Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Så hvordan har du ellers tenkt å gruppe kodelinjer uten klammer? Indent?  :)

if (foo)
{
bar1();
bar2();
}

5290047[/snapback]

Siden jeg nevnte Python er indent det naturlige valget

if foo:
   for x in range(0, foo):
       print x

Lenke til kommentar

Så hvordan har du ellers tenkt å gruppe kodelinjer uten klammer? Indent?  :)

if (foo)
{
bar1();
bar2();
}

5290047[/snapback]

Siden jeg nevnte Python er indent det naturlige valget

if foo:
   for x in range(0, foo):
       print x

5290253[/snapback]

Indent er nasty, og kan lett føre til at en editor ødelegger halve filen din ved å bytte ut tabs med spaces eller omvendt. Dessuten blir det fort litt trixy å holde styr på alt om du har ørtenfjørten if-setninger inni hverandre (gjerne spredt utover noen tusen linjer). Med { } har man mulighet til å la editoren din kollapse dem eller highlighte slutten av dem. Er ikke mulig å gjøre noe lignende med indent, siden du kan indentere uten at det betyr at det blir en ny blokk.

Copy'n'paste av kode vil jo ødelegge alt av kodestruktur om du har Python og kopierer f.eks. fra en tutorial på nettet (eller pastebin).

Hva med:

"If foo is bar then send the site"

Man burde lage noe brukervennlig :p

5290454[/snapback]

Greit nok, men det vil redusere hvilke muligheter du har med språket, og gjøre det utrolig mye mer tidkrevende å programmere i det.

C++

++i;

PHP:

++$i;

Brukervennlig2k7:

please let i be one larger than i was before, but do so before this loop finishes, please.

:p

Lenke til kommentar

Hva med å lage det på norsk heller?

Hvis Rødøye er en gutt, så fortell at han er en gutt. Ellers kan du kanskje fortelle at du ikke hvet hvilket kjønn, eller be ham oppgi det hvis han er tilstede

Edit: Resultat fra kompileringen:

Parse error: En gramatisk feil i linje 1 ble funnet. Vennligst kontakt norsklæreren din for råd.
Endret av rødøye
Lenke til kommentar
Resultater er det samme. Forskjellen er at verdien økes før verdien leses hvis ++ stør først.

5290804[/snapback]

Resultatet er ikke det samme. F.eks. denne koden her:

C++

int i = 0;
std::cout << ++i << std::endl; //gir output "1"
std::cout << i++ << std::endl; //gir output "1"
std::cout << i << std::endl; //gir output "2"

I en for-løkke vil forskjellen være mye større og om du bruker feil av i++ og ++i vil du kunne ende opp med løkker som gjerne teller en eller flere ganger for langt eller for kort. Tenk deg om du lager et script som henter siste fem poster fra forumet, og du ender opp med å hente de fire siste, eller klarer å hoppe over den aller nyeste. :)

Lenke til kommentar
Hihi. Må bare si jeg synes Avinors logo er veldig bra! Har ikke lagt merke til den før nå..

5290769[/snapback]

Tja.. Er vel strengt tatt bare noen oransje sirkler som ikke gir meg noen særlige assosiasjoner til luftfart som de driver med.

avinorlogo.gif

5290822[/snapback]

Synes det ligner på et fly med motor og vinger jeg. Hehe.

Men noen som har noen tips om hva man burde ønske seg til jul i år eller? Hva øsnker dere til jul?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...