren valgt å ikke bruke underoverskrift, og han hopper dermed direkte fra h1 til h3. Helt greit, i mine øyne.

Da er jeg og du enige, godeste Dahl :)

Lenke til kommentar
Jeg mener det kan forsvares, så lenge f.eks. h3 er definert som en overskrift som skal brukes til en annen type innhold som ikke passer å bruke på den aktuelle sida.

6255357[/snapback]

Hvorfor kunne man sette class="xXx" igjen? :hmm:

Er enig i det som sies til sist her, sitert fra Dahl, men at man 'skal bruke den overskriften til en annen type innhold' er ikke gyldig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Det er en av de dærre "fancy ajax-dekstop startsidene" :p

6255876[/snapback]

Med andre ord skummelt. :p

Da er jeg og du enige, godeste Dahl :)

6255911[/snapback]

Herlig å høre. Dere som mener at det blir feil å hoppe til h3, hvordan ville dere løst en slik situasjon som jeg skisserte? En mulighet er å ha individuelle stilark for artikler med eller uten underoverskrift, men det er en kronglete og unødvendig løsning. Hvor står det at man må benytte seg av h1 og h2 hvis man skal benytte seg av h3? Slik jeg har fortstått det er det helt greit å hoppe direkte fra f. eks. h1 til h3, så lenge h2 er spesifisert i stilarket, og normalt brukes (igjen, se eksempelet mitt med underoverskriften).

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Noen her som vet om folk.uio.no (UiO sin web-tjeneste) har PHP-støtte? Har en side som er hosta der ( folk.uio.no/kyrrens - hey! Ikke klag!) som jeg tenkte jeg skulle gjøre noe med etter eksamen. Tenkte i første rekke å ha et slags PHP-skript som fulgte mappestrukturen og "stylet" sidene slik at jeg slapp å lage menyer og slikt manuellt. Samt blitt kvitt de überstygge frame'sene. Tips mottas med glede :)

Lenke til kommentar

Det er ingen regler som seier at h1 er overskrifta til ditt, h2 til datt osv.

h1 er øverste overskrift. h2 er øverst under h1, h3 øverst under h2 etc.

Korleis overskriftene ser ut (visuellt) har ingenting med å gjere om kva nivå av overskrifter du skal bruke, og sjølv synest eg at det å hoppe over nivå av overskrifter vil lage tomrom i strukturen i sida.

http://www.w3.org/TR/html4/struct/global.html[/url]']Numbered sections and references

Some people consider skipping heading levels to be bad practice. They accept H1 H2 H1 while they do not accept H1 H3 H1 since the heading level H2 is skipped.

Så, delt som baken osv.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...