Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

@PiRANhA: Marvil sa han som hadde mac'en som kunka var foreleser, som ikke har pcen hjemme som deg, altså restartet han pga at noe bøga seg, ikke pga. oppdateringer eller noe. Er det lurt å restarte en gang i blandt når man skal forelese?

5203696[/snapback]

 

Restart er ikke særlig nødvendig når man ikke kjører windows, laptop eller ei. Dog kan det være lurt å restarte før kritiske oppgaver som krever at maskinen fungerer prikkfritt, uansett OS. :)

 

Piranha: Kjører seff Ubuntu. :) 5.10-Server på server, og 5.04 på hovedmaskin (vurderer dog å oppgradere til 5.10 grunnet at jeg har klart å ødelegge noe jeg ikke helt vet hvordan jeg fikser :p )

 

jorgis@server:~$ uptime

23:30:07 up 29 days, 22:03,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

 

jorgis@jorgis:~$ uptime

23:30:12 up 1 day, 47 min,  2 users,  load average: 0.82, 0.46, 0.39

 

Lav oppetid på hovedmaskin skyldes at jeg dual-booter med windows for å spille Civ4. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller, kanskje jeg skal velge webdesign bare for å få toppkarakter? Hmm, får tenke litt på det. ;)

5203127[/snapback]

Ikke sikkert du får toppkarakter da.

Tar jeg ikke helt feil så er valgfag webdesign alt annet enn webdesign, du skal jo lære deg å bruke frontpage, ikke lage hjemmesider. Er ihvertfall det vi har gjort hittil, og jeg skjønner ikke noen verdens ting av frontpage enda.

Får se hvordan det går på prøva til neste fredag :p

 

BTW: alldays-reklama rokker.

5203611[/snapback]

Med min fortid med WYSIWYG-editorer, så burde nok toppkarakter gå rimelig greit. ;)

Lenke til kommentar
Er det lurt å restarte en gang i blandt når man skal forelese?

5203696[/snapback]

 

Han burde restarte rundt én gang i måneden, problemet med Mac er at man glemmer å restarte (snakker av egen erfaring). Men etter rundt 90 dager uten restart kan det ligge mye rart av temp filer som kan fucke (bare spør Madamen), min Mac er forresten ikke stasjonær - så jeg har den med rundt omkring minst like mye som han foreleseren. :p

Lenke til kommentar
I går kveld var det veiledning til valg av fag til VK1, og dette stod på informasjonslappen til valgfaget web-design:
Valgfaget gir en enkel innføring i Webdesign. Først en introduksjon til HTML programmering, deretter bruk av editor, slik at man slipper å skrive kodene. Microsoft Frontpage er for tiden den foretrukne editoren ved skolen.

 

Det blir også rikelig anledning for elevene til å utforske CSS, JAVA, og Dynamisk publisering hvis de eier egne hjemmesider.

Jeg velger å se bort fra alle de språklige feilene, men allikevel er teksten fantastisk idiotisk og full av feil. Jeg spurte dama som hadde som oppgave å informere om web-design om vi virkelig kom til å lære Java, eller om det var Javascript. Hun skjønte ikke spørsmålet mitt (!), så jeg forklarte henne at det er en helt normal, men fortsatt idiotisk misforståelse. Hun ga meg ikke noe ordentlig svar, men jeg forstod det sånn at det er Javascript de "lærer" bort.

 

Jeg fikk titte litt i boken som læreren bruker, og der stod det hvordan man skulle sette inn tabeller, og at det var dagens beste og mest brukte måte å sette opp designet på. Jeg spurte læreren om hvorfor boken gir gale opplysninger, og hun svarte at de valgte å bruke tabeller slik at "leseren" skulle tolke det riktig. Etter en leksjon i at dårlig kode kan få leseren til å tolke koden feil (som forøvrig var så og si bestående av bullshit), så spurte jeg hvilken nettleser hun mente ved "leseren". Hun svarte: "Internet Explorer vel, hva ellers?"

 

Skal jeg le eller gråte?

5203045[/snapback]

Vi hadde en lignende ting på skolen her i går. Kjempestor diskusjon om hvor elendig lærerne våre har lært oss webdesign. Ikke nok med at de lærte oss elendige metoder men de klarte ikke å lære fra seg de metodene bra engang.

 

De viste oss 10 minutt med å lage templates med FrontPage og så satte de oss i gang med å lage en internettside som var et av de viktigeste prosjektene vi skal ha dette skoleåret. De som ikke hadde vert borti noe slikt før klarte jo ikke å få til noe bra resultat etter det elendige opplegget som lærerene viste oss. Vi er 3 stk i en klasse på 19 som har vert borti HTML og CSS før.

 

Nå har mange av de andre i klassen foreslått at vi tre skal begynne å ta oss av undervisningen i HTML og CSS :D

Endret av Equerm
Lenke til kommentar

Husker min IT-lærer gav meg 4 på det avsluttende prosjektet fordi jeg hadde brukt XHTML/PHP/MySQL og ikke FrontPage/ASP/Access. Etter et raskt brev til rektor med kopi til læreren gikk karakteren opp til 6.

 

Edit: Dette var da Systemutvikling på VKII all.øk.adm-fag.

Endret av PiRANhA
Lenke til kommentar
Husker min IT-lærer gav meg 4 på det avsluttende prosjektet fordi jeg hadde brukt XHTML/PHP/MySQL og ikke FrontPage/ASP/Access. Etter et raskt brev til rektor med kopi til læreren gikk karakteren opp til 6.

 

Edit: Dette var da Systemutvikling på VKII all.øk.adm-fag.

5204595[/snapback]

Haha, så genialt :D

 

Håper noe slikt skjer med meg også. Lærern min var kjempesint fordi jeg ikke leverte internettsiden på CD slik som de andre, jeg ga han bare en url til nettsiden fordi jeg tviler på at han (som ikke visste hva PHP var før jeg forklarte det) hadde fattet så mye om han fikk en CD med mange filer og litt rar kode som ikke var frames. Han var også irritert fordi han ikke kunne opne siden og redigere den i FP. Men så sa jeg at han bare kunne bruke code view i FP å da ble han irritert og gjikk sin veg ^^

Lenke til kommentar
Jeg må si VG Nett har truffet bra med sitt valg av bakgrunnsfarge..

 

@Piranha; Ettellerannet ala Powerpoint gikk ikke på skinner. Og jeg mener han starta maskina ved begynnelsen av forelsninga, og restarta etter ca 10minutter.

5204634[/snapback]

 

Microsoft PowerPoint på Mac... :no: Til presentasjoner bruker man Keynote!

Lenke til kommentar
Jeg må si VG Nett har truffet bra med sitt valg av bakgrunnsfarge..

 

@Piranha; Ettellerannet ala Powerpoint gikk ikke på skinner. Og jeg mener han starta maskina ved begynnelsen av forelsninga, og restarta etter ca 10minutter.

5204634[/snapback]

 

Microsoft PowerPoint på Mac... :no: Til presentasjoner bruker man Keynote!

5204669[/snapback]

Noe ALA Powerpoint. Som i ikke Powerpoint, men et program jeg ikke aner hva heter som gjør samma jobben. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...