Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Heh, jeg er en enkel person :)

----

tanker om siden din:

* Ser litt tacky ut, sån CS-clan side med alt det "marmor" greiene

* Synes den grønne fargen er relativt stygg, og går ikke med den brune skriften

* grafikken ser sån halvkornete ut hele veien (uten at den kansje er det)

* Du har egentlig ikke noe header har du...? Ser litt halvferdig ut pga det.

Nå er jeg jo bare veldig kritisk, kunne ikke klart å lage noe sånt selv...

Men hva skjer med xhtml da :p Ser hardt ut til å mangle en h1 også, noe man bør ha selv om man ikke viser den. Bare for å gi siden en overskrift :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den marmor tingen på toppen er liksom headeren min da. av en eller annen grunn har jeg en tendens til å starte med h2 tagger. Er en stygg uvane jeg har. Grafikken er hakkete ja. Grunnen til det er at jeg konvertere fra .png til .gif. Gif filer rendrer ikke grafikken like bra som .png gjør. Dette har noe med gjennomsikten å gjøre.

Hvorfor jeg gjorde det? Fordi IE brukere også skulle kunne klare å se på siden min. :blush:

Der har du litt av forklaringen. Likte dette svaret mye bedre :)

Lenke til kommentar

Etter mitt syn er det ikke bra å ha flere h1, men det må være mulig å ha flere underoverskrifter. Hvis du for eksempel har flere artikler på en side, vil disse ha hver sin h2-overskrift. Eventuelle underoverskrifter i artiklene får h3, osv. Dermed kan du ha rekkefølger som h1, h2, h3, h3, h3, h2, h3.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at h1 bør brukes som hovedoverskrift på hele siden, og ha samme tekst som title. Men jeg synes ikke det er tabu å ha en kombinasjon som denne på en side: h2, h3, h3, h2, h3.. Min definisjon av tallene blir hvor vikitge de forskjellige overskriftene er. h2 blir hovedoverskift for avsnittet på den aktuelle siden, h3 en underoverskrift i avsnittet der h2 står som hovedoverskrift, og sånn fortsetter det..

Hvis man da vil ha en side der man skal presentere 2-3 forskjellige ting, som ikke har annet til felles enn at de kan presenteres på samme side, så kan det jo være greit med h2 som overskrift for hver av tingene..

Føler det innlegget der ble litt rotete, så hvis man vil ha en bedre forklaring; skrik ut! :)

Lenke til kommentar

Er det noen andre som følger litt med på Opera beta/weekly builds?

Av en eller anna grunn så går det ikke ann å sette høyde på input elementer av typen "text" ..

Noen som vet noe om dette? det fungerer utmerket på select og input element av typen "submit"..

Lenke til kommentar
Men jeg synes ikke det er tabu å ha en kombinasjon som denne på en side: h2, h3, h3, h2, h3.. Min definisjon av tallene blir hvor vikitge de forskjellige overskriftene er.

6047565[/snapback]

Enig i at man burde bruke h-taggene ut i fra viktighet på overskriftene, men det blir rart å bruke h1 til det samme som title. Eller? Hva er title-taggen til, da?

F.eks. Mikael Berg (kan godt bruke et annet eksempel om du vil det) har siden Palmekraft.net. Der har han skrevet en artikkel som heter "Script: enkel og fleksibel gjestebok". Er det viktigst for leseren at palmekraft-ordet kommer frem, eller at det han/hun leter etter (som i dette tilfellet er en ekel og fleksibel gjestebok) kommer frem?

Sånn tenker nå i alle fall jeg...

Lenke til kommentar

Gidder du å finne noen artikler om dette/noe som støtter opp om uttalelsen?

Det er tydelig vis litt uklarhet ang. bruken av h-taggene...

I'm of the opinion that a single page should have a single H1. This is on the assumption that a single page can be, and is, assigned a single title, for instance 'About Us', 'Edit Your Preferences', 'Chapter 1', 'Map of London', 'Shopping Basket'. On this basis I'm also of the opinion that a page should not be without an H1.

Det utsagnet er vel omtrent det jeg mener, bare litt bedre formulert.

Lenke til kommentar

Er det noen som er på DeviantART.com her? Er ganske utrolig bra opplegg. Men er noen fryktelig snåle ting med det. Forumet, bare prøv deg på det æ, helt kaos :p også om du skifter avatar så ser du den gamle avataren der du postet når du hadde den, samme med signatur. Veldig krøllete og slitsomt\sløsete da? Må jo være mye bedre å get_avatar :p enn å liksom lagre avataren for hver gang eller noe.

Lenke til kommentar

Ser ingenting gale i fleire h1-element i samme HTML-dokumentet om dokumentet ellers faktisk er utforma etter det. Tenk deg et stor word-dokument som HTML, om to vidt forskjellige tema. Ville det ikkje bli naturlig å ha h1 som overskrift foran kvart tema?

Eksempelet mitt var satt ganske på spissen, men de tar poenget :)

Lenke til kommentar
F.eks. Mikael Berg (kan godt bruke et annet eksempel om du vil det) har siden Palmekraft.net. Der har han skrevet en artikkel som heter "Script: enkel og fleksibel gjestebok". Er det viktigst for leseren at palmekraft-ordet kommer frem, eller at det han/hun leter etter (som i dette tilfellet er en ekel og fleksibel gjestebok) kommer frem?

Sånn tenker nå i alle fall jeg...

6048398[/snapback]

Støtter igrunn den, eg. Som regel er det tittelen på innlegget/seksjonen av sida du er på som er vesentlig, så det å plassere den som h1 er igrunn riktig nok det. På den andre sida synest eg og at h1 bør vere hovedtittel på sida.

Får kverulere litt med meg sjølv ein gong på den der, og gi eit bedre svar når eg ikkje har vert på skule/jobb frå klokka halv åtte til halv elleve ein dag :)

Lenke til kommentar

Som sammendrag vil jeg si:

Header(h1) skal vise hvilken side det er, og bør reflektere seksjon

TITLE skal vise hvilken side det er, skal reflektere seksjon

---

Seksjon er somregel h2

Når jeg sier h1 skal si alt dette trenger det ikke vises, bare stå i teksen.

Dette vil gjøre siden din mer SEO, og tilgjengelig.

Bokmerker vil bli penere osv.

--

Du vil også vokse store muskler å få deg dame :)

---

digi.no har kansje den dårligste title noen gang, står alltid digi.no der...

Lenke til kommentar

det som jeg synes er nokså dumt med det mange sider gjør med title er å plassere breadcrumbs der. nyttig, men alltid altfor langt. beste løsningen jeg synes er å ha «side titel : denne siden».

uansett...

Du vil også vokse store muskler å få deg dame
uhm.... øøh?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...