Jernlov Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Har sett den lange videon og lest litt og sånn nå og er klar for å starte. Men hvor og hvordan skal jeg starte? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg òg, grei nok video - han i rødt var kjekk. Men ja, hvor starter man? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Siden du snakker om DHH (som hadde rød genser) tenker du vell på Ruby on Rails? Jeg er ingen RoR ekspert selv, så alt jeg kan gjore er å peke deg til http://rubyonrails.com/ Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Tenkte på Django da, Raptor - RoR virket mer som webapps, det tror jeg ikke at jeg skal lage med det første. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 CSS, det er genialt det! Skjønte plutselig hvordan CCS-design fungerer og det er jo superlett! Tabeller kan vi glemme nå. Men en ting som gnager meg, og som sikkert er en kjent sak: Hvordan får jeg plassert ting i "center"? Link til eksperiment Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 margin:0 auto - men da må du sette width. Ang. tekst, så nå du ha text-align:center. Funker ikke Django på windows? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 http://www.oyvindthorstadbo.com/test/test2.php .center { position: absolute; margin: 0 auto; width: 200px; height: 200px; z-index: 1; background: #3e99ff; } Den ble ikke veldig sentrert Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) For å sentrere et absolutt posisjonert element må du vel så vidt meg bekjent gjøre sånn: .center { position: absolute; left: 50%; margin-left: -100px; /* tilsvarende halve elementets bredde */ width: 200px; height: 200px; z-index: 1; background: #3e99ff; } Edit: Leste nå litt av bakgrunnen for spørsmålet, og da må jeg jo si at du bør kutte ut posisjonering og bruke flytende layouts. Se på haugsands artikkel om sentrering. Endret 29. januar 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 George Bush: Du må bruke kommandolinja litt. Oppretting av prosjekter og sånt går via den. django-admin.py startproject mittprosjekt <- no blir prosjektet "mittprosjekt" oppretta i den mappa du står i når du utfører kommandoen. Les tutorialane på djangoproject.com. Start med den første: http://www.djangoproject.com/documentation/tutorial1/ Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 For å sentrere et absolutt posisjonert element må du vel så vidt meg bekjent gjøre sånn: .center { position: absolute; left: 50%; margin-left: -100px; /* tilsvarende halve elementets bredde */ width: 200px; height: 200px; z-index: 1; background: #3e99ff; } Edit: Leste nå litt av bakgrunnen for spørsmålet, og da må jeg jo si at du bør kutte ut posisjonering og bruke flytende layouts. Se på haugsands artikkel om sentrering. 5515843[/snapback] Takk. Gjorde som som du ikke anbefalte jeg Det var lettest og forstå. Check it out: Mitt første rene css-design Lenke til kommentar
enden Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Fakta er bare allment aksepterte subjektive meninger.Ergo finnes ikke objektivitet. 5514191[/snapback] Husk at du må skille mellom universelle og ikke-universelle fakta nå da lille venn. *se for seg en ny natt med diskusjon om metadata* </ot> Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Henrik: Må jeg ha apache med mod_python lagt inn? Åssen isåfall fikser jeg det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Henrik: Må jeg ha apache med mod_python lagt inn? Åssen isåfall fikser jeg det? 5516485[/snapback] Django har en innebygget server du kan bruke med det første, slik at du slipper å tenke på apache og mod_python. Start serveren med: manage.py runserver etter at du har laget et prosjekt Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg får ikke innstalert Django jeg :S har phyton. Har windows Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 http://webdesigntimes.com Kan skrive en guide en dag. Inntil da: http://lib20.com/wp/index.php?p=14 Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 For å sentrere et absolutt posisjonert element må du vel så vidt meg bekjent gjøre sånn: .center { position: absolute; left: 50%; margin-left: -100px; /* tilsvarende halve elementets bredde */ width: 200px; height: 200px; z-index: 1; background: #3e99ff; } Edit: Leste nå litt av bakgrunnen for spørsmålet, og da må jeg jo si at du bør kutte ut posisjonering og bruke flytende layouts. Se på haugsands artikkel om sentrering. 