Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Holder fortiden med å lage et design til et lite tømrer firma.. Ønsker noen tilbakemeldinger om denne fisken. Takk på forhånd.. :)

5230208[/snapback]

Likte fargene men jeg synst oppsettet er for standard

5230719[/snapback]

Kan jeg få spørre hva som er galt med at oppsettet er standard? :)

 

Kan ikke si jeg elsker det, men som enkel oppslagsside på Internett gjør det god nytte. Hvis du har tid til å småflikke og leke deg litt med designet - gjør det! Du vil få igjen for det. Her er noen få punkter du kanskje kan se litt på:

  • revurder bakgrunnsfargen - jeg tror den er litt for mørk og dyster for å kunne fungerer bra ved store skjermoppløsninger
  • kontraster er en fin ting, og i toppmenyen savner jeg en større kontrast mellom tekst og bakgrunn - bakgrunnen er for lys
  • du har funnet en bra blåfarge. prøv å bruke den i overskrifter, linker osv
  • sett opp et tankekart med overskrift "tømmerfirma". skriv ned alle idéer og tanker du kan forbinde med stikkordet. se på hva du har skrevet å se om noen av punktene kan bygges inn som designelementer eller virkemidler i profilbyggingen
  • vær litt forsiktig i bruk av photoshop-effekter. en mer moderat, eller svak drop shadow tror jeg ville fungert bedre enn den altfor sterke du har nå

Vær kritisk til deg selv, og still deg selv spørsmål gjennom hele prosessen. "Fungerer dette?" "Er dette til det beste for brukerens opplevelse av nettsiden, eller ødelegger det for brukervennligheten?"

Lenke til kommentar

To kjappe spørsmål:

 

1. IE støtter vel background med bilde i en div?

Jeg klarer ikke å få fram bildet i IE, Firefox funker helt fint.

<div id="box"><p>Tekst...</p></div>

div#box{
float:left;
width:500px;
background:  url(images/7.jpg)bottom center no-repeat;
}

Det har vel ingen ting med linkingen å gjøre siden firefox viser bildet?

 

Edit2: Jeg hadde 2 mellomrom mellom background: og url og jeg hadde ikke mellomrom før bottom. Du må bare elske IE!

 

2. Hvordan får man fin html med bruk av php? Når man skriver ut linker og andre ting så er det litt vanskelig å holde alt på samme vertikale linje. Nå bruker jeg bare

echo "<div>";

da blir det skrevet ut uten noen mellomrom. Man skal vel ikke bruke

echo "          <div>";

for å få dette til?

 

Edit1: Ble litt uoversiktlig med "hurtigsvar".

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Yes, jeg visste php måtte ha noe slikt. Takk!

 

 

 

Edit: For alle dere som har "View this page in IE", så har det kommet en ny versjon som gjør at du har IE vinduet i en tab i Firefox  :w00t:

 

IE Tab

 

 

Kan ikke noen lage IE 5 og Opera tabs også?  :p

5235978[/snapback]

 

Nice! Den må jeg få installert når jeg kommer hjem

Lenke til kommentar
Holder fortiden med å lage et design til et lite tømrer firma.. Ønsker noen tilbakemeldinger om denne fisken. Takk på forhånd.. :)

5230208[/snapback]

Likte fargene men jeg synst oppsettet er for standard

5230719[/snapback]

Kan jeg få spørre hva som er galt med at oppsettet er standard? :)

5233722[/snapback]

Er ingenting galt med det men personlig er jeg veldig lei at sider er likt oppbygd.

 

Ingenting galt med det og det ser bra ut men jeg er bare litt lei det.

Men for all del, synst siden var fin jeg. Bare litt lei oppsettsmetoden som blir brukt.

Men det er jo bare mitt synspunkt da :)

Endret av Equerm
Lenke til kommentar

Er ikke ment direkte til deg og ønsker ikke å være streng eller sur, Equerm, men synes dette er et litt lånt, avsporet argument. Jeg klarer virkelig ikke finne flere ulemper med et slikt oppsett enn at det er oppbrukt. Fordelene strømmer inn. Velkjent og logisk. Plassbesparende og effektivt. Lettvint og pent. Tror det er bedre å bruke et slikt klisjéoppsett, istedenfor å rote med "kreative" oppsett - det går vanligvis mye utover brukervennlighet, effektivitet og logikk.

Lenke til kommentar
Er ikke ment direkte til deg og ønsker ikke å være streng eller sur, Equerm, men synes dette er et litt lånt, avsporet argument. Jeg klarer virkelig ikke finne flere ulemper med et slikt oppsett enn at det er oppbrukt. Fordelene strømmer inn. Velkjent og logisk. Plassbesparende og effektivt. Lettvint og pent. Tror det er bedre å bruke et slikt klisjéoppsett, istedenfor å rote med "kreative" oppsett - det går vanligvis mye utover brukervennlighet, effektivitet og logikk.

5239777[/snapback]

Hehe, veldig godt poeng der ja. Det jeg mente med standard var ikke at han burde prøve å lage til et helt annet oppsett men noen småting for å få det til å se anneledes ut. Jeg burde kanskje forklart meg bedre i posten min

Lenke til kommentar
Vær så snill og finn ei side som har en faktisk unik layout. I bunn og grunn ender du opp med å sjå enkelt at nesten alle sider har en sidebar, en toppmeny etc.

5240008[/snapback]

Ja det er vel egentlig ikke noen sider jeg vet om som ikke har et standard oppsett. Det jeg mente var vel egentlig at den så litt for enkel og vanlig ut for min smak :)

 

edit: innlegg 1600 :w00t:

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Hallo.

Alle har sikkert hørt om nordicmafia og lignende sider nå fortiden. Men det jeg lurer på er hvor man får tak i et slikt system? Tror det bare er et system som flere benytter seg av, da oppsettet er ganske likt på mange sider.

5241066[/snapback]

 

Det aller meste er custom made, men det er jo visse likhetstrekk, på samme måte som det er likhetstrekk mellom forskjellige nettlesere. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...