Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jorgis prøvde noe liknende for en stund tilbake, det ble  -mania (http://mini.jorgis.com/).

5283118[/snapback]

 

 

Hehe, var nok endel &nbps;'er der, ja. :p Trøster meg med at det faktisk var to år siden, og at jeg aldri hadde gjort noe sånt nå.

 

Hmm, det er faktisk veldig lenge siden sist jeg gjorde noe innen webdesign (tror nåværende jorgis.com ble lastet opp i august -04 elns.). Har egentlig beveget meg helt bort fra design-biten og gått over til koding og PHP m.m. Kan vel egentlig forklares med mangel på et godt bildemanipuleringsprogram som Photoshop. Noen som gidder å be Adobe om å lage en Linux-port av Photoshop? :p

Lenke til kommentar
Har egentlig beveget meg helt bort fra design-biten og gått over til koding og PHP m.m.

Da er vi to

 

Kan vel egentlig forklares med mangel på et godt bildemanipuleringsprogram som Photoshop. Noen som gidder å be Adobe om å lage en Linux-port av Photoshop? :p

Funker det ikke å kjøre windows-programmer gjennom ettellerannet program (som jeg ikke husker navnet på)?

 

EDIT: Wine var det det het!

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Wine funker, men siden det fremdeles er i beta (0.9.3 er vel nyeste), og windows-APIet er så bøggy at de fleste programmer bruker hacks til å komme rundt det, er det ikke så lett å få PS CS til å kjøre. Tror PS 5 eller 6 kjører i wine, men da bruker jeg heller GIMP (som ikke er så bra, det heller).

Lenke til kommentar
utrolig rart vi ikke har fått noe css som gir sirkulære elementer :\

vil ikke et block element som floates:left som er 1 em høy være bedre enn nbsp; ?

Altså mange slike da.

----------

Edit: flere som har fått sansen for mikroformater i det siste?

Trenger bare litt applikasjoner osv som tar nytte av det  :hmm:

5283343[/snapback]

Man kan jo bruke border-radius?

 

Mikroformater er flott, det, men eg har fleire eksempler der bedre klassenamn kunne blitt satt i bruk.

Lenke til kommentar
Det skal vel muligens komme noe i CSS som gjør det mulig å ha sirkulære elementer... Mener i hvertfall jeg hørte noe om det på en av podcastene fra WE05.. Mulig det var at det ikke skulle komme, da... :hmm:

5283365[/snapback]

 

Det var nok Eric Meyer, Pulling ALA together, og at den issue-boksen var en firkant, for det fantes ikke sirkulære enheter :)

Lenke til kommentar
Det skal vel muligens komme noe i CSS som gjør det mulig å ha sirkulære elementer... Mener i hvertfall jeg hørte noe om det på en av podcastene fra WE05.. Mulig det var at det ikke skulle komme, da... :hmm:

5283365[/snapback]

 

Det var nok Eric Meyer, Pulling ALA together, og at den issue-boksen var en firkant, for det fantes ikke sirkulære enheter :)

5283879[/snapback]

Det var det, ja! :)

Lenke til kommentar

Noe sier meg at AJAX gjør det samme med sida di som med <frames>. Knotete å finne frem til sida du skal til uten om å gå via hovedsida, pluss at sida er vanskelig å finne via søkemotor.

 

Men AJAX kan jo brukes på andre måter. Huff, jeg hater utrykket AJAX. Kan vi ikke bare si xmlhttprequest.

Lenke til kommentar
Noe sier meg at AJAX gjør det samme med sida di som med <frames>. Knotete å finne frem til sida du skal til uten om å gå via hovedsida, pluss at sida er vanskelig å finne via søkemotor.

5284763[/snapback]

Dette blir nok feil, Daniel. :)

AJAX er jo kun aktivert for dei som har JavaScript, og ein søkemotor har jo ikkje dette. Da vil dei følge dei statiske linkane. :)

 

Mr.Berg: Har eit par saker på lager, har berre ikkje publisert dei enda. :-)

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Noe sier meg at AJAX gjør det samme med sida di som med <frames>. Knotete å finne frem til sida du skal til uten om å gå via hovedsida, pluss at sida er vanskelig å finne via søkemotor.

5284763[/snapback]

Dette blir nok feil, Daniel. :)

AJAX er jo kun aktivert for dei som har JavaScript, og ein søkemotor har jo ikkje dette. Da vil dei følge dei statiske linkane. :)

 

Mr.Berg: Har eit par saker på lager, har berre ikkje publisert dei enda. :-)

5284808[/snapback]

Hmm.. det vet jeg. Kanskje det er jeg som surrer, eller at du ikke tok poenget mitt. Det var i hvert fall slik: Dersom man bruker AJAX til å hente undersider, la oss si "Mine artikler" og en link fra "Mine artikler" til en artikkel du har skrevet. Bruker man AJAX til å "hente" disse undersidene vil ikke en søkemotor henge med. Hvordan skal da person X kunne linke direkte til artikkelen?

 

Vet dette er teit av AJAX og at xmlhttpreq har uendelig mange bruksområder, men det er en liten tankevekker.

Lenke til kommentar
sniiip

5284838[/snapback]

AJAX er for det første mer enn bare Eksemellhåttettepe'rekwest.

denne test siden jeg lagde har full fallback om javascript ikke er aktivert, og mulighet for direkte linking uten at det ekskluderer noe som helst funksjonalitet.

AJAX er bare ekstra brukervennlighet for brukere som har mulighet.

 

Men eksempelet over er ikke et realistisk eksempel da det ikke vil være logisk å bruke det på en blog på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...