Marvil Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 5597552[/snapback] Arve med Opera? 5597666[/snapback] Han har vel lekt på feil side av gjerdet ganske lenge.. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det er jo litt suspekt å få en stor bærepose i posten og bare sette den på kjøkken... Kanskje du haddde gitt oppgaven å pakke den opp til ein "mindreårig" (vil ikke si barn, siden jeg da kan bli beskylt for å være gammel:P). Da hadde vi nokk sett lit IE tendenser. De enkelte bestanddeler på vid vandring:P 5597734[/snapback] Vel, når man skrur på maskinen og skal bruke den, så gjør den akkurat det samme. Det spiller jo ingen rolle hvordan pakken blir sendt, så lenge det mottaker får er akkurat det samme som ble sendt. Nettleseren tolker kodene ut ifra hva doctype sier, og det finnes da nok av kilder som kan bekrefte det. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Tror ikke du tok poenget mitt helt. Nettleseren må sette sammen koden til hva du ser på skjermen. Siden det finnes mange forskjellige måter å si hva som skal vises på, trenger nettleseren forskjellige "fabrikker". HVis jeg setter sammen en ny PC, vil den mest sansynlig fungere. Lar du et barnehagebarn gjøre den samme jobben, men den samme dataen, vil du antageligvis ende opp med noe som ikke kan brukes til mer en å sette potteplanten som er for stor til å stå i vinduet på. Lenke til kommentar
PT Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Arve med Opera? 5597666[/snapback] Trodde Arve hadde vært Opera-mann i evigheter EDIT: Gøyal diskusjon dette Endret 13. februar 2006 av PT Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Det er jo litt suspekt å få en stor bærepose i posten og bare sette den på kjøkken... Kanskje du haddde gitt oppgaven å pakke den opp til ein "mindreårig" (vil ikke si barn, siden jeg da kan bli beskylt for å være gammel:P). Da hadde vi nokk sett lit IE tendenser. De enkelte bestanddeler på vid vandring:P 5597734[/snapback] Vel, når man skrur på maskinen og skal bruke den, så gjør den akkurat det samme. Det spiller jo ingen rolle hvordan pakken blir sendt, så lenge det mottaker får er akkurat det samme som ble sendt. Nettleseren tolker kodene ut ifra hva doctype sier, og det finnes da nok av kilder som kan bekrefte det. 5597767[/snapback] MIME-typen fortel fortsatt nettlesaren kva slags "motor" som skal brukast for å drive sida; om du ynskjer at nettsida di skal tolkast som XHTML, så må nettlesaren vete at det er "XHTML-motoren" som skal køyre det heile i staden for den vanlige "HTML-motoren". Du gir rett og slett nettlesaren feil input i forhold til kva han forventar, og du vil gå glipp av dei moglegheitane du har i samband med at XHTML er basert på XML. Då sit du igjen med stort sett ingen grunn i det heile tatt til å bruke XHTML anna enn at du likar å sjå på /> i forhold til > Les forøvrig dette ...og ja, eg har vert Opera-mann heile tida Endret 13. februar 2006 av Arve Systad Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Forestill deg at du skal få sendt en datamaskin. Men fabrikken gjør en feil sånn at en gammel dame får datamaskinen din, mens du får CD-spilleren som hun hadde bestilt. Den gamle dama skjønner ikke at dette kan være en CD-spiller, men prøver så godt hun kan. Hun bygger etter en datamaskinbruksanvisning, men forventer å få en CD-spiller Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Jeg har ihvertfall lært en del av denne diskusjonen. Av alle de artiklene som har blitt postet her, så ser jeg ingen hensikt i å bruke xhtml (om man ikke bruker MathML da) 5597461[/snapback] Godt noen har lært noe! Arve du driver å poster artikkler jeg allerede har postet Men var vel ingen som gadd å gå igjennom hele den lista med artikler jeg postet da EDIT: Anth, siden MIME type ikke har noe å si skal du fra nå inkludere denne koden på toppen av alle websidene dine <?header("content-type:text/plain;charset=utf-8")?> charsettet skal du få sette som du vil da... Endret 13. februar 2006 av orsus Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Men var vel ingen som gadd å gå igjennom hele den lista med artikler jeg postet da 5597916[/snapback] Spesielt anth. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Joda jeg har lest gjennom det som er postet her. Mye er i strid med hva jeg i utgangspunktet trodde, og det er heller ikke alt jeg er enig i. Angående dette med MIME. Jeg har utmerket godt skjønt eksemplene som kom på løpende bånd. Men jeg er ikke enig i hvordan det blir sagt at det fungerer. La oss si at vi har en tag som er slik: <p>Hei</p> Hver bit blir gjort om til en kode som brukes i overføringen... Avsender og mottaker blir enige om hvordan informasjonen sendes, og systemet er dermed likt i begge ender. Informasjonsstrømmen kan se slik ut: 011110111001010011110111100010000010010001101 I andre enden blir det dekodet og klarjort for rendering i nettleseren. Tagen er nå helt lik, <p>Hei</p> og det første nettleseren ser før den kommer til akkurat den tagen, er doctypen som forteller hvordan koden skal renderes. Så lenge det første en moderne nettleser får se i en kildekode er en doctype-sepsifikasjon, vil den aldri gå i quirks mode så lenge koden er valid og i tråd med doctype. Edit: IE 6.0 er ikke blant dem jeg kaller for moderne nettlesere... Endret 13. februar 2006 av anth Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Men folk lager jo sider for IE 6 óg, litt lurt iom. at 80% av folk bruker den. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Mine nettsider ser akkurat like ut både i Opera 8.5, Firefox 1.5, Ie 6.0 og IE 7.0 Beta. Så det er faktisk ikke et problem. At folk flest velger å bruke en utdatert nettleser (noe som ikke er lett å overse), får være deres problem. De som ikke er klar over det, er heller ikke klar over noe som heter quirks mode. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Dersom du leste det Anne skrev om MIME type osv ville du visst at ingen nettlesere bruker doctype riktig, så er ikke bare IE. EDIT: og det har ikke noe med hvordan det ser ut. Det går på at du serverer tag-soup. Endret 13. februar 2006 av orsus Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Bringing you teh latest inside information: http://my.opera.com/desktopteam/ Weekly builds! Tror dere fikk vite det først Edit: æsj. nå kom det på forumet også. Endret 13. februar 2006 av dan1el Lenke til kommentar
PT Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Bringing you teh latest inside information: http://my.opera.com/desktopteam/ Weekly builds! Tror dere fikk vite det først Edit: æsj. nå kom det på forumet også. 5598332[/snapback] Kult Får jeg spørre om hvor du får tak i denne innsideinformasjonen din? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Det er forresten ganske bastant, når jeg tenker meg om, at folk her på forumet egentlig sier at seriøse nettsteder som www.w3.org og www.opera.com får alle nettlesere til å qå i quirks mode. Det kan bare ikke være riktig, og jeg aner en slags uskreven lov om xhtml-motstand her i miljøet. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Kult Får jeg spørre om hvor du får tak i denne innsideinformasjonen din? 5598431[/snapback] Får vite mye rart på #opera @ irc.opera.com hvor jeg er moderator. Ganske dødt der for tida da :/ Endret 13. februar 2006 av dan1el Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Anth, uansett om det vises riktig og alt sånn så er det FEIL å bruke det til text/html. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 skate4life: Så det vil si at du mener nettstedene w3 og opera har feil i sin markup? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 En kamerat har nettopp fått jobb hos Opera, så kan vel presse ut litt der. Uansett, har lest i studiekatalogen til MI nå, og de har visstnok stor vekt på typografi det første året, høres veldig fristende ut Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 skate4life: Så det vil si at du mener nettstedene w3 og opera har feil i sin markup? 5598508[/snapback] Står i alle fall i koden til Opera: <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> Kanskje det har noe å si, ikke vet jeg. Jeg har forstått det sånn at XHTML skal brukes sammens med XML. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå