Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Så hvorfor gjøre det tungvindt, og kjøre en activeX-kontroller når det like godt kan kjøres lokalt som vanlig programvare (WMP, iTunes, amaroK m.m.)? Om "fjernstyringen" eksekveres lokalt for å styre din lokale avspiller, er det ikke ekte fjernstyring, vel? Eller roter jeg fælt?

5341063[/snapback]

Tja, i en del tilfeller vil det være enklere å gå til en nettside enn å installere et eget program. Uansett, poenget med dette var å illustere at flere og flere applikasjoner blir tilgjengelig på nett i stdet for å tradisjonelt format. Spørsmålet er hva det gjør med nettstandardene, da de ikke er designet for slikt. Jeg er redd for at det blir mye kvasiløsninger igjen med ulike typer kontrollere som grisekodes inn på en side...

BTW, medieløsningen din fungerte ikke godt nok for meg. Ser ut til at det blir winamp med en c++kontroller som tar i mot kall fra en forntend og vidreformidler til winamp. Enten det eller et annet system jeg har fått tips om. Skal installere det på en virtuell PC så fort jeg får inn windows på den virtuelle. Den får bare 25% ressurser av meg, så det går sakte med installasjon :p

5341184[/snapback]

Enklere å starte IE (activeX, vettu), gå til http://localhost/mediacontroller2k4/, trykke på play enn å strekke musen ned til WMP sitt taskbar-ikon og trykke play? Du har jo uansett behov for å installere et program for avspillingen av musikken, med mindre du planlegger å skrive progammet selv. Og hva er egentlig vitsen med fjernstyring via web når man likevel holder på med noe så lokalt som musikk? Ser egentlig kun noe nytte i det om man har en HTPC uten eget GUI eller uten skjerm, og selv da er det mye lettere å skaffe seg MythTV enn å lage et custom made fjernadmin-system.

Dessuten: sikkerheten er så som så om man kjører det tilgjengelig via web/LAN. Skal man ha "ekte" fjernstyring vil det jo bli tilgjenglig over web eller LAN, og da er sikkerheten avhengig av hvordan du sikrer webinterfacet du lager, og som regel er det heller sjabert (en enkel MD5 elns).

Hm, eller mener du fjernavspilling av musikk, som i å starte en stream til maskinen du sitter på, og ikke å spille av på den eksterne maskinen? Vil ikke det være uendelig mye lettere å bruke VLC eller MPD sine streaming-muligheter enn å skrive en egen streaming-server for winamp/WMP? Og om en skal ha noe å spille av musikken med på maskinen du sitter på, må jo en installere programvare for det uansett (med mindre man bruker activeX, som i seg selv er en programvarebit (som kan blokkes av hvilken som helst windows-admin om det ikke er din egen maskin)).

Ser rett og slett ikke poenget med dette, jeg. Kanskje om du forklarer bedre hva du ønsker å oppnå med dette, men om jeg har forstått deg rett er dette ganske dødfødt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er fargevalget her glorete eller behagelig? Jeg tror jeg ser meg lett blind på egne greier. :blush:

5339789[/snapback]

Litt ot men du har engelske datoer når resten av siden er norsk. Burde de ikke være samme språk?

For å ordne det tar du bare å lager 2 array med alle navnene på dager og måneder på norsk og engelsk og tar en str_replace (PHP) :)

5341080[/snapback]

Takk for tipset. :)

Fikk det faktisk til på første forsøk.

Lenke til kommentar

Jorgis:

Terminalen har tøtsj-skjerm, men ikke tastatur tilgjengelig. Faktisk er tastatur så lite tilgjengelig at jeg må fjernstyre den for i det hele tatt å kunne skrive noe særlig. Derfor denne bekymringen :)

Musikken skal ikke styres remote, selv om det hadde vært gøy. Grunnen til at jeg hadde håpet på HTML-frontend er rett og slett at det er den beste og enkleste måten å lage GUI på når jeg skal flette inn flere elementer.

Og ja, det enkleste er nok å trykke direkte på ikonene til en mediaplayer, men med litt klinete pølsefingre tror jeg de fleste finner det som en uoverkommelig utfordring på en tøtsj-skjerm på en vegg :)

Lenke til kommentar

Det er vel liten praktisk verdi i det, men og så? Den var kul :p

I WP 2.0 brukes den når f.eks. en post slettes. Da fades <tr>-en først rød for så å forsvinne. Sammen med AJAX for å hindre reload av siden.

EDIT:

Noen som har en siste kommentar eller to til oppdatert Vikingboard.com?

Endret av PT
Lenke til kommentar
Jorgis:

Terminalen har tøtsj-skjerm, men ikke tastatur tilgjengelig. Faktisk er tastatur så lite tilgjengelig at jeg må fjernstyre den for i det hele tatt å kunne skrive noe særlig. Derfor denne bekymringen :)

Musikken skal ikke styres remote, selv om det hadde vært gøy. Grunnen til at jeg hadde håpet på HTML-frontend er rett og slett at det er den beste og enkleste måten å lage GUI på når jeg skal flette inn flere elementer.

Og ja, det enkleste er nok å trykke direkte på ikonene til en mediaplayer, men med litt klinete pølsefingre tror jeg de fleste finner det som en uoverkommelig utfordring på en tøtsj-skjerm på en vegg :)

5342574[/snapback]

Ah, da skjønner jeg bedre. :) Men er det ikke lettere å lage en frontend direkte i et eller annet GUI toolkit (f.eks. GTK+ eller gtkmm (om du skal ha C++)) enn å skrive en frontend som tar imot data fra html-siden og parser det? Fort og enkelt å bruke glade til å designe GUI'et og litt C/C++ til å koble det mot musikkavspillerprogrammet ditt. :)

Lenke til kommentar
Legg merke til "selv om det hadde vært gøy"-delen av innlegget :)

5343303[/snapback]

Joda, men du må likevel lage noe som parser resultatene HTML-GUIet ditt lager, og da er det bedre å lage et skikkelig GTK-gui (eller wxwindows om du liker det bedre) enn å skrive HTML oppå noe C++-stash, remote eller ei. :)

Dunis: Jepp, will do. :)

Lenke til kommentar

Angående utenlandske tegn på internettsider. Hvordan skal jeg få dette til å fungere helt? Har lagret filene som utf-8 og har denne meta-tagen:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

Likevel fungerer det ikke.. bruker HTML 4.01 Strict

Lenke til kommentar

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Latinrussen07</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css">
</head>

<body>

<div id="wrap">

<ul id="meny">
<li id="meny-ting">Kven</li>
<li id="meny-ting">Kvar</li>
<li id="meny-ting">Korleis</li>
<li id="meny-ting">w00t</li>
<li id="meny-ting-end">Når?</li>
</ul>

<div id="header"></div>
<div id="content">
Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. 
It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, 
making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at
ampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure L
tin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through t
he cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable
source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Fini
bus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, writ
ten in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very pop
ular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum d
olor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32. 
</div>
<div id="bottom"></div>

</div>

</body>
</html>

Her :)

edit: Nå fungerte det plutselig :dontgetit:

Endret av Equerm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...