Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Alle "lære" artikklene om html og css jeg har sett ihvertfall bruker fullstendig css. Og når man er i begynnelse fasen, så er det en del å lese for å forstå ting. Da er ikke css shortcuts artikkelen man leiter seg fram til med en gang. Men selvfølgelig så er det fint at du vil lære vekk noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Javel. Så du tror en nybegynner forstår like godt

margin: 10px 5px 10px 5px;

som

margin-top:10px;
margin-right:5px;
margin-bottom:10px;
margin-left:5px;

Jeg tror ihvertfall en nybegynner lettere ser hvilken verdi han må stille på om han vil ha  mer eller mindre luft i toppen på den nederste versjonen.

5189992[/snapback]

Men jeg har jo forstått det hele tida jeg.. :hmm::dontgetit:

Lenke til kommentar
Er det ikke noe slikt innebyggd i aj-fork(som jeg mener å huske du har)?

5188610[/snapback]

Jeg bruker Aj-fork ja, men gikk gjennom pluginpanelet nå og var ikke noe plugin for søk der. Noe man må laste ned da?

Edit: Hvordan fikser jeg link innenfor siden min med google da?

5190521[/snapback]

STUPID ME!

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Hmm, lurer på noe.. Ser litt i forskjellige siders HTML og CSS for å lære ting.

Kom over noe i en CSS:

A, A:LINK, A:VISITED {
color : #F7E27b;
text-decoration : none;
font-family: sans-serif, Courier, monospace;
font-size : 12px;
}

Trodde jo det bare ble brukt # og . men nå også A:*** Hva er dette, hvorfor blir det brukt osv? Klarer ikke helt å formulere spørsmålet riktig, men håper dere kan få meg til å forstå hvorfor og hvordan man kan skrive® dette..

Lenke til kommentar
# og * brukes før id og class, mens : settes før bl.annet pseudo-klasser.

:hover = musen over

:visited = en besøkt lenke

:first-child = første barn etc.

5191823[/snapback]

Skjønte hva det betydde på engelsk da :D .

Menne.. sikkert et n00b -spørsmål, men hva er en pseudo klasse? Er det forhåndsbestemte klasser elns? Det vil si at alle linker får den stylingen man velger på A:LINK..?

Lenke til kommentar

noen som har forslag på enkelt blogg/nyhetssystem som benytter seg av flatfiler?

Har testet:

* Cutenews (desverre så kom det en sånn "powered by cutenews" i versjon 4.0, så den er utelatt. Om noen har siste versjon før den "powered saken", og vil sende den til meg ville det vært kos :) )

* AJfork fikk flere stygge feilmeldinger om open_basedir i PHP. Utelatt.

* Textpatteren ble alt for stort og tungt.

* Wordpress er et herk og legge inn i et alledere eksisterende design uten for store problemer.

Noen som vil hjelpe meg med forslag? De enste funksjonene jeg egentlig trenger er:

* enkelt søk

* Lage egen formatering på outouten på nyhetene.

Var egentlig veldig fornøyd med Cutenews, men ble ganske irritert når den "powered by" linja kom..

Lenke til kommentar

The Strategy-player @ Forskjellen på a:hover og div#a:hover er at a:hover er for alle ellementer som det skal være hover på, mens div#a:link gjelder kun for den diven som har samme id.

Konklusjonen er derfor at a:link (osv) gjelder alle linker som ikke har satt noen klasse/id. Den er derfor den standard hover'en hvis annet ikke er spessifisert på elementet.

Håper du skjønte nå.

Edit:

@ Clvn: Kan du ikke gå inn i filene og flytte den linja da Clvn? Tipper den er lov å flytte på. Kan legge den under linkene i menyen, eller i footer.

Endret av ett
Lenke til kommentar
* AJfork fikk flere stygge feilmeldinger om open_basedir i PHP. Utelatt.

5192504[/snapback]

Vel, det er neppe meningen at de feilmeldingene skal komme :)

Sikkert noe chmod-feil (filrettigheter). Sleng ut feilmeldingen her, så får du nok hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...