Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I går kveld var det veiledning til valg av fag til VK1, og dette stod på informasjonslappen til valgfaget web-design:

Valgfaget gir en enkel innføring i Webdesign. Først en introduksjon til HTML programmering, deretter bruk av editor, slik at man slipper å skrive kodene. Microsoft Frontpage er for tiden den foretrukne editoren ved skolen.

 

Det blir også rikelig anledning for elevene til å utforske CSS, JAVA, og Dynamisk publisering hvis de eier egne hjemmesider.

Jeg velger å se bort fra alle de språklige feilene, men allikevel er teksten fantastisk idiotisk og full av feil. Jeg spurte dama som hadde som oppgave å informere om web-design om vi virkelig kom til å lære Java, eller om det var Javascript. Hun skjønte ikke spørsmålet mitt (!), så jeg forklarte henne at det er en helt normal, men fortsatt idiotisk misforståelse. Hun ga meg ikke noe ordentlig svar, men jeg forstod det sånn at det er Javascript de "lærer" bort.

 

Jeg fikk titte litt i boken som læreren bruker, og der stod det hvordan man skulle sette inn tabeller, og at det var dagens beste og mest brukte måte å sette opp designet på. Jeg spurte læreren om hvorfor boken gir gale opplysninger, og hun svarte at de valgte å bruke tabeller slik at "leseren" skulle tolke det riktig. Etter en leksjon i at dårlig kode kan få leseren til å tolke koden feil (som forøvrig var så og si bestående av bullshit), så spurte jeg hvilken nettleser hun mente ved "leseren". Hun svarte: "Internet Explorer vel, hva ellers?"

 

Skal jeg le eller gråte?

Endret av @kd
Lenke til kommentar

@kd: Stakkars folk som får slik vranglære. Det som kanskje er det værste er at det er umulig for deg som person å gjøre noe med forholdene og læremetodene. Prat med rektor, og forklar hvordan ting ligger ann.

 

Du kan jo eventuelt søke på linja, for så å bruke div'er stylet med css for layouten, og gi en grundig forklaring med henvisninger om hvorfor du har gjort det på denne måten. Da vil du enten oppnå toppkarakterer, eller få elendige karakterer. Ved det siste er det vel mulig å ta opp tilfellene med noen som er "høyere opp i systemet", og forklare det hvordan undervisningen er på skolen, i forhold til hva w3 anbefaler.

 

Uansett så vil du ikke få så masse ut av skoleåretom du velger WDS

 

bare noen tanker fra min side...

Lenke til kommentar
Skal jeg le eller gråte?

5203045[/snapback]

Gråte. Uten tvil :hrm:

 

 

Eventuelt kan du ta faget, gjennomføre det, for så kreve erstatning for tapt arbeidsinntekt, bortkastet tid og mangelfull undervisning. Sistnevnte punkt hadde vertfall funket på en privatskole, så hvorfor ikke på en offentlig skole? :D

Lenke til kommentar
...fordi vi alle vet at Safari banker både Firefox og Opera. ;)

5202898[/snapback]

Hadde en pen opplevelse med Mac idag..

 

Hadde forelesning, duden som foreleste hadde Mac, noe som iflg alle fantaster av disse basarmaskinene visstnok skal være så stabilt og bra.

Så plutselig gikk ikke alt på skinner lenger. "Jeg tror vi restarter jeg", sa han. Da koste jeg meg, gitt.. :)

Lenke til kommentar
Eller, kanskje jeg skal velge webdesign bare for å få toppkarakter? Hmm, får tenke litt på det. ;)

5203127[/snapback]

Ikke sikkert du får toppkarakter da.

Tar jeg ikke helt feil så er valgfag webdesign alt annet enn webdesign, du skal jo lære deg å bruke frontpage, ikke lage hjemmesider. Er ihvertfall det vi har gjort hittil, og jeg skjønner ikke noen verdens ting av frontpage enda.

Får se hvordan det går på prøva til neste fredag :p

 

BTW: alldays-reklama rokker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...