Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sniiip

5284838[/snapback]

AJAX er for det første mer enn bare Eksemellhåttettepe'rekwest.

denne test siden jeg lagde har full fallback om javascript ikke er aktivert, og mulighet for direkte linking uten at det ekskluderer noe som helst funksjonalitet.

AJAX er bare ekstra brukervennlighet for brukere som har mulighet.

5284931[/snapback]

Men om jeg nå skulle få lyst til å bokmerke Om oss-siden (og har JS aktivert), da vil jo jeg få *side*?p=hjelp lagret, ikke *side*?p=omoss som jeg ville fått uten JS.

Lenke til kommentar
Og for oss som ikke har tid til å sitte og lese om ny webteknologi hele tida, og som ikke har det nå heller - er en kort forklaring/utdyping mulig å få? :p

5285858[/snapback]

 

AJAX er egentlig en betegnelse for bruk av javascript for å hente inn infomasjon til en side uten at man må reloade siden.

Jeg syns selv at AJAX har gått over til en betegnelse for "rett" bruk av javascript.

Endret av zokra
Lenke til kommentar
Ser ut som en ny era for javascriptene  :mrgreen:

5287297[/snapback]

 

Akkurat. Er jeg den eneste som ikke liker det?

 

AJAX står for Asynchronous JavaScript And XML. AJAX er et verktøy for å skape mer flyt i en webapplikasjon, for eksempel ved å usynkront hente ned data fra serveren isteden for å la brukeren reloade siden eller vente i evigheter på noe. Det er egentlig heller genialt. Du kan bruke AJAX til å preloade linker til andre artikler på siden din, til å gjøre ting i bakgrunnen som vil redusere ventetider for brukeren og gjøre det til en mye mer flytende opplevelse enn bare klikk -> reload -> klikk -> reload -> klikk osv.

 

Problemet med dette er at mange bruker bruker vanlig JavaScript til å lage fancy effekter eller andre mindre nyttige ting, og kaller det AJAX. Veldig mange vil nå komme til å bruke "AJAX" (eller plain JavaScript) til å f.eks. gjøre URLer unødvendige og sabotere Google og andre uten JS totalt. Mange vil bruke det til å lage tøffe effekter på sidene sine, som bare vil irritere brukere (det vil jo tross alt belaste klientmaskinen, og JS er som regel temmelig CPU-intensivt). Drag'n'drop av gjenstander i webshopper er et eksempel, og dette har jo egentlig ikke noenting med AJAX å gjøre. Vanlig JavaScript gjør samme nytten, uten noen asynkron kommunikasjon mellom server og klient.

 

Hør på meg folkens: Bruk AJAX der AJAX gjør brukeropplevelsen bedre uten å redusere funksjonalitet og brukervennlighet. Å bruke det bare fordi AJAX er gøyt og kult er bare dumt, og har egentlig ingenting med AJAX å gjøre i det hele tatt. Jeg vil ikke ha en ny JS-era med en milliard script-kiddies som lager animerte JS-klokker over hele skjermen min på sin GeoCities-side.

 

 

Men ellers er AJAX ganske tøft, ikke misforstå meg. :)

Lenke til kommentar
Ser ut som en ny era for javascriptene  :mrgreen:

5287297[/snapback]

 

Akkurat. Er jeg den eneste som ikke liker det?

 

Jeg vil ikke ha en ny JS-era med en milliard script-kiddies som lager animerte JS-klokker over hele skjermen min på sin GeoCities-side.

5287529[/snapback]

 

Veien ifra AJAX til JS-klokker er litt lengre enn som så, vil jeg tro.

 

God Jul

Lenke til kommentar
Når man snakker om AJAX snakker man ofte også om alt det rundt, det er jeg enig i. Men uten det rundt er det ikke noe AJAX.

Gennialt å kunne poste en kommentar og vise den uten å måtte reloade siden. Og som sagt, har man ikke js, så får man bruke php versjonen, eneste forskjellen blir en reload :)

5287540[/snapback]

 

Case for nettopp det eksempelet du har vil med skikkelig anvendt AJAX bli slik:

 

1. Du skriver en kommentar i en blogg

2. Når du har skrevet den, vil JS bli brukt til å sjekke om du har verdier i feltene som det skal være noe i osv.

3. Deretter brukes AJAX til å sende dataene til et PHP-script på serveren

4. PHP-scriptet på serveren tar imot dataene, men sjekker også at verdiene i feltene er slik de skal være. Husk at hvem som helst kan sende HTTP-forespørsler, også POST.

5. Deretter brukes AJAX til å hente de siste 5 (elns) kommentarene til bloggen og legger dem inn i dokumentet, slik at du slipper å refreshe

6. Ved neste refresh blir den bare generert av en vanlig PHP-greie.

 

Denne måten å gjøre det på vil føre til at du slipper refresh, serveren vil ikke få mer belastning enn ved en refresh, og det lar deg også få muligheten til at sendingen av dataene til serveren kan legges på vent mens du surfer på andre ting om det er forsinkelser på linjen.

 

Nytteverdien av dette er heller liten, egentlig, for det vil ikke gi deg noen andre fordeler enn at du slipper en reload, og en reload er per definisjon billig. Maskinressurser på klientmaskinen er dyrt, og AJAX-versjonen vil legge press på den istedenfor.

 

Bruk AJAX der AJAX bør brukes, ikke til små bagateller. Google Maps er et godt eksempel på god bruk av AJAX. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...