potetskrell Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 La oss diskutere hvilken av nettleserne som er best. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Synes dette med MIME-type høres suspekt ut, og det er helt nytt for meg at MIME-type forteller nettleseren hva slags dokumenttype det er, og hvordan kodene skal tolkes. Server-script->Ferdig xhtml-kode->MIME--->---Internett---->MIME->xhtml-kode->Nettleser Tolker->Side vises på skjerm 5597642[/snapback] Det er feil rekkefølge. MIME-typen sendes samtidig og sammen med selve koden, og leses av nettleser før koden parses. Script -> Ferdig kode i en fil, filen har en MIME-type --> internett ----> nettleser leser MIME-typen og bestemmer seg for hva den skal gjøre med xhtml-koden din -> viser siden på skjerm Jeg har ihvertfall lært en del av denne diskusjonen. Av alle de artiklene som har blitt postet her, så ser jeg ingen hensikt i å bruke xhtml (om man ikke bruker MathML da) 5597461[/snapback] Godt noen har lært noe! Arve du driver å poster artikkler jeg allerede har postet Men var vel ingen som gadd å gå igjennom hele den lista med artikler jeg postet da EDIT: Anth, siden MIME type ikke har noe å si skal du fra nå inkludere denne koden på toppen av alle websidene dine <?header("content-type:text/plain;charset=utf-8")?> charsettet skal du få sette som du vil da... 5597916[/snapback] ...og når vi er inne på pirking og småtøys, er det ikke anbefalt måte å skrive PHP (eller HTTP) på. Skal du skrive korrekt (X)HTML, skal du skrive korrekt PHP og HTTP også: <?php header("Content-type: text/plain; Charset: utf-8;"); ?> Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Bringing you teh latest inside information: http://my.opera.com/desktopteam/ Weekly builds! Tror dere fikk vite det først Edit: æsj. nå kom det på forumet også. 5598332[/snapback] Haha, weekly builds er for pyser. Ekte menn bruker nightly builds, og takket være Firefox' autoupdater er det en lek å bruke. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Det er feil rekkefølge. MIME-typen sendes samtidig og sammen med selve koden, og leses av nettleser før koden parses. 5600994[/snapback] Øh? Hallo? I den rekkefølgen ja... Ingen som er uenige i det. Det sendes en hel del forskjellige ting i tillegg til selve datastrømmen. Rekkefølgen min presenterte et tankekart for hvilken rekkefølge ting blir tolket i. MIME er forresten, i følge min foreleser, en metode for å gjøre om datastrømmen til overførbare tegn, for så å konvertere tilbake i andre enden. La meg spørre deg hva det første nettleseren møter er for noe, når den starter å parsere koden? Hørte jeg DTD? DTD er avgjørende for hvordan nettleseren skal tolke koden. Endret 13. februar 2006 av anth Lenke til kommentar
LoS Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Nå tror jeg jaggu at du må studere litt mer før du graver deg lenger ned her. Mime sendes i HTTP-headerene som vil si at den mottar headers før DTDen. Forøvrig gjør <?xml ditt og datt ?> før DTD slik at IE går i quirks modus (sist jeg sjekka ihvertfall) Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ja, DTD er det siste den leser før koden parseres. Leser du helt feil? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det er feil rekkefølge. MIME-typen sendes samtidig og sammen med selve koden, og leses av nettleser før koden parses. 5600994[/snapback] Øh? Hallo? I den rekkefølgen ja... Ingen som er uenige i det. Det sendes en hel del forskjellige ting i tillegg til selve datastrømmen. Rekkefølgen min presenterte et tankekart for hvilken rekkefølge ting blir tolket i. MIME er forresten, i følge min foreleser, en metode for å gjøre om datastrømmen til overførbare tegn, for så å konvertere tilbake i andre enden. La meg spørre deg hva det første nettleseren møter er for noe, når den starter å parsere koden? Hørte jeg DTD? DTD er avgjørende for hvordan nettleseren skal tolke koden. 5601102[/snapback] MIME er en del av HTTP-headerstrømmen, og sendes og mottas før dataene. Datastrømmen (koden) sendes helt til slutt, rett og slett fordi headerne brukes av nettleseren (og andre ting underveis, som proxy-servere) til å finne ut hvordan den skal behandle dataene som kommer inn. DTD er mye, mye senere enn MIME. Ja, DTD er det siste den leser før koden parseres. Leser du helt feil? Du skrev at DTD er det første nettleseren møter. Hvordan kan da DTD være det siste den leser før koden parses? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 MIME ligger da ikke i koden så den vil selvsagt lese DTD etter at den har motatt MIME-headerene, vet ikke hvor jeg skrev at DTD blir lest sist, nettopp fordi jeg aldri har skrevet det. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Jeg skal forsøke å ikke bli forbanna over dårlige lesekunnskaper her. Hva var det jeg skrev? La meg spørre deg hva det første nettleseren møter er for noe, når den starter å parsere koden? Endret 13. februar 2006 av anth Lenke til kommentar
LoS Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Er ikke lett å holde roen når man skal pirke på helt uvesentlige ting som noe sånt, nei. At du har hengt deg opp i DTD får være din sak. Såvdit meg bekjent kan du du avslutte tagger på samme måte i HTML4.01 og hvis du da bytter DTD til det så er jo hele diskusjonen over nettopp fordi HTML-dokumenter vanligvis blir sendt med riktig Content-Type som er text/html som da blir helt riktig i henhold til HTML-standaren. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det er ikke jeg som pirker. Det er du som pirker uten å egentlig pirke. Dvs. at det blir sagt at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt. Men dette begynner å bli særdeles tåpelig. Dokumenttypen er avgjørende for hvordan kodene tolkes. Hvis det ikke stemmer, så er det det samme som å si at w3.org sine nettsider kjører en nettleser i quirks mode. Det kan jeg rett og slett ikke tro på. Sorry! Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det er ikke jeg som pirker. Det er du som pirker uten å egentlig pirke. Stoppe nå? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Skal vi rette på det da? I første omgang gjør w3.org det helt riktig i Firefox her, jeg mottar disse headerene: Response Headers - http://www.w3.org/ Date: Mon, 13 Feb 2006 22:39:41 GMT Server: Apache/1.3.33 (Unix) PHP/4.3.10 Content-Location: Home.xhtml Vary: negotiate,accept TCN: choice P3P: policyref="http://www.w3.org/2001/05/P3P/p3p.xml" Cache-Control: max-age=600 Expires: Mon, 13 Feb 2006 22:49:41 GMT Last-Modified: Mon, 13 Feb 2006 20:30:10 GMT Etag: "43f0ec52;42380ddc" Accept-Ranges: bytes Content-Length: 32377 Content-Type: application/xhtml+xml; charset=utf-8 200 OK Hadde jeg motatt den utheva MIME-typen i IE hadde jeg fått beskjed om å laste ned siden. Det vil derfor si at det er noe serverside som fikser dette. W3 sender faktiskt IE i quirks modus vha <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> i starten av dokumentet av en ukjent grunn. W3 gjør det helt riktig i alt utenom IE. IE er uansett ikke noe særlig stabilt så der er det vel egentlig bare samme hvilken DTD du bruker, du må mikse og trikse uansett. Endret 13. februar 2006 av LoS Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Og hva er egentlig hele diskusjonen med w3.org og quirks mode? w3.org sender XHTML med MIME-typen application/xhtml+xml slik den skal, og Firefox kjører i standard compliance mode. Hva er problemet? EDIT: Argh, slått på målstreken... Endret 13. februar 2006 av jorgis Lenke til kommentar
resol Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 etter å ha sagt 'pirke' flere ganger nå mista det sin betydning! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg vet faktisk ikke hvorfor diskusjonen har kommet til dette punktet? Begynte vel med at noen sa at det ikke hadde noe som helst for seg å skrive koder i xhtml... Jeg skriver dem sånn uansett jeg. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Begynte vel med BR? Lenke til kommentar
resol Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Begynte da los tegna karikaturtegninger av Tim Berners-Lee. Endret 13. februar 2006 av resol Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jepp. Begynte med H2 og BR ja... PS: orsus, du må redigere et innlegg lenger oppe. Du kan få 10% advarselsøkning om rette moderator ser det. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Er vel noen måneder siden forrige moderatorbesøk så det er vel ikke så krise. resol: skal ikke være lett nei. :\ Endret 13. februar 2006 av LoS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå