Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AH. Tenk om Google hadde sett slik ut. :drool:

5536063[/snapback]

 

Jeg har ett ord til deg: Båndbreddeerikkegratis. :)

 

Det er bl.a. derfor yahoo.com korter ned alle id'er, klasser og annet i koden sin. Når du har mange milliarder sidevisninger i året, vil noen kilobyte med grafikk fra eller til gjøre en enorm forskjell i båndbreddebruk.

 

Skrekkeksempel fra yahoo.com:

<span id=sw class=f><label id=sb for=fp class=np>Search for:</label></span>

 

Litt selvmotsigende at de da bruker inline CSS, men hey. :p

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Jeg har ett ord til deg: Båndbreddeerikkegratis. :)

5536179[/snapback]

Trenger da ikke ta mye plass den siden der.. Om den øggli gradienten fjernes, og knappene kjøres uten bildestyling er det vel egentlig bare logoen som er et bilde, og resten er helt enkel HTML+CSS.
Lenke til kommentar
Jeg har ett ord til deg: Båndbreddeerikkegratis. :)

5536179[/snapback]

...og da er den noværande koda på google.com besparende? :dontgetit:

5536284[/snapback]

 

Very much so.

 

De har strippet ut all whitespace i JS'en deres (som jeg regner med er der for en god grunn), de har skippet hermetegn rundt attributtverdiene, alle id'er og klasser har så korte navn som mulig (en bokstav eller mindre) m.m. Jeg vil påstå at det ikke er mulig å få det kortere (altså mindre kode/grafikk i byte), selv med bruk av god CSS. :)

 

Eksempel:

 

function rwt(el,ct,cd,sg){el.href="/url?sa=t&ct="+escape(ct)+"&cd="+escape(cd)+"&url="+escape(el.href).replace(/\+/g,"%2B")+"&ei=bRLhQ9r5GoHeQs_b-OMJ"+sg;el.onmousedown="";return true;}

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Uansett, viss tabellen hadde blitt bytta ut hadde dei spart plass.

5536383[/snapback]

 

Alt av kode som er direkte relatert til tabeller (alle <table>, <td>, <th> med alle attributter, samt alle   som brukes for å fylle tomme <td>'er) tar 259 byte totalt. Ikke så alt for mye, vil jeg si, og jeg vil tro at en hel haug med "margin-bottom:10px;" og annet CSS vil ta opp minst like mye plass. :)

 

Men okei, da har vi dagens utfordring: Lag en CSS-versjon (som seff validerer) som tar opp mindre plass enn den nåværende google.com. Husk at alt av scripts skal være nøyaktig slik de var, ditto med alle URL's og rå tekst. Er du med? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...