Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Programvareutvalget er vel regnet som snevert på Mac i forhold til windows.

5497945[/snapback]

Eh, nei? Har du tatt på en Mac før? :p

5498419[/snapback]

 

Teknisk sett er programvareutvalget størst på Linux-plattformen. :) Dog skyldes dette at det heller brukes en milliard småprogrammer som sys sammen til et stort enn å gjøre det på windows-måten: et stort bloat-program som gjør alt.

 

Men programvareutvalget er snevert på en Mac, sammenlignet med windows. Det eneste som gjør windows aktuell på OS-markedet er rett og slett antallet tredjepartsprogrammer, og det er enorme mengder av det. Svært få spill kommer til Mac eller *nix, ingen mindre programvarehus skriver programmene sine for windows og mac/*nix. Alle in-house programmer hos kommuner/bedrifter/skoler/institusjoner skrives for windows, siden programvaremarkedet innad i bedrifter regnes som homogent (utelukkende windows). Det er mange programmer (gjerne de små, absurde programmene) som mangler på mac eller *nix, rett og slett fordi markedsandelen er for liten til å rettferdiggjøre utgiftene. Sad but true.

 

Og ja, jeg har tatt i en Mac. Kjørte faktisk OS X x86 på maskinen her en god stund. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Programvareutvalget er vel regnet som snevert på Mac i forhold til windows.

5497945[/snapback]

Eh, nei? Har du tatt på en Mac før? :p

5498419[/snapback]

 

Må jeg ha gjort det, da?

5498557[/snapback]

Nuvel, er jo sikkert lurt (i det minste) å ha prøvd en Mac før man snakker om programvareutvalget. Nevn gjerne et program til Windows som det ikke finnes en Mac-variant av, og da tenker jeg ikke på et Visual Basic program to sekræterer ved Kvinnherad kommune bruker på sine NT-maskiner. ;)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om disse støttes:

 

Nuendo

Maya

MSN

Sibelius

5499147[/snapback]

Maya finnes til Mac, MSN finnes, men det er det ingen som bruker (Adium er *så* mye bedre). Hva gjelder musikk bruker man enten Garageband (følger gratis med alle nye Macer - enkelt å lage Podcasts etc) - eller så kan man gjøre som profesjonelle musikere (som f.eks. Nine Inch Nails) og bruke Logic Pro, eller Soundtrack Pro.

Lenke til kommentar
Er det mange spill som funker på Mac da? Er vel litt dårlig støtte for det?

5499255[/snapback]

Er ikke mange som spiller på Macene sine, jeg spiller vel egentlig ikke på PCene mine heller. Men det finnes nok et par spill til Mac, nå blir det også sannsynligvis enklere å portere over spill til Mac pga. arkitekturbyttet (skal vi tro ryktene i hvert fall). Men uansett, slikt bryr jeg meg ikke om - jeg har nok vokst fra PC-gaming.

 

Men det var programmer vi snakket om, right? ;)

Lenke til kommentar
Hvor skal folk her søke seg inn, til studier?

@Marvil: HiG - er det bra, og er det vansklig å komme inn?

5499072[/snapback]

Tja, kommer an på hva du vil inn på egentlig..

Om det er webutvikling som er målet, så tror jeg ikke HiG er noe å gå for, med mindre du vil gå for en mastergrad innen noe web, for i bachelorgraden blir det lite med slikt.

Både Mediedesign og Mediemanagement (som jeg går) er relativt nye studier (de første fullfører til sommeren), og det bærer dem dessverre preg av. Det går ALT for mye i trykk-relaterte greier, noe som er relativt gammeldags og lite oppmuntrende for folk som har begynt her for å utfolde sine kreative evner. Dette gjelder spesielt Mediedesign, Mediemanagement har jo mest teori innen mediebransjen (igjen alt for mye trykkgreier).

Hører rykter om at dette skal forandres, men aner ikke når dette evt vil skje. Forhåpentligvis tar dem hintet og innfører flere multimediefag, noe dem har begynt med i f.eks Multimedieproduksjonsfaget hvor man lærer å lage film og slikt. :)

 

Forhåpentligvis så blir studiene mer tilrettelagt for fremtiden i årene som kommer, og dere småbarn har vel både ungdomsskole, VGS og militæret igjen, så da er det bare å krysse fingrene.. :mrgreen:

Når det gjelder inntakskrav, så vet jeg at Mediedesign har vært vanskelig, men husker ikke snittet i fjor. Mediemanagament tror jeg er lettere, men det har mye med at dem har opprettet en klasse til i år. Var ledige plasser når jeg begynte, men mediefagene er i vinden for tiden, så tror søknadene er mange..

 

Men på den annen side, så har jeg et motto for HiG;

"Finn ut hva du vertfall IKKE skal drive med i fremtiden". :)

(litt satt på spissen for de som ikke skjønte det)

 

 

På den andre siden av det igjen, så fins det jævli dårlig utvalg av kreative studier i Norge, spesielt om du ikke vil betale for privatskoler.

Noroff er svindyrt og har "visstnok" dårlig rykte i jobbmarkedet.

Westerdahl er vel relativt vanskelig å komme inn på med opptaksprøver.

Mulig det finnes flere, men de fleste koster enten flesk, eller har høye opptakskrav, eller gjerne også begge deler.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...