5515843[/snapback] Takk. Gjorde som som du ikke anbefalte jeg Det var lettest og forstå. Check it out: Mitt første rene css-design 5516106[/snapback] Du gjør ting fryktelig vanskelig for deg selv når du bruker aboslutt posisjonering. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Det som vekka mi interesse med Django er kor enkelt det er.Viss du har laga eit CMS nokon gang, som eg håper at du har gjort, så veit du at viss du skal legge til nye moduler, så må du opprette ein heilt ny del. Du må ha mykje meir kode. Ingen virkelig gode rammeverk til PHP eksisterer i samme forstand som i Python/Ruby. [...] admin = meta.Admin() betyr at muligheita for å endre innlegg i denne SQL-tabellen skal være mulig. Det blir då automatisk lagt til ein modul i adminpanelet som heiter "article". Litt enklare? Nokon tenker sikkert at sidan du brukar eit eksisterande rammeverk, får du naturlig nok mindre muligheter, men denne fyren motbeviste nok det når han skreiv ein wiki (som wikipedia) med rundt 60 linjer kode i Ruby. 5513358[/snapback] Ehm. Greit nok for alle som trenger å mekke seg en kjapp blogg eller noe kjempebasic som lett kan bruke de superforenklete mulighetene i Django, men om du trenger noe med et minimum av fleksibilitet, er fremdeles PHP å foretrekke, ellers takk. Kan tenke meg at idet django eller ruby on rails blir mer utbredt, vil nettet strømme over av folk som klager over teite feil uten å ha peiling på hvordan de fikser det, siden alt abstraheres så voldsomt. Jeg liker å ha god kontroll over hva jeg gjør, hvis ikke kunne jeg like godt mekket hjemmesider i Frontpage og kodet sidene i WYSIWYG-programmeringsbiten til Dreamweaver. Greit nok, det apellerer til folk som ikke har peiling på programmering, men det er veldig lett å lære dem uvanlige og rare vaner som tar tid å lære av seg igjen (f.eks. er ikke det å lære seg programmering ved å lære seg total avhengighet til et rammeverk en God Ting ). Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ehm. Greit nok for alle som trenger å mekke seg en kjapp blogg eller noe kjempebasic som lett kan bruke de superforenklete mulighetene i Django, men om du trenger noe med et minimum av fleksibilitet, er fremdeles PHP å foretrekke, ellers takk. Kan tenke meg at idet django eller ruby on rails blir mer utbredt, vil nettet strømme over av folk som klager over teite feil uten å ha peiling på hvordan de fikser det, siden alt abstraheres så voldsomt. Jeg liker å ha god kontroll over hva jeg gjør, hvis ikke kunne jeg like godt mekket hjemmesider i Frontpage og kodet sidene i WYSIWYG-programmeringsbiten til Dreamweaver. Greit nok, det apellerer til folk som ikke har peiling på programmering, men det er veldig lett å lære dem uvanlige og rare vaner som tar tid å lære av seg igjen (f.eks. er ikke det å lære seg programmering ved å lære seg total avhengighet til et rammeverk en God Ting ). 5519943[/snapback] Hør hør!! Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Tror dere virkelig at rammeverk som Ruby on Rails og Django appelerer til nybegynner og/eller "nybloggere"? Mulig jeg har misforstått, men et slikt rammeverk kan da umulig være det en nybegynner og/eller en uerfaren programmerer er på jakt etter. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Tror dere virkelig at rammeverk som Ruby on Rails og Django appelerer til nybegynner og/eller "nybloggere"? Mulig jeg har misforstått, men et slikt rammeverk kan da umulig være det en nybegynner og/eller en uerfaren programmerer er på jakt etter. 5520423[/snapback] I den grad å programmere sin egen blogg på 20 minutter ved å se på en video appelerer til nybegynnere, så ja. Endret 30. januar 2006 av jorgis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå