Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morn, jeg har lenge vært i tenkefasen om å starte ett lite musikk reviews community for meg og noen bekjente. Ett sted hvor vi kan anmelde album og slik, for phun. Og lurer på åssen er det best å bygge opp slikt? Hvilke kode språk må til?

 

Antar det blir mye php. Skal ha sånn siste reviews funksjon, søk i artiklene og sånn. Så antar at alt må legges i en slags database?

Lenke til kommentar
@skate: PHP & MySQL er en uslåelig kombinasjon. Legg til litt AJAX, så er vi i mål. Hvilken musikk tenker dere å anmelde? Utifra signaturen din tviler jeg litt på at det er den typen fjortissjenter går rundt og hører på :p

5510042[/snapback]

Takk for svar. Blir vel metal for det meste, og jeg tviler på at fjortissjenter har hørt om 1/5 av de banda der.
Lenke til kommentar
Jeg synes den typen bruk av flash er intet annet enn irriterende. Freske farger, da.

5509062[/snapback]

Jeg er uenig. Flash-sider er mye brukt på korte, informative sider. Hva ville du kodet siden i for å få et 'bedre' resultatet da? Kan du i såfall vise meg en slik side?

5509893[/snapback]

Kall meg en krakk, men jeg blir irritert når jeg ikke får bruke scrollehjulet på musa mi for å scrolle, og i stedet må finne en teit knapp som scroller sakte. Overgangseffekten er ikke kul annet enn første gang. I mine øyne er ikke dette en «enkel og funksjonell» side, da den utelukker mange av de grunnleggende funksjonene som vanlige websider har, blant annet scrollfunksjon, mulighet for å vise den på mobiltelefonen min og mulighet for å linke til en underside.

 

For å få et (i mine øyne) bedre resultat, ville jeg ha kodet siden i HTML og CSS.

 

Har ikke noe konkret eksempel på en kort, informativ side som ikke benytter seg av Flash akkurat i øyeblikket, men det skal ikke så veldig mye fantasi til for å tenke seg en.

Endret av Mikka
Lenke til kommentar
"MSDN: Er brukergrensesnittet på din applikasjon god nok?" høres interessant ut,

5509994[/snapback]

Blah, hadde det ikke vært for at jeg er på skolen da, så hadde jeg sikker dratt til Magnus Barfot for det foredraget også :hrm:

 

Hater å våkne opp midt på natten *sove igjen*

Lenke til kommentar
Kall meg en krakk, men jeg blir irritert når jeg ikke får bruke scrollehjulet på musa mi for å scrolle, og i stedet må finne en teit knapp som scroller sakte. Overgangseffekten er ikke kul annet enn første gang. I mine øyne er ikke dette en «enkel og funksjonell» side, da den utelukker mange av de grunnleggende funksjonene som vanlige websider har, blant annet scrollfunksjon, mulighet for å vise den på mobiltelefonen min og mulighet for å linke til en underside.

 

For å få et (i mine øyne) bedre resultat, ville jeg ha kodet siden i HTML og CSS.

 

Har ikke noe konkret eksempel på en kort, informativ side som ikke benytter seg av Flash akkurat i øyeblikket, men det skal ikke så veldig mye fantasi til for å tenke seg en.

5510092[/snapback]

Ok. Du har tydeligvis et veldig subjektivt syn på bruk av flash. Hvem i huleste er det som søker etter webløsninger med mobilen, og vil bruke den til å sende en forespørsel på mail om et produkt som er veldig individuelt fra bedrift til bedrift?

 

Scrolle med musen kan sikkert ordnes, det er ingen dum idé.

 

Du må virkelig åpne øynene dine for andre webløsninger. Jeg har sett på sidene dine, og det er ingen dårlig gjort jobb.

 

Vårt band kommer til å kjøpe en webløsning fra dem, og den kommer nok til å være i flash. Flash fungerer svært bra til mange formål, selv om kanskje ikke sider som blir oppdatert hver dag er en slik side. En annen fordel med flash er at man ikke trenger å tenke på hvordan resultatet kommer til å se ut, siden det er samme program som tar seg av visningen av det aktuelle flash-elementet.

 

Men er dog enig med at sider, slik som f.eks VG, gjør seg definitivt best i HTML og CSS. Der må man selvfølgelig benytte seg av muligheten til å rekke ut til de som søker på mobilen etter nyheter og informasjon.

Lenke til kommentar
Ok. Du har tydeligvis et veldig subjektivt syn på bruk av flash. Hvem i huleste er det som søker etter webløsninger med mobilen, og vil bruke den til å sende en forespørsel på mail om et produkt som er veldig individuelt fra bedrift til bedrift?

 

Scrolle med musen kan sikkert ordnes, det er ingen dum idé.

 

Du må virkelig åpne øynene dine for andre webløsninger. Jeg har sett på sidene dine, og det er ingen dårlig gjort jobb.

 

Vårt band kommer til å kjøpe en webløsning fra dem, og den kommer nok til å være i flash. Flash fungerer svært bra til mange formål, selv om kanskje ikke sider som blir oppdatert hver dag er en slik side. En annen fordel med flash er at man ikke trenger å tenke på hvordan resultatet kommer til å se ut, siden det er samme program som tar seg av visningen av det aktuelle flash-elementet.

 

Men er dog enig med at sider, slik som f.eks VG, gjør seg definitivt best i HTML og CSS. Der må man selvfølgelig benytte seg av muligheten til å rekke ut til de som søker på mobilen etter nyheter og informasjon.

5510664[/snapback]

Alle syn på bruk av flash er subjektive. Alle syn på noe som helst er subjektive. Kun rene fakta er objektive.

 

Det er sannsynligvis ekstremt få som prøver å se websiden din fra mobilen, men tilgjengelighet er tilgjengelighet. Det kan også komme andre plattformer som TV, som vil kunne dra nytte av HTML og CSS framfor Flash. Om du velger å nedprioritere dem, er det selvsagt ditt valg, og det er nok ikke noe stort tap.

 

Jeg mener jeg har øynene åpne for andre webløsninger. Jeg har sett mange forskjellige flashløsninger. Noen av dem har fungert bra, andre har jeg funnet unødvendige. Jeg er en tilhenger av å ikke gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være, og HTML og CSS tiltaler meg derfor veldig godt. Flash har mye igjen før det er så fleksibelt og åpent for browserbaserte løsninger som HTML og CSS. Eksempelvis "tilbake"-knapp, scrolløsninger, mulighet til å velge skriftstørrelse (og evt farge), hente ut URL til bilder og se hvor linker peker før de åpnes.

 

Jeg er helt enig i at flash fungerer bra til mange formål, og jeg tviler ikke på at en bandwebside kan gjøre seg meget bra - om ikke best - i flash. Flash gir deg også veldig mange muligheter for å vise media som filmer og musikk på en måte som er enkel for brukeren.

 

Min mening kan oppsummeres i at flash kan brukes i situasjoner hvor det funksjonelt tjener nærsagt hele brukermassen. Jeg mener fortsatt at flashbruken på littweb.no ikke tjener brukermassen funksjonelt.

 

Må også si at jeg har sett mye verre eksempler på bruk av flash enn dette, og at bare en veldig liten andel av brukermassen vil se flashbruken på littweb.no som et hinder. Med andre ord er ikke dette et stort problem.

 

Fint at du er enig i at VG gjør seg best i HTML. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...