Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal forsøke å ikke bli forbanna over dårlige lesekunnskaper her. Hva var det jeg skrev?
La meg spørre deg hva det første nettleseren møter er for noe, når den starter å parsere koden?

5601199[/snapback]

 

Det første nettleseren din leser av den koden du får sjå som blir tilsendt nettlesaren din er, som du seier, DTDen.

 

MIME-type er før den koden du kan finne med nettleseren din.

Lenke til kommentar

Uten DOCTYPE

Med DOCTYPE

 

Begge dokumenta er servert med application/xhtml+xml. Som du ser har DOCTYPEen ingenting å seie i XHTML, så lenge det er servert med ein XML-MIME-type.

 

Om du då kjører den samme testen i HTML, ser du forskjeller:

Uten DOCTYPE

Med DOCTYPE.

 

 

MIME types matter, DOCTYPEs don't. :)

 

 

Vi bør gjere dette: http://www.garrettdimon.com/archives/refresh-your-city

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Jeg får text/html på w3.org i Opera... :hm:

5601448[/snapback]

Det får jeg også... Var derfor jeg stilte spørsmålstegn ved det. Og jeg identifiserer nettleseren som Opera også, så aner isåfall ikke hva annet det kan være enn at w3.org faktisk kjører Opera 8.5 (Les: Nettleseren for webdesignere) i quirks mode i følge personer her. *Finne frem chips og cola og vente på at Åsgårdsreiet kommer og hauser opp Fireshit*

 

Men du har jo ikke gitt oss så mange gode grunner da, anth - så hvorfor skal vi stole på deg, og gjøre som du gjør?
Babler om? Endret av anth
Lenke til kommentar

Du setter inn et kriterie: "så lenge det er servert med ein XML-MIME-type"

 

Såvidt jeg har forstått er det videre xhtml1.1 som skaper quirks mode, og den må inneholde egendefinerte elementer og/eller spesifisert content som XML. En annen ting jeg har sett, er at IE rett og slett ikke leser spesifikasjonen content, og dermed er det likegyldig hva man skriver der.

 

Denne:

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

som jeg alltid har brukt, skal visst også forhindre nettleser i å gå i quirks mode.

 

Det du sier om DTD er bare vås. Man kan ifølge deg bare la være å oppgi dokumenttype-deklarasjon fordi nettleseren ikke vet hvilket kodebibliotek den skal bruke. :nei:

 

It is generally a good idea to always serve your pages in standards mode - ie. always include a DOCTYPE declaration

 

In browsers such as Mozilla, Netscape, Opera, and others, with or without the XML declaration, a page served with a DOCTYPE declaration will be rendered in standards mode.

Endret av anth
Lenke til kommentar

anth: Har du nokon gong prøvd å spesifisere eigne element i DOCTYPE-en din? Da vil du sjå at sjølv om du lager eit element som heiter SECTION, og set type FLOW på denne, vil ikkje nettlesaren klare å vise dette elementet som andre ferdigspesifiserte FLOW-element (som DIV-elementet).

 

Nettlesarane leiter ikkje gjennom DTD-en i det heile tatt.

 

Må vel snart be Anne om å skrive ein liten tekst som eg kan lime inn her. :p

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

En kamerat av meg fikk et litt sært problem, som jeg ikke klarer å tenke ut en løsning på. Det er sikkert veldig enkelt.

 

Han har en boks med mange like store bilder ved siden av hverandre. Han vil at de skal stå ved siden av hverandre, selv om det blir for bredt for siden. Han vil altså ha sidelengs scroll. Det som skjer nå er at den bryter linja og lager vertikal scroll i stedet.

Lenke til kommentar
Hva skal du med 20gb? det er jo en fis i universet :hm:

5602709[/snapback]

Jeg har ca 300-400 MB med bilder jeg skulle ha lagt ut. Det kan jeg ikke med 100MB webhotell, og i hvert fall ikke med 5-10 GB tak på overføringa.

 

Nå slipper jeg å tenke på å få regning fordi jeg bruker for mye båndbredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...