Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å sentrere et absolutt posisjonert element må du vel så vidt meg bekjent gjøre sånn:

 

.center {
position: absolute;
left: 50%;
margin-left: -100px; /* tilsvarende halve elementets bredde */
width: 200px;
height: 200px;
z-index: 1;
background: #3e99ff;
}

 

Edit: Leste nå litt av bakgrunnen for spørsmålet, og da må jeg jo si at du bør kutte ut posisjonering og bruke flytende layouts. Se på haugsands artikkel om sentrering.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
For å sentrere et absolutt posisjonert element må du vel så vidt meg bekjent gjøre sånn:

 

.center {
position: absolute;
left: 50%;
margin-left: -100px; /* tilsvarende halve elementets bredde */
width: 200px;
height: 200px;
z-index: 1;
background: #3e99ff;
}

 

Edit: Leste nå litt av bakgrunnen for spørsmålet, og da må jeg jo si at du bør kutte ut posisjonering og bruke flytende layouts. Se på haugsands artikkel om sentrering.

5515843[/snapback]

 

Takk. Gjorde som som du ikke anbefalte jeg :p

Det var lettest og forstå. Check it out:

Mitt første rene css-design :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Henrik: Må jeg ha apache med mod_python lagt inn? Åssen isåfall fikser jeg det?

5516485[/snapback]

 

Django har en innebygget server du kan bruke med det første, slik at du slipper å tenke på apache og mod_python.

 

Start serveren med:

manage.py runserver

etter at du har laget et prosjekt

Lenke til kommentar
For å sentrere et absolutt posisjonert element må du vel så vidt meg bekjent gjøre sånn:

 

.center {
position: absolute;
left: 50%;
margin-left: -100px; /* tilsvarende halve elementets bredde */
width: 200px;
height: 200px;
z-index: 1;
background: #3e99ff;
}

 

Edit: Leste nå litt av bakgrunnen for spørsmålet, og da må jeg jo si at du bør kutte ut posisjonering og bruke flytende layouts. Se på haugsands artikkel om sentrering.

5515843[/snapback]

 

Takk. Gjorde som som du ikke anbefalte jeg :p

Det var lettest og forstå. Check it out:

Mitt første rene css-design :cool:

5516106[/snapback]

 

Du gjør ting fryktelig vanskelig for deg selv når du bruker aboslutt posisjonering.

Lenke til kommentar
Det som vekka mi interesse med Django er kor enkelt det er.

Viss du har laga eit CMS nokon gang, som eg håper at du har gjort, så veit du at viss du skal legge til nye moduler, så må du opprette ein heilt ny del. Du må ha mykje meir kode. Ingen virkelig gode rammeverk til PHP eksisterer i samme forstand som i Python/Ruby.

 

[...]

 

admin = meta.Admin() betyr at muligheita for å endre innlegg i denne SQL-tabellen skal være mulig. Det blir då automatisk lagt til ein modul i adminpanelet som heiter "article".

 

Litt enklare? :)

 

 

Nokon tenker sikkert at sidan du brukar eit eksisterande rammeverk, får du naturlig nok mindre muligheter, men denne fyren motbeviste nok det når han skreiv ein wiki (som wikipedia) med rundt 60 linjer kode i Ruby. :)

5513358[/snapback]

 

Ehm. Greit nok for alle som trenger å mekke seg en kjapp blogg eller noe kjempebasic som lett kan bruke de superforenklete mulighetene i Django, men om du trenger noe med et minimum av fleksibilitet, er fremdeles PHP å foretrekke, ellers takk. :)

 

Kan tenke meg at idet django eller ruby on rails blir mer utbredt, vil nettet strømme over av folk som klager over teite feil uten å ha peiling på hvordan de fikser det, siden alt abstraheres så voldsomt. Jeg liker å ha god kontroll over hva jeg gjør, hvis ikke kunne jeg like godt mekket hjemmesider i Frontpage og kodet sidene i WYSIWYG-programmeringsbiten til Dreamweaver. Greit nok, det apellerer til folk som ikke har peiling på programmering, men det er veldig lett å lære dem uvanlige og rare vaner som tar tid å lære av seg igjen (f.eks. er ikke det å lære seg programmering ved å lære seg total avhengighet til et rammeverk en God Ting ;) ). :)

Lenke til kommentar
Ehm. Greit nok for alle som trenger å mekke seg en kjapp blogg eller noe kjempebasic som lett kan bruke de superforenklete mulighetene i Django, men om du trenger noe med et minimum av fleksibilitet, er fremdeles PHP å foretrekke, ellers takk. :)

 

Kan tenke meg at idet django eller ruby on rails blir mer utbredt, vil nettet strømme over av folk som klager over teite feil uten å ha peiling på hvordan de fikser det, siden alt abstraheres så voldsomt. Jeg liker å ha god kontroll over hva jeg gjør, hvis ikke kunne jeg like godt mekket hjemmesider i Frontpage og kodet sidene i WYSIWYG-programmeringsbiten til Dreamweaver. Greit nok, det apellerer til folk som ikke har peiling på programmering, men det er veldig lett å lære dem uvanlige og rare vaner som tar tid å lære av seg igjen (f.eks. er ikke det å lære seg programmering ved å lære seg total avhengighet til et rammeverk en God Ting ;) ). :)

5519943[/snapback]

Hør hør!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Tror dere virkelig at rammeverk som Ruby on Rails og Django appelerer til nybegynner og/eller "nybloggere"? Mulig jeg har misforstått, men et slikt rammeverk kan da umulig være det en nybegynner og/eller en uerfaren programmerer er på jakt etter.

5520423[/snapback]

 

I den grad å programmere sin egen blogg på 20 minutter ved å se på en video appelerer til nybegynnere, så ja. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...